First of all: jag är så trött på Hallandstrafiken och att åka buss just nu. Alla bussar är sena, bussen jag tar på morgonen är 10 min sen flera dagar i veckan och imorse stannade bussen inte ens för mig.. Blir lite lagom irriterad när folk tjatar om att man ska åka kollektivt för att det går snabbare och är enklare för så är det inte alls.

Idag har varit en helt ok dag, för att vara måndag. Började dagen med att inte få åka med bussen men det blev bättre när jag sen fick ta en latte med Edvina innan skolan. På idrotten hade vi beeptest, usch och fy för det. Har varit stressad över det så länge och ser verkligen inte meningen med det. Efter skolan åkte jag med mamma för att först kolla på skrivbord och sedan köpa lite nya skidkläder. Fick köpt skidstrumpor, ett underställ och en mössa som jag lägger in bild på här. Ska också köpa en jacka men den beställer jag senare ikväll. Har inte gjort så mycket sen jag kom hem, lagade middag och la mig sen och kollade på Awkward. Borde egentligen flytta över mina kläder till min nya byrå men orkar inte, hahah.

Juste, fick mina ikeamöbler i fredags och lyckades skruva ihop dem i söndags. Det var bara en stol och en byrå men snart är rummet äntligen klart!

Ses snart <3

mössan / bilder från helgen

Hej igen!

Tänkte skriva ett litet inlägg med mina planer och mål inför februari (ja, det har gått nästan en vecka av februari redan men till mitt försvar får jag säga att jag haft mycket att göra den senaste veckan). Lägger in en bild från min påbörjade Bullet Journal, velat ha en sån vääääldigt länge men har bara lyckats göra en sida so far och tror inte det kommer bli så mycket mer av det.

Mål:
Fixa klart mitt rum: vill få i ordning allt, det har varit kaos i mer än en månad nu men har inte kunnat göra så mycket åt det. På fredag kommer möblerna jag beställt till rummet vilket ger det lite mer ordning och sen är det bara mindre saker så förhoppningsvis går det snabbt.
Börja springa igen: hade detta målet i januari också men det blev aldrig av. Saknar att gå ut och springa som jag gjorde innan och vill bara ta tag i det och komma igång igen.
Komma igång med gymnastiken igen: har känt ett tat att trots att jag tränat sen jag kom hem men jag har känt att min kropp inte riktigt hängt med och jag har inte orkat som vanligt. Det börjar kännas lite bättre redan så jag är på väg iaf!
Fixa naglarna: kanske inte ett mål men något jag vill göra i februari, har pratat om att fixa dem ett bra tag och vill få det gjort!

Planer:
9/2: sleepover med Edvina!! Ska bli supermysigt
10/2: friståendeträning, vi ska få lära oss den sista delen av vårt fristående så det blir långträning igen!
16/2-25/2: Italien!! Hela vår familj + hela Elsas familj åker på skidsemester.
27/2: vi sjunger med kören på landskamp mellan Sverige och Danmark (kommer dock inte ihåg vilken sport det var hahahh)
28/2: bio med kören, vi ska gå och se Ted Gärdestad-filmen tillsammans

Det var basically allt jag hade att skriva nu, vi ses snart igen <3

Ok, first of all: förlåt att jag inte uppdaterar på 11 dagar.. tänker inte lova att jag ska bli bättre för då kommer det inte hända men nu kör vi igen!

Sitter just nu på bussen på väg till skolan och känner mig sådär trött som alltid. Idag har jag inga planer alls efter skolan vilket känns väldigt skönt, jag ska bara hem och plugga liiiite och sen blir det väl inte så mycket mer.

Idag är det ju även sista dagen för att välja gymnasie och det känns båda skönt och lite jobbigt. Skönt därför att jag stressat och haft mycket ångest över detta och det ska bli så skönt att bara vara klar och slippa det, jobbigt därför att jag ändå vill ha ännu mer tid på mig att välja, jag vet fortfarande inte helt vad jag vill. Kommer antagligen skriva ett inlägg där jag pratar om detta mer senare.

Höll på att glömma det men nu är det äntligen februari (inte för att jag gillar februari så mycket men är så trött på januari nu)! Längtar så mycket till vår och sommar nu men det känns skönt att det börjar bli ljusare lite längre iallafall.

Lite kort och väldigt blandat inlägg nu men vet verkligen inte vad jag ska skriva, känns som att jag glömt bort hur man bloggar.. Hoppas ni får en bra dag så ses vi (förhoppningsvis) snart!

