Visste du att: kosttillskott, frukost & koffein är bra?

Bjuder på ännu ett inlägg av VISSTE DU ATT?! Idag handlar det om frukost innan träning, kosttillskott till den otränade, koffeinets prestationsförmågan och att styrketräning gör dig smidigare!

- Träning före frukost kan ha en fettförbrännande effekt. Detta för att kroppen endast har fett att ta ifrån. Det är kolhydrater som är vårt drivmedel men om vi inte äter kolhydrater tvingar kroppen använda sig av fettreserverna. Fettreserver är inte en lika effektiv energikälla som kolhydrater utan mer en "nödresurs". Att träna innan frukost kan göra att du presterar sämre än om du ätit före. Så att äta frukost före träning är därför lika bra, om inte bättre! Gör vad som känns bäst för dig. I slutändan är det Kcal som avgör om du går + - eller 0 när dagen är slut. Inte när och vad du äter.

- Du blir stelare av löpning och mer rörlig av styrketräning.
Löpning är en träning med mycket stötande för kroppen, det gör att kroppen blir stel. Styrketräning kan öka din rörelseförmåga och är därför väldigt bra träning för äldre människor!
"Har själv flera pensionärer på mitt gym som använder styrketräning till att bli mer flexibla och mjuka i kroppen"

- Du blir inte stor av styrketräning. Det är dina gener som avgör om du blir stor eller inte. Att träning gör att man blir stor är bara en myt. Efter träning kan musklerna svullna upp men det lägger sig inom några dagar. Fråga dem som tränar 7 dagar i veckan om det är lätt att bli stor. Svaret kommer att bli nej. Det krävs en extrem kontroll på både mat & träning för att bygga rejäla muskler. Det är ingenting som sker under ett par dagar utan tiotals år! Steroider är oxå ett sätt att bli stor, men det är olagligt och inget att rekommendera.

- kosttillskott bara för eliten? Sanningen är att kosttillskott så som proteinpudding, vassle & aminosyror ger bäst effekt för amatören/den otränade. Det är amatören som inte har koll på sitt dagliga intag av protein, medan eliten har stenkoll på sitt matschema och att proteinen är tillräcklig. Att som amatörmotioner ta en proteinshake ist för att väga all mat, är ett enkelt sätt för att få i sig den proteinmängden som krävs över en dag.

- Koffein höjer konditions-effekten och kan där med förbättra tiden på löprundan!
Urintömningen minskar vid löpning och därför behöver joggaren inte vara rädd för att tappa vätska eller bli kissnödig under rundan pga koffeinet.

😍 Min lunch idag 😍

Gillar

Kommentarer

Fitnessbyannabelle
Fitnessbyannabelle,
Att träna på tom mage innan frukost känns mer som en dum trend, faktiskt. Har aldrig brytt mig om den just för att jag helt enkelt inte fungerar på tom mage, ännu mindre träna på tom mage!
nouw.com/fitnessbyannabelle
linneasstyrka
linneasstyrka,
Samma här måste äta innan!! 😋😋, men mest för dem som inte kan äta frulle 😏
nouw.com/linneasstyrka