Vi fick finbesök av Jane, Johan och Johnny 😊. Så då blev det en avstickare till Maldiverna 👌😁

Från Sri Lanka till Maldiverna tar det bara 1,30 h att flyga. Sen därifrån tog vi speedboat ut till Maafushi, en lokal ö som vi skulle bo på.
Vattnet är otroligt mint/blått/turkost helt magiskt😍

På Maafushi är det blandat med lokalbefolkning och turister. Hela ön har sandgator, det byggs mycket nytt här och det finns lite småbutiker här och var.

Här har vi betalt med kort på många ställen, det kändes lite ovant då vi enbart användt 💸 i Indien och Sri Lanka 😊
Sen upptäckte vi att MasterCard är bra att ha, då det inte fungerar att ta ut pengar med Visa🙈

Maldiverna ser precis ut som det gör på bildreklam, tidningar osv helt fantastiskt!

Vi tog en dagstripp ut till Cantara Ras Fushi💓 en liten vacker lyxresort ö!
Här var det fria drinkar, infinity pool, fiskar, små hajjar, rockor och buffe restaurant!
Tur i oturen att det bara var en dag här, annars hade man rullat fram😉 av all den goda maten!

• 7 Readers

Efter en 4 timmars bilresa genom slingriga vägar, magiskt landskap och en rallychaufför som trodde han var med i OS så kom vi fram till Ella lite lagom illamående😅

Ella ligger in i landet, här är det varmt på dagen men framåt kvällen/natten sjunker graderna ner mot bara 10+. Längesedan vi upplevt så kallt!

En liten by med många goda restauranger och otrolig natur som liknar Norge.

Vi vandrade till Ella rock och little Adams peak. Fin tur med fantastisk utsikt.
Här går man ett par km på tågrälsen, så man får hoppa åt sidan när tåget kommer😊

Tog även fina bilder på Ninearchbridge.

Efter två intensiva dagar tog vi tåget till Colombo Fort. Tågresa på 9,5 timme, tåget går i ca 20km/h så man hinner se allt.

• 19 Readers

Sri Lanka är ett häftigt land, så otroligt grönt överallt och ett rikt djurliv👌

Stränderna är magiskt fina här😍

Tangalle är en plats som ligger lite förbi sydspetsen. Här känns det lite som att bo i djungeln, det hoppar runt stora apor i träden, påfåglar precis utanför rummet och stora varaner som gömmer sig i buskarna. Stranden här är jättelång, dessvärre är det otroligt strömt i vattnet så nästan ingen badar här🙈

Det går, men det gäller att hoppa i rätt tajming👊

Vi har även sett när en sköldpadda lagt sina ägg, den går upp till stranden när det är mörkt, gräver en grop sen ploppar hon ut massor av ägg, täcker över med sand och hon går ned till vattnet igen och kommer aldrig mer tillbaka. Äggen ligger där i två månader sen kommer de fram.

Vi har även varit i Hiriketiya beach, Dikwalle, Nilwella, Midigama, Weligama och Matara som är fina platser👌

Ja nu har vi varit på resande fot i lite mer än tre månader😍 så himla härligt!!

Idag kom vi till Ella som ligger uppe bland bergen, väldigt vacker plats😍👌 mer om det i nästa inlägg!!

• 41 Readers

När vi kom hit första dagen och gick på stranden fick vi Bali känsla👊👍

En skön atmosfär, turkosblått vatten och en massa bra vågor att surfa i👌

Så en hel del 🏄 har det blivit, finns allt från nybörjar vågor till riktiga bamsevågor!
Efter lite letande har vi köpt en bräda, dock lite otur första åket...
Det är en hel del stenar och koraller här ute som ligger och lurar under vattnet🙈
Så den råkade få sig en reva undertill, men nu inne på reparation så att vi kan åka vidare på den👌😁

Alla här tror absolut att jag är härifrån😉 så nu kör vi på det 😂 är dock väldigt dålig på singalesiska 🙈

I början på stranden har de stora sköldpaddor som simmar runt, vi hade även turen att se nyfödda bebis sköldpaddor som tog sina första steg ned mot vattnet😍

Här träffade vi på lite svenskar  😊 så grymt bra häng några dagar!!