Hej igen! Var ett tag sen sist, ska försöka att posta lite oftare i framtiden. Har helt ärligt inte någon bra anledning till varför det gått så lång tid mellan mina inlägg på sistone, det har helt enkelt inte blivit av. I helgen var jag i Stockholm och har som alltid inte egentligen tagit nog bilder men det får bli bra ändå.

började (såklart) resan med att flyga / spegelbild? ja / träffade alice i stan och hade världens mysigaste fika

gissa om jag var glad när jag vaknade till detta! / det sista som fanns kvar av julfikat / middag innan jag och elsa drog på bio

ännu mer bilder på vintern / världens bästa fox in a box, rekommenderar starkt

Ja, detta var alla bilder jag hade (som var bra/snygga nog att få hamna här). Har förutom det som är på bilderna varit på bio (såg Jumanji, den bar såååå bra), följt med på trampolinträning (superkul), spelat spel, åkt mycket buss och åkt lite pulka (man får ju passa på när man för en gångs skull har snö). Är dock väldigt trött då vi gick upp rätt så tidigt hela helgen och flygresan hem var inte en trevlig upplevelse om man säger så men överlag en riktigt grym helg! Hoppas er helg varit lika bra som min, vi ses snart <3

Vaknade imorse med världens söndagsångest... Känns så jobbigt med skolan just nu trots att vi bara startat upp de flesta arbeten och inte har några läxor att stressa över. Vill ha helg hela tiden men slås konstant av insikten att jag måste stå ut med många fler veckor av att gå upp tidigt till skolan. Är så omotiverad att det är sjukt och går runt hela tiden och är stressad över gymnasievalet som jag ännu inte gjort. Vet innerst inne att detta kommer gå över om ett tag och att jag bara måste hålla ut men just nu känns allt bara väldigt jobbigt.

Efter att jag ätit frukost klädde jag på mig och fixade mig och sen åkte hela familjen till Ikea för att mest kolla på möbler till allas sovrum. Jag behövde titta på skrivbord/sminkbord, byrå och klädställning och nu har jag äntligen en plan för hur rummet ska bli. Ser fram emot att ha ett färdigt rum utan saker som står överallt och flyttkartonger längs med väggarna. Trots att vi bara skulle kolla på möbler så slutade det med att vi fick köpt en del saker, men ärligt, vem lyckas med att inte köpa något alls på Ikea? Jag fick med mig en ny filt, påslakan och örngott, en bricka man kan ha i sängen, handdukar och en spegel. När vi kom hem åt vi middag och sen bytte jag sängkläderna i min säng och mamma och pappas säng och fixade lite i båda rummen. Sen duschade jag och efter det har jag bara tagit det lugnt framför TVn med en kopp te.

Hoppas ni haft en mysig helg och att ni inte haft lika mycket söndagsångest som jag haft idag <3

Så var det dags för ännu en måndag... Men för en gångs skull gör det inget eftersom jag är ledig idag! Det enda jag saknar är kallare, soligare väder och kanske lite snö men man kan väl inte få allt.

Igår vaknade jag upp till det här och blev så glad, sen vi kommit hem har det bara varit grått och ingen sol men igår fick vi en jättefin dag. När jag vaknade imorse var det inte alls lika fint men jag såg till att göra morgonen bra ändå. Började med lite frukost, macka och kaffe latte och efter att ha ätit gick jag och tappade upp ett bad. Såååå skönt. Har inte badat på jättelänge och passade på nu när vi har ett nytt badkar och det inte sprang runt en massa syskon och kompisar och lät mycket. Efter det klädde jag på mig, fixade mig lite och städade iordning på mitt rum. Tänkte gå ut på en kort promenad men kände att jag bara hade blivit stressad så stannade kvar inne och lyssnade på lite musik till jag behövde gå till bussen.

Sitter just nu på bussen och är nästan framme i stan, där ska jag träffa Edvina och Stina för en fika och sen åker vi hem till Edvina för att sova där. Ska bli jättemysigt!!

Det var allt för nu, ses snart <3

ootd, morgonens latte och en till bild från igår morse

Heeej!! Nu är jag äntligen i Sverige igen (har varit det i fyra dagar ju, men ändå). När vi kommit hem runt halv nio på nyårsafton gjorde jag inte så där mycket, duschade, chillade och firade in det nya året med familjen 45 min innan tolvslaget (vi visste alla att ingen skulle orka hålla sig uppe hela tiden) och 23:20 gick jag och la mig, jag orkade helt enkelt inte sitta uppe och vänta på det nya året. Dels för att klockan enligt min kropp var 05:20 och dels för att jag bara sovit en halvtimme på hela dygnet som hade gått. På måndagen fixade vi lite hemma, packade upp väskor och ställde iordning och sånt (gjorde helt ärligt inte så mycket då heller hahah).

