Vikten av att vila.


Torsdagar markerar den första dagen på helgen för min del, då jag bara har lektioner måndag-onsdag. Att äntligen ha åstadkommit Det Ultimata Livet (tre dagars arbetsvecka, fyra dagar helg) känns rätt fantastiskt, det känns alltid som om veckorna blir längre med mer fritid, att man hinner med mer.

Förra helgen var väldigt roligt, men intensiv, som ni kunde se i mitt senaste inlägg. Även starten på veckan har inneburit mycket plugg och igår var var jag i skolan 12 timmar. Jag ligger fortfarande efter från min intensivkurs, då min juridikkurs innebär dryga 150 sidors läsning inför varje lektion med två lektioner i veckan och franskan kräver mycket jobb för att nöta in, vilket stressar mig. Om en månad, den 16 april, har jag inlämning av en hemtenta, två uppsatser, franskaprov och ett medlingsspel i Dispute Resolution. Däremellan ska jag hinna ha påsklov och utforska delar av Gold Coast och Sunshine Coast, och gärna hinna leva också.

Idag hade jag därför planerat att gå upp tidigt, träna och sedan bege mig till uni för att plugga hela dagen, men jag vaknade med ont i hela kroppen och ett tungt huvud. För några år sedan hade jag sannolikt gått upp, druckit en massa kaffe och vatten och tvingat iväg mig till gymmet och skolan ändå. Det fungerade kortsiktigt men ledde också till att jag för prick tre år sedan sjukskrevs i utmattningsdepression, 22 år ung.

Sedan dess har jag framför allt lärt mig tre viktiga saker:

1. Jag har en enorm kapacitet att bara köra på, klara mig på extremt lite sömn, ingen vila och lite mat. Jag får alltid jobbet gjort, oavsett hur kort tid, för att jag kan sova två timmar per natt i några dagar. Det som ska till sen, är VILA. Gasa, bromsa, tanka, gasa igen. Man får inte skippa bromsandet, det går för fort och kör slut på bensinen totalt och då kraschar man.

2. Det är så viktigt att se till sina egna behov först. Du kan omöjligt finnas där för andra om du inte finns där för dig själv först. DU är viktigast i ditt eget liv. Prioritera dig själv först. Som med syrgasmasker på planet: hjälp dig själv först och hjälp andra sen.

3. Lyssna på kroppen. Ignorera inte signaler/varningssignaler. Kroppen vet precis vad den behöver. Rastlös? Träna. Helt slut? VILA.

Sagt och gjort. Jag somnade om, vaknade och åt lite frukost. Tog en kort luftpaus/promenad, yogade någon kvart. Tog en nap. Åt lunch och kollade på Bron. Tog en till nap. Pysslade lite. Och nu har jag precis fixat iordning mig och ska iväg och äta middag med Randy & Ceci, det gulliga paret från Fiji ni vet? Känner mig lite piggare och med en tidig läggdags och bra nattsömn kommer jag vara på banan igen imorgon!

Puss och kram, var rädda om er <3

Resultatet från lilla pysselstunden idag: har nu en karta över Australien och bilder från ett photo booth på mig och Therese på väggen. Lite mer hemma <3.

  • Life
  • Nära Melbourne Victoria , Australien

Gillar

Kommentarer