Träningsplan del 1-Uppvärmning

Hur lägger du upp din träning med din hund?
För du är väl medveten om att träningen bara är en av tre delar när du väljer att aktivera din hund?

De tre delarna består av uppvärmning, träning & nervarvning.

Uppvärmning: Innan man börjar träningen är det viktigt att alla hundens system är igång, speciellt om du tränar en äldre hund. Utan uppvärmning skadas kroppen eftersom muskler och leder inte värmts upp. De är istället kalla och stela och har lättare för att påfrestas och träningen kan ta skada. Förutom skador presterar en ouppvärmd hund sämre än en hund som är ordentligt uppvärmd eftersom den inte blivit lika mjuk och flexibel i kroppen.

Hur värmer man då upp?
Det är viktigt att hunden inte är för hispig i uppvärmningen, hunden ska från att aktiveringen börjar vara lugn. Börja gå en vanlig koppelpromenad på plan mark. Anledningen till att du har koppel är för att hunden självmant inte ska öka takten. Börja lugnt och efter några minuter kan du öka tempot till en rask takt så att musklerna kommer igång mer. Efter ytterligare några minuter kan du gå av vägen och ut i högt gräs eller mossa så att hunden får lyfta på fötterna. När ni gjort det ett tag kan ni börja gå upp och ner för backar och över grenar och annat. Genom att variera uppvärmningen och låta så många muskler som möjligt sakta värmas upp förbereder du hunden för en bred träningsform. Uppvärmningen ska vara mellan 10-15 minuter, men om träningen är extra hård kan uppvärmningen förlängas med 10 minuter till.

Gillar

Kommentarer