På tisdagen åkte jag hem till Sanna för att fira henne och fick träffa henne, Sofie och Hannah för första gången på länge. Vi hade suuuperkul och gjorde allt möjligt mysigt, åt god mat, spelade spel, skrattade åt allt och inget och låg uppe och snackade halva natten. Det gillade inte min jetlagade kropp sådär supermycket men så fick det vara! Hade en av de bästa kvällarna på länge! Vi alla sov hos Sanna och morgonen därpå åt vi frukost och spenderade resten av förmiddagen med att spela skip-bo. Sen tog jag och Sofie bussen hem tillsammans och nästan precis efter att jag kommit hem kom farmor och farfar hem till oss. Även det var väldigt mysigt men jag hann inte vara med de särskilt länge eftersom jag skulle ta bussen in till Hallarna. Där träffade jag Moa och efter att ha först varit helt chockade över att vi fick träffas igen gick vi och fikade på Yogiboost. Jag som aldrig varit på Hallarna innan var liiiite besviken, trodde det skulle vara större och ha mer affärer som inte finns i stan men det var ju fint och så. Jag och Moa tog sedan bussen in till stan där vi mötte Edvina och Josefin. Vi gick tillsammans till bion och såg på Pitch Perfect 3, den var verkligen helt grym och jätterolig, recommend recommend! Efter det gick vi runt och letade efter ett ställe att äta middag på och hamnade tillslut på Harry's där jag åt en "Texas Macho Nacho-grej" som Edvina kallade den. Det blev ganska sent innan vi fick maten och ätit upp så efter det behövde jag åka hem (pappa var tydligen trött och orkade inte hämta mig senare). Det var så kul att få träffa allihopa igen och snacka igenom vad som hänt och "catch up", har verkligen saknat dessa tjejer något extremt.

Så tacksam för att jag har er att komma hem till <3

Idag har jag inte heller gjort så mycket, men det tycker jag är ok när man har lov. Spenderade förmiddagen med att ha huvudvärk (inte så kul) och varken huvudvärkstablett eller kaffe hjälpte men ungefär efter lunch släppte den faktiskt! Hjälpte då mamma och pappa med att fixa i de nya rummen, t.ex. hänga upp tavlor, lampor, krokar och sånt. Kollade även runt efter ett bra skriv/sminkbord till mitt nya rum men hittade inte något som funkade, det har visat sig nu att rummet är rätt så svårmöblerat. Mot eftermiddagen fikade jag och mamma och spelade lite spel och sen har jag inte gjort sådär mycket resten av kvällen. Skulle packat väska eftersom jag ska på dagsläger med gympan imorn men orkade inte så nu måste jag göra det imorn istället och kommer verkligen inte vara piggare då, måste åka hemifrån 07:30...

Nu blev det väldigt mycket text men det får ni leva med! Ses snart <3

tisdag kväll hemma hos Sanna / på Harry's

resten av gänget på Harry's / ingen som vill vara med på någon bild??

Sitter just nu i taxin på väg till flygplatsen i Krabi. Efter det flyger vi först till Bangkok och där byter vi till flyget som tar oss hela vägen tillbaka till Köpenhamn. Sen blir det två timmar bil igen. Segt. Det ska bli så skönt att få komma hem till vårt hus och sen få träffa alla där hemma. Kommer ju sakna Koh Lanta och livet här som är så annorlunda mot hemma men just nu känns det ändå mest skönt att få komma hem.

Igår bestod dagen mycket av att packa och fixa inför resan. Vi började dagen på ett jättemysigt café som hette Fruit Tree Lodge där vi åt frukost, det var nog den godaste frukosten vi ätit här men de hade så dålig service, vi satt i nästan 1,5 hr och väntade på maten. Tydligen var någon som jobbade i köket sjuk men ändå, hur svårt är det att skära lite frukt till en fruktsallad och hälla upp yoghurt i en skål? Sen åkte jag och pappa och hämtade lite tvätt och när vi kom hem packade vi lite och sen gick jag och Majken ner till poolen för att pressa det sista, hahah. Majken och Sally gick iväg på thaiboxning vid tre och när de var klara med det åkte jag, mamma och pappa iväg till yogan på Klong  Dao. På kvällen åt vi på ett ställe på Klong Dao som vi ofta  åt på när vi bodde där och sen åkte vi hem.

