Iförrgår åkte vi buss till pisack. Vi hade fått tips från en australienare här på hostellet att åka dit. Väl där skulle vi åka upp till bergen och se en liten inca-stad. När vi hade åkt halvvägs stannar tacichauffören och säger att vi måste betala inträde. Vilket var mitt ute i ingenstans med endast en liten kiosk. Vi går av och går dit. Så visade det sig att det kostade ganska myclet och att de inte tog kort. Så vi fick åka ner igen. Väl där nere mötte vi ett stort svensk pensionärsgäng. Andra svenskarna vi träffat på hela resan faktiskt.
Där åt vi en trevlig lunch och gick o kollade i småstånden på torget.
På kvällen åt vi alla hjärtans dag middag här på hostellet. God pasta och gott vin.

Igår bokade vi en ridtur. Vi blev hämtade på hostellet och utskjutsade till en fint stall. Där var de fullt av kattungar, hundar och förstås en massa hästar.
Där blev vi tilldelade varsin häst. (Victor fick en liten häst, eftersom han inte är van, haha) Vi red ut i bergen och över ängar. Vi krossade många gånger fårskock. Det var helt underbar utsikt och jättefina hästar. När vi skulle gå över en liten flod på 20 cm så ramlade Victors häst med frambenen. Han skrek som en liten tjej tills hästen ställde sig upp igen.

Vi åkte inca trail till Aquas Calientes. Jättefin utsikt hela färden. Direkt när vi kom till hotellet bytte vi om och gick till hot springs som alla talade så gott om. När vi var där var det 6 st minipooler som stank kiss och var inte alls särskilt varma. De var en liten besvikelse.
Sedan gjorde vi oss iordning för att äta middag med guiden och planera morgondagen till Maccupicchu.

kl 04.30 sågs vi vid bussstationen. Vi var framme kl 6 i maccupicchu. Vi gick runt i den gömda staden i 2h med guiden. Han berättade hur de som bodde fär förut stod för treenheten, som hade med deras religion att göra. De fanns t ex stenar med tre steg på flera ställen och många fönster i husen var just tre stycken.
När vi var klar med guidade turen hade vi 3h på oss att utforska staden själva. Vi gick upp till Sungate. Vi gick kontansr i trappor i 35 minuter. När vi kom upp var det som ett hus utan tak. Vi förstod inte riktigt vad det var som var så speciellt förrän molnen försvann. Då kunde man se hela macchupiccu ovanifrån. Efter det gick vi igenom staden igen själva.
Detta var värt varenda minut av väntan och arbete!

Igår åkte vi buss från Valparaiso till Santiago. Supertrevligt hostel. Jättebra personal. Vi gjorde ihop en plan med receptionisten på saker vi inte fick missa. De var lite ont om tid eftersom vi bara hade igår i Santiago. Men vi hann med allt vi ville se.
Först åkte vi linbana upp till San Christobal och njöt av utsikten. Sedan gick vi ner från berget och in mot själva stan. Vi kollade på presidentpalatset, gick längs huvudgatan. Senare på kvällen gick vi o åt på en italiensk restaurang, godaste maten vi ätit på resan hitills!
Imorse flög vi till Cusco, Peru. Hostellet är stort och hemtrevligt. Det är en stor karnival just nu. Så ungdomar sprejar skummgummi på varandra på gatorna. Men eftersom vi inte ser ut att komma härifrån så trodde vi att vi var säkra. När vi går på den stora huvudgatan här så känner jag hur jag får en stor smäll i nacken. Vi vänder oss om snabbt och ser att det är en kille som kastat en gigantiskt vattenballong rakt i min nacke. Vi blev väldigt arga och sa till polisen och pekade ut killen. Polisen sa att de bara gör sånthär för att det är kul... jag blev så blöt så jag kunde vrida ur min tjocktröja och mitt hår.
Ikväll ska vi på genomgång inför turen till Machupichu imorgon.

ÖVERALLT i hela Chile så ser vi hundar. Vissa är hemlösa och vissa inte. Många hundar få gå ut från sitt hus lite som katter gör. Alla hundar verkar ha det så bra här. livglädje i alla.
Igår var vi i Vina del Mar. Där åkte vi häst och vagn geno. staden och gick längs strandpromenaden. På kvällen åkte vi tillbaka till Varparaiso, där åt vi skaldjursoppa på en fin restaurang vid vattnet.
Idag har vi åkt till Casablanca. Där var vi på en vingård. Vi fick se hur vin rillverkas från botten och vinprovning. Efter det har vi varit i Valparaiso och gått från toppen av berget och ner till hostellet.
Imorgonbitti ska vi åka till Santiago och bo där en natt.

