Phillip Island & French Island

För vad som känns som ett halvt liv sedan men egentligen är 2,5 månad sedan hyrde vi en bil och körde ner för Mornington Peninsula till Phillip Island. Phillip Island är en rätt stor ö ungefär 14 mil från Melbourne med otroligt vacker natur.

Första stoppet var på någon strand i ett av alla naturreservat.

Sedan åkte vi till en udde på andra sidan ön som var ett viktigt ställe för pingviner, som byggde sina bon och "nestar" där. Såg en massa små pingviner, kaniner och wallabies.

Väldigt dramatiskt landskap med svarta lavastenar.

Sedan var det dags för nästa etapp av turen: vi skulle ta en liten färja över till French Island, helt frånkopplad från fastlandet. Det är den största ön som tillhör Victoria och på ön bor ca 90 människor och 3000 koalor :').

Vi vinkade hejdå till Phillip Island...

... och hamnade sedan här, på den enda affären på hela French Island. Här hyrde vi cyklar och satte av på en fyra timmar lång cykeltur på underlag av varierande kvalitet.

Efter att ha cyklat ca 30 meter såg vi vår första koala!!!! Alltså. De är så söta. Är helt besatt. Fluffbollar. Här är det ett saying att om man känner doften av eukalyptus så ska man kolla upp haha.

Vi såg totalt tre koalor, en tjur och noll människor på vår "lilla" cykelrunda på fyra timmar. Bara vidsträckta landskap.

Det var verkligen träd, träd och mer träd vart man än vände sig. Så fridfullt och härligt.

Lite fler koalor! Förvisso fick jag gosa med en livs levande koalabebis på Australia Zoo några veckor senare, men det var verkligen så speciellt på något sätt att se dem i deras naturliga habitat.

Något som är väldigt intressant just gällande koalor är att deras kroppar under många år utvecklats för att kunna äta eukalyptusblad. Visst att alla djur genom evolution blivit anpassade på sätt och vis efter sin föda (längre näbbar etc. exempelvis), men faktum är att eukalyptusen som koalor äter inte alls är tillräckligt för dem egentligen. Hela deras tarmsystem har ändrats, enzymer har tillkommit och deras hjärnor har krympt avsevärt för att de ska kunna fortsätta leva på bladen. Lite märkligt! Koalor sover 18-20 timmar per dag och resterande 4-6 timmar äter de. Detta är det enda sättet de kan överleva på; de får inte i sig tillräckligt med energi annars.

Annan fun fact om just koalor är att det måste finnas 7 sorters eukalyptus inom ett och samma område för att deras diet ska vara såpass varierande att de kan överleva. Utan de 7 olika sorterna får de inte i sig alla näringsämnen (få...) som behövs.

Nog om koalor! Efter cykelfärden var vi både smutsiga, trötta och hungriga, så vi åt middag på ett ställe på Phillip Island innan vi begav oss till Swan Lake för att kolla på solnedgången och se wallabies i mängder.

Vi promenerade på en stig rakt in i bushen - kändes lite sådär streetsmart hehe.

Men - det var det värt, för vi såg hur många sådana här gullisar som helst.

Alltså. Magisk solnedgång. Påminde lite om en scen i Lejonkungen (alternativt typ själva omslaget?) där solen går ner över savannen. (Är medveten om att detta varken a) är Afrika eller b) en savann, men ändå.).

Sedan körde jag hela vägen hem, i mörkret, på fel sida av vägen och fel sida av bilen. Måste säga att jag nu känner mig som något av en expert på det.

Annan härlig sak med Australien är att det finns MÄNGDER av sådana här magiskt vackra ställen nära storstäder, en dagsutflykt bort liksom. Älskar!