Vi har även tagit en tur med scootern, kikat in Galle, Unawatuna, Midigama, Willigama och Mirissa. Så otroligt många fina stränder häromkring👌

Bästa stället att äta Salty Swamis👌 så fina råvaror och magiskt gott!!

Så efter åtta nätter här, drar vi vidare till Willigama imorgon😁🙌🏄

• 76 Readers

Med endast en times flygresa så kom vi till Sri Lanka👌

Vi tog ett boende i Negombo, som ligger 20 min från flygplatsen. Detta är ett litet centrum men som har det mesta.

Det finns en jättestor strand, den är otroligt bred. En hel del restauranger, små butiker med massa elefanter😍 och man kan även hyra tuk-tuk här👌😁

Vi har hunnit med lite marknader här, samt förlängt vårat visum, annars får man bara vara här i 30 dagar.

Detta kan endast göras inne på Immigration center i Colmobo. Så då blev det tågresa på en och en halv timme för en kostnad av 5kr för två personer😁
Det är otroligt billigt att åka tåg här!

Nu har vi inte varit här så länge, men vårat intryck är att det är ett mer strukturerat land, dom har tex. trafikljus nästan överallt här och övergångställen👍

Vi har för första gången på våran resa sovit i en mjuk säng👌😁 en liten konstig känsla för kroppen, men oj vad skönt det var!!

Så det skiljer sig lite från Indien.

Vi har blivit tagna för att vara Mexicaner😂 ja vi ser kanske inte så typiskt svenska ut!

Annars är dom flesta helt hundra på att jag är härifrån och absolut inte Indien😊 så vi kör på att jag är en mix av allting😂

Idag ska vi åka vidare med tåg till Hikkaduwa och få ta våra första surfvågor i detta land 🏄👌👊👍

• 110 Readers

Idag lämnar vi detta magiska land👌
I 2,5 månader har vi rest runt här och fått uppleva  så fantastiskt mycket!

Allt från så mycket folk, så vi knappt trodde att vi skulle få plats🙈 till vackra Taj Mahal👌 och härliga stränder!🏄

Kovalam är sista platsen vi bodde på, den har fyra stränder, varav vi tyckte Light house Beach var den bästa.
En liten mysig plats, finns massa olika smågator så att det blir som en labyrint.
Dock är det väldigt lugnt här på kvällen.

Vi hyrde scooter och åkte till Kappukadu och såg söta baby elefanter.

Denna tid har räckt perfekt för att ta sig från Delhi ner hit till Kovalam. Vi funderade även att kanske ta östsidan också, men man  måste spara något till nästa gång vi kommer😉👍👌

Nu lyfter snart planet till Sri Lanka, dags för nya äventyr och nytt spännande land!

Indien är ett magiskt, fantastiskt, spännande, annorlunda, kryddigt och härligt land!😍

Nu lyfter snart planet till Sri Lanka och det är dags för ett nytt spännande land!

• 158 Readers

Idag är det 3 veckor sedan vi kom hit och vi har haft mycket skoj på denna plats!

Här har det varit flest turister från olika länder hitills på resan, men kanske inte så konstigt när det varit jul och nyår.

Varkala är fint med en lång strand, det finns två sidor.
Bor man på Varkala Cliff sidan, så får man motion varje dag, då det är trappor ner till stranden. På andra sidan är det vanlig väg ner, men inte lika många boenden, restauranger och butiker.