Nästa gång vi ses är jag alltså i Sverige!! Ha det bra så länge <3

fruit tree lodge där vi åt frukost / stället yogan är på

Hej!!
Julafton idag, herregud vad hösten gått fort, det var ju september typ i förrgår!? Vaknade imorse och tog på mig det juligaste jag har här, en röd tröja. Juligare än så blir det nog inte här... Efter det gick vi ner till poolen och hängde där en stund och sedan gick vi upp för att göra oss iordning. Vi gick upp till de som bor i lägenheten ovanför oss för att fira lite, kollade på kalle anka och spelade kahoot med jultema. Resten av familjen och de andra som var med är nu nere i receptionen och dansar runt granen eller badar men jag kände helt enkelt hur jag inte orkade det så istället ligger jag på soffan i vår lägenhet med huvudvärk och halsont. Orkar inte vara sjuk längre!! Ikväll har vi bokat bord på You & Me (där vi åt pannkaksbuffé för ett tag sen) och sen ska vi bara hem och ta det lugnt. Jag och Majken började kolla på Hunger Games igår och ska kolla klart på tvåan och äta lite svenskt lösgodis, något jag saknat riktigt mycket.

Jag har nu haft lov sedan i torsdags men har ärligt talat inte gjort så mycket. Mest för att jag varit väldigt förkyld och helt enkelt inte orkat men också för att det varir ganska dåligt väder. Det finns inte så mycket att göra här när det regnar och det har det gjort lite till och från.

Om en vecka åker jag äntligen hem och det ska bli såååå skönt men ärligt talat kommer jag nog sakna Koh Lanta väldigt mycket. Hoppas er julafton blir fylld med kärlek och snö så ses vi snart igen <3

Hejj!!! Nu är jag hemma igen, både skönt och inte så skönt tycker jag. Älskar stora städer och allt som hör till att vara i en storstad så detta var en perfekt minisemester för mig! Singapore har ett invånarantal på ca. 6 miljoner invånare men dess yta är bara ca. 1/4 av Gotlands yta så det är väldigt mycket folk överallt och det händer alltid något spännande (fast har du varit o Hong Kong så var antalet människor här ingenting). Här kommer lite om vad vi gjort och några bilder från långhelgen.

Torsdag: Vi åkte hemifrån ca. 06:30 och åkte bil i två timmar till vi kom fram till Krabis flygplats. Flyget tog ungefär 1 timme och 45 minuter och när vi kommit fram till flygplatsen Changi tog vi bussen till Chinatown och Upper Cross Street där vi bodde. Vi la in våra väskor på rummen (vi hade två eftersom vi inte fick plats fem i ett) och gick bort till en marknad i ett flervåningshus där vi åt i en food court, skulle man kunna kalla det. Där fanns det en massa olika stånd där de sålde all möjlig mat (fast inget västerländskt, här åt lokalbefolkningen). Sedan gick vi ner till tunnelbanestationen för att fixa tunnelbanekort och sedan tog vi tunnelbanan (MRTn) bort till Gardens by the Bay, en jättestor trädgård med en massa spännande saker att se på. Det fanns t.ex. två stora växthus och det ena hade ett eget vattenfall (!!). När vi gått runt där ett tag och ätit lite glass var det dags för ljusshow med jultema. Hela parken hade faktiskt jultema vilket var mysigt men tyvärr fick man inte sådär jättemycket julkänsla, om man ställde sig nära julblommorna och blundade kunde man låtsas att man var på Jul på Liseberg men det var det närmsta man kom. Efter ljusshowen tog vi MRTn hem igen och gick in till ett köpcentrum på andra sidan gatan från vårt hotell och satte oss och åt på en McDonalds. Sedan gick vi hem och gjorde oss iordning och gick och la oss.

Fredag: Vi vaknade och gick bort till köpcentrumet vi var och åt middag på i torsdags och letade efter frukostställe men de hade inget så det fick bli McDonalds igen (jättenyttigt, jag vet). Efter det tog vi MRTn bort till Orchard Road, Singapores shoppinggata som är fylld med köpcentrum. Vi hamnade (helt oplanerat) på Ion Orchard, det största på hela Orchard Road. Där spenderade vi resten av dagen men det blev faktiskt inte så mycket shoppat, jag köpte bara fyra plagg. Mot eftermiddagen tog vi MRTn (igen) bort till Singapore Flyer, det stora pariserhjulet i staden. Vi hade tänkt försöka åka när solen gick ner men kom ungefär en timme för tidigt och fick nöja oss med att se Singapore i dagsljus. Det var väldigt häftigt och vi kom mycket högre upp än vad vi trodde vi skulle göra. Efter det gick vi bort till The Shoppes at Marina Bay Sands, ett köpcentrum men vi gick bara igenom det för att komma till en ljusshow som var där. Den var häftig men blev tråkig rätt så snabbt. Sedan åt vi middag på en restaurang som låg precis bredvid köpcentrumet. Efter det tog vi oss hem och chillade på hotellet.

