Julafton

Ho Ho ho Merry Christmas Everyone! Jag och mamma är ju i San Francisco och vi började dagen med en frukostbuffé här på hotellet. Vi åt och åt tills vi rullade vidare neråt hamnen och Pier 33 där vi tog en båt som gick till ön Alcatraz. På ön, som ligger någon kilometer bort ungefär mitt emot Golden Gate Bridge, fanns förr ett av världens mest rymningssäkra fängelser. Det var väldigt spännande att se. En sak som är extra intressant och som jag verkligen har svårt att förstå är att det tydligen var näst intill omöjligt att ta sig ifrån ön levande. Vattnet runtomkring ska vara oerhört strömt och kallt, plus att det finns massor med vithajar precis omkring ön. Det har gjorts massor med rymningsförsök men INGEN har setts (eller åtminstone rapporterats) återfunnen av de som rymt. Förstår verkligen inte hur det kan vara så svårt att simma därifrån för ön ligger verkligen nära hamnen. Vi lyssnade i våra audio-guides och där pratade de om tre män som rymt. De hade tagit bestick från lunchrummet för att gröpa ur området kring ventilen och därigenom ta sig ut ur cellen. De syntes aldrig till igen... min teori är att de antingen kom iväg och nu sitter på en annan fin ö, kanske en varm ö där de kan simma runtomkring och där det bara bor folk som vägrar avslöja dem. Eller så blev de uppätna av vithajar. Känns som om man skulle bli det på en gång med tanke på att det ligger precis i den här "red triangle" där det inträffar massor med hajattacker.

På kvällen åt vi middag på en jättemysig restaurang precis vid hamnen här vid Fishermans Wharf. Detta är första julen någonsin jag inte är hemma kom jag på innan.

Förresten är branden nu 86 % contained vilket är strålande nyheter! Nu ska vi ut och kolla in stan här! Kram

Där ligger ön.

So close.

Vi gick i fällan och köpte ett äkta turistfoto.