Fisken är supergod här👌 speciellt på Italian Café, man får mycket mat för ett kanon pris!
Mahi Mahi är den godaste fisken vi ätit👍

Det finns lite olika platser att chilla på kvällen, många med indisk dans, open mic, live music. Dock är inte alltid live music så som vi tänker😉 alltså ett riktigt band som spelar. Utan mer att dom satt på en spellista😂

Surfbräda har vi hyrt lite då och då, när det är rätt vind och bra vågor går det fint att🏄här😁

Imorgon bär det av till Kovalam, ett ställe som ligger lite längre ner, ska bli spännande!

• 185 Readers

Nu har vi varit i Indien 2 månader!👌 vi har hunnit uppleva så otroligt mycket😁 och träffat massa härliga människor från många olika länder!

Här i Varkala är det första gången vi träffat svenskar, ett sjuukt najs gäng som vi firade in nyåret med🎆🎉

Ett väldigt annorlunda nyår, men otroligt skoj😂😂
Kvällen började med förfest på de andras hotell, dansade med tokigt glada indier, dom hängde på i danstemat små grodorna och bugg som vi sedan avslutade med limbo!

Sen blev det fyrverkerier, många drinkar, skrämma clownen, nya strumpkompisen Håkan, ut och röjja loss på dansgolven, så hårt att golvet började svajja och typ gick sönder, då var det dags att dra vidare till nästa ställe!

Dagen efter vart vi inte lika pigga😉, då fick de bli poolhäng hos våra vänner.

Fisk finns det mycket här, och vi har funnit bästa restaurangen, Italian Café!
Dom färska fiskarna ligger ute på ett bord också får man välja vilken man vill ha, sen grillar dom den.
Magiskt gott och mycket fisk!!👌

Stranden är lång och fin, surf blir det och chill på stranden😄

Vi fixade att komma under 10000kr ihop, för December månad, vilket vi absolut inte trodde! Då priserna går upp här när det är deras högsäsong.

Här har vi en vecka kvar, sen vet vi inte  vilken plats det blir....men det löser sig😉👍

• 208 Readers

Efter nästan en månad i fantastiska Goa👌 så tog vi natt tåget till Kochi i Kerala.
Här hoppade vi på tåget i farten 🏃 sen fick vi några timmars sömn och efter en sisådär 14h så vart vi framme i Kochi.
Här tog vi tuktuk till Fort Kochi som ligger mot havet till. Ett litet mindre ställe, här blev det hål i öronen 👍 goda juicer och stadsvandring.

Efter två dagar tog vi den lokala bussen ner till Alleppey. Här hamnade vi mitt i festivalen👏.
Kerala Backwaters ligger här, man åker båt på sjön, små kanaler och upplever naturen.

Man kan välja att åka husbåt, liten longtail boat, kanot osv. Dessa går väldigt sakta fram.
Vi tog den lokala färjebåten istället, fungerade fint för oss, turen var på 3h. Det är fint på denna turen men 1h hade räckt för oss sen vart vi uttråkade😄.
Folk använder paraply här, inte för att det kommer någon droppe regn men solen😉

Efter detta åkte vi lokalbussen till Varkala tre timmar neråt.
Så nu är vi vid havet igen🏄👌😁 så vi kan surfa och bada!

Här kommer vi nu att vara i 3 veckor👌👍

• 240 Readers

Idag är det Lucia, det får firas med en öl, lite dåligt med glögg och pepparkakor här nere😉
Här i Agonda trivs vi jättebra, så mysigt litet ställe med en väldigt fin strand.
Vi har bara någon minut ner till stranden, här spelar vi beachvolley, surfar på fina vågor, solar , äter god mat och lyssnar på livemusic👌

Chillat med skönt folk från Österrike, Tyskland och USA alltid skoj att träffa på nya personer som älskar att resa och höra deras berättelser 👍

My friend's best place heter en restaurang här, bästa stället att äta på 👍👏

Med scootern har vi varit på Palolem , Patnem, Rajbag, Talpona och Galgibag beach.

I Cotigao Wildlife Sanctuary såg vi många stora apor som hoppade mellan träden, samt stora ekorrar, vi klättrade upp i en trädkoja som var 25m upp i luften.