Lördag: Vi vaknade och tog MRTn två stationer bort till ett ställe som pappa hade hittat innan. De hade jättetrevlig personal och supergod mat, men herregud vad mätt jag blev. Beställde oats med frysta bär och fruktsallad men orkade inte ens halva min gröt och bara några bitar av fruktsalladen. På väg tillbaka till MRTstationen råkade vi gå förbi ett tempel som vi gick in och kollade i men där fick man tyvärr inte ta några bilder. Sedan tog vi MRTn till Suntec City, ännu ett köpcentrum som vi bara gick igenom för att hitta en busstation. Vi hade tänkt åka till Singapore Zoo som sägs vara ett av världens bästa zoo:n men ingen orkade det så det fick bli en tur runt Singapore i en hop on, hop off-buss istället (kan man vara mer turist eller?). Vi stannade på några ställen på vägen och hoppade till sist av på Orchard Road. Där gick vi tillbaka till Ion för att byta ett par byxor som jag köpte som hade ett hål i sig. Sedan gick vi och fikade på Paris Baguette och efter det skulle vi tagit turistbussen hem men den hade slutat gå så vi åkte vanlig buss istället. När vi kom tillbaka till hotellet bytte vi om och fixade oss lite och sedan gick vi och åt koreansk BBQ på ett jättemysigt litet ställe i Chinatown. Efter det gick vi hem och jag gick faktiskt och la mig i sängen och kollade på Netflix.

Söndag: Vi vaknade och packade våra väskor. Halva familjen hade försovit sig och vi hade problem med incheckningen till flyget (vi skulle checka in innan vi kom till flygplatsen) så det tog väldigt lång tid innan vi äntligen kom iväg. Vi tog MRTn en sista gång hela vägen bort till Changi och där åt vi väldigt sen frukost på Starbucks. Efter det tog vi oss bort till flygterminalen och väntade på flyget. När vi landat åkte vi bil hela vägen tillbaka till Koh Lanta och när vi kom fram packade vi upp våra saker. VI fick flytta till en annan lägenhet än den vi hade innan och det var lite strul med nycklar och sånt men sen fick vi äntligen packa upp helt och hållet. Bilder på nya lägenheten och plaggen jag shoppade kommer snart!

Singapore var verkligen en positiv överraskning! Det är väldigt moderniserat och fräscht (man kan ju få böter eller t.om. fängelse om man skräpar ner eller spottar tuggummi på marken). Alla toaletter vi var på, oavsett om de var på en flygplats, stort köpcentrum eller bara mindre köpcentrum var superfräscha och det var stor skillnad mot Koh Lanta där man inte kan hitta fräscha toaletter någonstans. Mycket var automatiserat (t.ex. passkontrollen på flygplatsen där vi inte behövde stå i kö alls jämfört med passkontrollen i Krabi där vi stod i typ en timme) och de hade smarta system till det mesta. Men trots det kan man hitta de där marknaderna där lokalbefolkningen äter och butiker där allt finns och kostar 1$S (6.25 sek). Superhäftig stad, recommend recommend!

Nu blev detta ett väldigt långt inlägg men jaja, det får vara så helt enkelt. Ha en bra dag <3

flygplatsen Changi / Chinatown där vi bodde

'food courten' vi åt i / lunch första dagen

Gardens by the Bay / julgran i det ena växthuset

vattenfallet i det andra växthuset / 'cloud walk' där man gick runt en bit upp i växthuset

suuperfin solnedgång / 'träden' där ljusshowen var vid på kvällen

drack godaste drickan på Ion / köpte faktiskt klänningen lite senare ;)

ljusshowen kväll 2 / The Shoppes at Marina Bay Sands har alltså en flod inne??

utsikt från Singapore Flyer / Gardens by the Bay från Singapore Flyer

supergoda frukosten lördag morgon / från turistbussen

Paris Baguette / Starbucks-frukost

på väg hem :( / faktiskt bild från flyget dit heheh