Igår åkte vi buss i 2h till Pablo Nerudas hus i Isla Negra. Vi fick stå i kö väldigt länge innan vi fick komma in. Men det var defenetivt värt det.
Vi fick varsin slags telefon där man fick en guidad tur genom alla hus. Det var väldigt inspirerande. Pablo är en gammal poet. Hans hus låg längst havet. Vi båda kände att vi i framtiden vill bo vid havet. Guiden i telefon berättade mycket om vad alla saker i huset betydde för honom och varför de stod på just de stället. I ett rum skulle det föreställa en båt. Därinne fanns de fullt av statyer på havsgudar. Alla var riktade mot havet, för att Pablo trodde att de älskade havet lika mycket som han gjorde.
Pablo dyrkade sin fru. Han sa att han kunde skriva långa poetiska texter om bara hennes långa vackra hår.
Många texter skrev han i grön färg. Vi fick se hans favoritställe i huset att skriva på. De var flera gröna pennor som låg där.
Tyvärr fick vi inte ta några bilder inne i huset. Men här är några utanför.

Igår reste vi redan 3.45 mot Chile, Valparaiso. Vi kom till hostellet vid 17 tiden. Då gick vi ner på stan och åt en god middag i kvällssolen här. Sedan gick vi en liten promenad här i stan. Det är väldigt mycket hemlösa djur här, Katter och Hundar. De verkar som att de har de bättre lösa här än i ett hem. Vissa hundar verkar förstå när det är grönt så de kan gå över vägen.
Idag ska vi åka till Islanigrada.

Nu är det Victor som sitter bakom spakarna så förvänta er ett storslaget blogginlägg. Sätt er ner för nu händer det. Håll i hatten så den inte blåser bort.

Igår följde vi med på en guidad tur till och runt i en Favela. Favela kan man säga är Brasiliens motsvarighet till ett segregerat område, en del av en stad där många med väldigt lite pengar bor. När vi var på generalrepetitionen av Karnevaluppträdandet var vi utanför en Favela. Då stod det väldigt hårt beväpnade militärer utanför Favelan och vaktade. Det kändes då en smutta olustigt att följa med på en guidad tur in i en. Jag hade också sett en dokumentär på Youtube om ett specialförband inom polisen som sysslade med att gå in och skjuta folk som var dumma i favelorna. Lite oschysst att göra så kan jag tycka. Det borde finnas andra sätt att hjälpa på. Lite samma grej som Jimmie Å vill göra i Sverige med att sätta in militär i förorterna. Mer vapen är nog väldigt sällan lösning på utanförskap och segregation.

Vår guide Carlos var i alla fall själv uppväxt och bodde i den favelan vi igår besökte. Det är den största i Sydamerika och tredje största i världen (be mig inte definiera en för jag vet inte hur man gör det) med 160000 invånare. Carlos berättade om hur staten försöker gömma undan dessa favelor från städerna, har sönder husen där ibland, inte har bussar dit på helger för då har inte favelaborna något att göra inne i stan osv. Det är med andra ord människor som i stor mån lever i utanförskap och som inte får se så mycket av hur Brasiliens ekonomi växer och är den åttonde starkaste i världen. Carlos visade oss en superfin utsikt, huvudgatan i Favelan och även de små trånga gränderna där de allra fattigaste lever. Det var inte så roligt att se. Vi hittade också några barn som vi spelade en liten fotbollsmatch emot. Det var  nog det roligaste med besöket. Det kan ha varit nästa Neymar som jag tunnlade ett gäng gånger, jag säger inte att det är det men det kan ha varit.

Vår reflektion efter besöket var att människorna där är gladare och verkar må bättre än vi trodde. Det var ett väldigt intressant och givande besök. Carlos fick oss på något sätt att känna oss som en del av communityn där i två timmar.

Igår hyrde vi varsin cykel här på hostelet Mango Tree. Vi cycklade längs Ipanema och Copacabana beach till Sugar loaf. Där åkte vi linbanan upp. Jättefin utsikt.
Vi kunde se hela Rio de Janerio ovanifrån. Vi såg några ödlor i bergen.
På kvällen tog vi varsin Brasiliansk Öl och åt endast ris (som inte var vårt), som riktiga backpackers.
Efter resan kommer vi klippa ihop en film som vi filmat på vår GoPro, den lägger vi ut här.

Idag har vi varit på "The dude Tour". Vi bokade den här i receptionen på hostelet.
Det började med att vi blev hämtade med en mini-buss på hostelet och åkte direkt mot Jesusstatyn. Den är 38m lång. Vi tyckte det såg ut som att den var mycket längre. Man såg hela Rio från statyen, mäktigt.
Sedan stannade bussen på småställen så som en känd trappa med olika stenar från flera nationaliteter och en fin utkiksplats över ett vattenfall.
Jättebra sightseeing.

idag var vi båda (Victor lite mer) väldigt solbrända. Vi började med att kolla efter boende i Chile inför nästa vecka liggandes i hängmattorna på hostellet.
Efter det åkte vi till en stor shoppinggata i stan. Där var gatorna proppfulla av människor som sålde saker. Det fanns allt möjligt, från sängar till armband.
När vi kom till hostelet gick vi ner till Ipanema beach för och ta ett dopp.
Senare på kvällen åkte vi till general repetition för kanivalen. Det var nog de häftigaste vi sett.

Här är en bild under sightseeingen i Tisdags.