Arambol och Agonda är de ställen här i Goa som är våra favoriter👏

17 November kom vi till Goa, så nästan en hel månad här 😍

Imorgon tar vi natttåget till Kerala närmare bestämt Kochi😁

cheers 🎉🍻🏄

• 273 Readers

Den sista November, och vi har nu varit i detta magiska land i en månad!

Så nu har vi två och en halv månad kvar👏👍😁 här i Indien 👌

Delhi, Agra, Jaipur, Udaipur, Mumbai, Arambol och nu Anjuna. Sammanlagt har det blivit 2049 km med tåg, buss och taxi.

Vi trivs som bäst här i Goa, då det är chill, bada varje dag, surfa, åka runt på scootern och upptäcka nya saker, alldeles lagom mycket folk!

Vi överlevde knappt yogan😂 90 min styrka i positioner vi inte visste fanns!
Igår blev de Muay Thai, jobbigt men grymt skoj!!
Kroppen idag tycker kanske inte detsamma😉

Lite spännande att se hur mycket pengar vi gjort av med under en månad😄🙈

Det går att leva billigt här😉
Denna månad har vi gjort av med 10490kr, så 5242kr per person.

Då är allt inräknat, boende, mat, dryck, transport, fika och övrigt.

Vi bor på hotell eller guest house, ett rum med fläkt,säng och badrum oftast med varmvatten i duschen👌 inte så vanligt här!

Vi lägger hellre lite mera pengar på mat och dryck, hyra surfbräda, någon aktivitet osv än på boende.

I övrigt posten är det bla påfyllning kontantkort, tvättservice, klippning, medicin, tandkräm osv.

På lördag åker vi vidare ner mot Agonda, snart är det Jul och Nyår🎄🎉🎆
Vilken plats det ska firas på får vi se!

Här i Goa njuter vi för fullt!
Vi har nu varit här i en vecka, vi börjar här uppe i norra Goa, Arambol.
Riktigt fin strand och supergod mat, vi har nu testat att äta haj, det var smaskigt!

Mycket juice och frukt blir det, men sen finns det ett farligt bageri här😅 så ibland slinker det ner en kaka också😊

Som tur är kan man hålla sig i form med surf här, så himla skoj att äntligen få stå på surfbrädan igen!!

Korna är även dom på stranden och svalkar sig i det 30 gradiga havet😉

Vi har hyrt scooter och kört omkring både uppåt och neråt, väldigt fina stränder runt om här👌

Vill man träffa ryssar skall man åka hit, detta är deras semesterort nummer ett!

Arambol är ett hippievibe ställe, så sett flera liveband som vart bra👏

När man går på restaurang tar man av sig skorna utanför och oftast så sitter man på små kuddar på golvet, väldigt mysigt!

Vi ska testa yoga😄 blir spännande, man kanske fastnar i någon rolig position🙈....ja våran vighet är inte den bästa😂

Blir någon dag till här sen blir det nog Anjuna, eller någon annan plats neråt😍

Nattbussen från Udaipur vart bättre en sist👏👌 denna gången med AC och vi fick några timmars sömn.
Vi tyckte det var mycket folk i Delhi🙈 men Mumbai slår rekord!
Det bara myllrar av det överallt och dygnet runt.
Kan säga att gå runt där med ryggsäck och rullväska och försöka hitta sin taxi , som vi beställt, det var som att hitta en fyrklöver på gräsmattan!😂😉🙈

Det bästa med Mumbai var Leopold café, där åt vi äppelpaj , den får 10 🌟
Vi har nu även sett havet och stranden.

Elias typ Bollywood stjärna, då alla vill ta kort med honom👌👏😉

Nu har vi gjort klart storstäderna och fått uppleva det riktiga Indien.
Väldigt intressant hitills!

Nu sitter vi här i Arambol, typ högst upp i Goa. Nu börjar en helt annan del av resan med bad, surf, palmer, sandstränder och väldigt mycket chill!!👌👏🍉🏊🏄🐳🌽🍇

Första gången vi åkt buss med sängplats, skönt att kunna sträcka ut sig, men inte mycket till sömn då det hoppa och skaka väldigt mycket😂, lika gropig som en svensk grusväg🙈
Men fram kom vi👏👌lagom till soluppgången här i Udaipur!

Tror allt att man uppfann trapporna här😉, det snittar runt 140 trappsteg upp till alla de fina roof top restaurangerna med utsikt över sjön.

Men det är nog tur det, annars hade vi rullat fram😂 maten är riktig god och för att inte glömma ölen!

Firat födelsedagen i mitt hemland, det är en häftig känsla👌🍻🎉

Hitills är nog detta platsen vi tyckt om bäst, vi är egentligen inga storstadsmänniskor😉
detta är liten mindre stad.
Men vill såklart uppleva så många olika platser som vi kan!
Så imorgon kväll blir det buss mot Bollywood, Bombay, Mumbai ja ni får välja själva vilket namn som blir bäst😅

Nu har vi varit några dagar i Jaipur även kallad Pink city, ja lite rosa är staden.

Bussresan från Agra till Jaipur tog runt 6 timmar med skönare säten än tågresan sist. Nu fick vi även se den riktiga landsbygden efter vägen.

Nahargarh palace hotel är det bästa boendet hitills, med god mat och roof top restaurang, där man kan se ut över staden.

Här har vi varit på ett stort shoppingcenter, besökt tygfabrik, druckit en massa ginger tea och gått lite vilse på stan😉

När folk gifter sig här håller det på i tre dagar, då har dom fyrverkerier och någon slags dans/musik parad på gatan som var skoj att se på.

Hitills har det varit soligt och runt 25-30 grader. Vi är glada att vi är här nu och inte kvar i Delhi, då luften där är väldigt dålig😖

Vi har ingen bestämd plan på våran rutt, utan tar dagen som den kommer.
Dock finns det tusentals alternativ att välja på🙈

Men ikväll blir det att ta nattbussen till Udaipur👏👌

Åker man hit med öppet sinne, och anpassar sig dit man kommer så blir det en fantastisk resa!

I Storstäderna är det så mycket folk så det går inte att beskriva, men alla är väldigt hjälpsamma när de ser oss😄 en indier som pratar något konstigt språk med en väldigt exotisk ljus kille😂.
Elias är en turistattraktion här, det är många som skickar fram sina barn sen tar de en bild. Så har vi gjort deras dag😁.

Vi äter ganska mycket mat med händerna, så vi har laddat med våtservetter, så man inte åker på någon bakterie.
Indiska köket är hett, kryddigt, vegetariskt, potatis, supergott!
Än så länge har våra magar inte gjort någon krashlandning👍👏

I trafiken samsas man med kor, tuktuk,getter, åsnor, cykeltaxi, grisar, bilar, gående. Tutan är deras bäste vän, den går konstant!
Här är det zikzak körning, ibland mot trafiken,ja helt enkelt där det finns någon 2mm lucka att ta sig fram som gäller. Dom är väldigt skickliga, de hade kunnat köra sovandes i Sverige!

Hotellen vi bott på är bra, pröjsar runt 80 kr natten ihop, haft tur med varmvatten i duschen, alltid fläkt, rent och fint.

Vi har anpassat oss snabbt och har det riktig skoj!!👌👍😍

Telanga Express tog oss till Agra,  ja det är tur vi inte ser ut som grodan boll då hade vi knappast kommit in i tåget.
Vi spelade 4 i rad och killen brevid var helt säker på att det var godis vi lekte med😂

Vi kom fram till R.K homestay 21.00 väldigt rent,fint boende med varmvatten i duschen👍👌

Att klippa sig och toppat skägget i Indien det är en upplevelse, dom är väldigt proffsiga och man får även massage. Massagen inkluderar huvudet, ryggen och armar. Dom skakade och bankade Elias huvud så snabbt, så trodde hela huvudet skulle flyga av!!🙈
Jag höll dock på att dö av skratt när detta började😂😂

Vi åkte cykeltaxi till Red Fort och har även besökt Taj Mahal, otroligt vacker byggnad!!

Ett litet tips om ni ska till Taj Mahal köp
e - ticket😉 för då kan man ställa sig i kö hur tidigt man vill och komma in snabbt!

Vi två gick dit i sömnen vid 5.45 och köpte biljett för att sen ställa oss i kö....ca 2 timmar stod vi där tills vi kom in och soluppgången hade typ redan hunnit upp och ner en sisär 20 ggr innan vi kom in😄
Men det var det värt!
Idag ska vi ta oss vidare med buss till Jaipur, den rosa staden!

Igår var vi i mina gamla kvarter, Gole Markert, en liten bit från Pahar ganj.

Jag minns dock inte riktigt att det såg ut såhär, mitt minne vid ca 1 års ålder var ungefär som en fiskpinne.

Mitt barnhem Udayan ligger på en liten mindre gata som är lite lugnare.
Det var en magisk känsla att äntligen få se sitt lilla hem.
Personalen som jobbar där var jättesnälla, nu hade dom 20 små söta glada barn mellan 0-3 år som bodde där.
Vi hade lite kläder och leksaker med oss som uppskattades.
Så framöver blir det fler besök hit!

Om kan snacka bra hindi blir allt billigare här, så vi måste öva mera😉

Vi bokade tågbiljett idag, först var gubben lite små sur som vi snackade med, men sen när han såg mitt namn i passet blev han som en sol😄
Så vi fick rabatt ändå!👍👏

Vi åkte tuk tuk med en väldigt rolig, glad och pratglad gubbe som mer tittade bakåt mot oss än framåt när han körde😂 han kom fram till att han är våran pappa och nästa gång vi kom till Delhi ska han lära oss köra tuk tuk🙈

Detta är sista kvällen i Delhi, imorgon bär det av till Agra en bit nedanför!

Tunnelbana in till Delhi centrum.

Vi som då är vana vid Gotlandstempo och tycker att på sommaren då är det mycket folk😉🙈...

Här är det några fler ungefär 20 miljoner och det bara i centrum, så vi behöver inte känna oss ensamna!

Då har jag ändå inte räknat in alla korna,
kon är helig i detta land, dock åker dom inte tunnelbana. Men i övrigt är dom med överallt😁.

Vi har hälsat på Ghandi (museum), ätit så stark mat så det kom eldflammor ut genom öronen, sett några turister, köpt kläder för 12 kr på en marknad lika stor som Stockholm till ytan och druckit whisky för 3 kr.

Elias är numera Fransman eller American det är vad folket gissar här.

Hindi är snart vårat första språk vi kan säga hej och tack😉

Vi trivs fint och idag blir det nya äventyr!

Så nu är vi detta magiska land!
Flyget hit gick bra med ett byte i Moskva, lite sugna blev vi att köpa pälsmössa och babushka dockor.

Vi landade på Delhi flygplats vid 5.00 am i morse, lite slitna men glada att komma fram.

För att verkligen uppleva det riktiga Indien har vi valt att inte bo mitt i Delhi centrum, utan en bit utanför.

Vi är garanterat de enda utländska turisterna här i Jasola, mycket blickar blir det men dom är snälla.
Men detta tycker vi har sin charm, här har vi redan upplevt massa kor, grisar, cricket, tuktuk och väldigt mycket folk.

Här går tempot väldigt långsamt och även internet, men det är  bara att vänja sig och chilla mera!👌👍😁

så blogginläggen dyker upp så fort det är bra internet framöver😉

Vi ligger 5,5h före Sverige så nu är det dags för kvällsmat.