Top of The Rock

Dag 1 i New York började alltså med en väldigt tidigt frukost inne på hotellets egna restaurang The Green Fig. Vi valde att inte boka frukost i vårt hotellpaket eftersom vi hört att det skulle finnas väldigt mysiga frukostställen i närheten, och vi ville prova så mycket som möjligt. Det var ett bra val.

På the Green Fig beställde jag in deras avokado & poached egg toast, medan min man beställde in deras American bagel med lax. Till det drack vi grönt te och kaffe. Det var supergott, men jag fick en ganska liten portion tycker jag. Efter mycket resande var jag riktigt hungrig och kunde ätit ett par avokadotoast till! Vi gick därför inte tillbaka till hotellrestaurangen under vår vistelse, eftersom att – fastän maten var supergod – var det för overpriced och för små portioner enligt oss. Betalar man $45 för en frukost så vill man ha mycket, mycket mat!

Till lunch åt vi som sagt cheeseburgare på the Met steps, och till kvällen gick vi sedan ut i Hell’s Kitchen för middag. Vi bodde på W42nd Street, precis mellan Hell’s Kitchen och Midtown, och hade planerat att besöka Rockefeller Center på kvällen. Därför passade det bra att äta någonstans i närheten. Vi både kände att vi var sugna på något amerikanskt, så det blev ett besök till Southern Bar Hospitality på 9th & W45th Street.

Jag beställde en pulled pork sandwich, men det såg mer ut som en hamburgare, så jag fick njuta av två hamburgare på en och samma dag – jag ska inte klaga! Till det fick jag de gooodaste stripsen, pickles och coleslaw. Min man valde deras ribs, också med strips och coleslaw till. Sedan drack jag vitt vin till maten, och min man drack Brooklyn lager. Det roliga med New York tyckte jag var att när man beställde ett glas vin, fick man också verkligen ett VANLIGT glas med vin i. Hur konstigt? Det kanske var jag som sa fel med min brittiska accent. Deras mått var ju i alla fall helt off, så jag valde att säga “large glass” eller “medium glass” istället för att ens försöka mig på alla dessa ounces.

Efter den goda middagen jag varmt kan rekommendera, begav vi oss sedan till Rockefeller Center. Vi hade som sagt ett City Pass, så vi hade redan betalat för attraktioner så som Rockefeller Center, Empire State Building, Met Museum, National History Museum, Ground Zero och Statue of Liberty. Det var bara att försöka hinna med så många av dem som möjligt. Vi hann faktiskt med alla förutom National History Museum, vilket jag tycker var riktigt bra jobbat på 4 dagar!

Rockefeller’s observationstorn var häftigt. Första dagen tyckte jag staden påminde väldigt mycket om London, så jag behövde verkligen komma upp där för att se utsikten, och för att faktiskt inse att jag äntligen var i New York. Hade tex korsat Central Park tidigare den dagen och tyckte det lika gärna kunde varit Hyde Park. Kanske var det för att det regnade, men Central Park var inget speciellt i mina ögon.

Utsikten från 68:e våningen av Rockefeller Center var underbar. Vad häftigt Manhattan verkligen är. Fastän det var dimmigt och grått var utsikten helt fantastisk, och det gjorde bara att jag längtade ännu mer att få se och uppleva ännu mer av New York!

Vi hade lite svårt att få en bra bild på Empire State Building, eftersom toppen hade en tendens av att vilja gömma sig bland molnen. Man fick vara snabb om man ville få den där typiska, perfekta bilden.

Alla jag känner som varit i Rockefeller Center har sagt att hissen upp till toppen är en häftig upplevelse, bara den. Jag håller med. Det tog inte ens en minut att ta sig upp 68 våningar, och medan vi åkte hissen upp lyste taket upp ovanför oss, och vi kunde se hur långt vi hade kvar till toppen. Det var som ett tak fullt med stjärnor och vi befann oss i en raket på väg upp till rymden.

Rockefeller Center och Top of the Rock var verkligen värt ett besök. När det kommer till sightseeing känns det ofta som om det räcker att besöka vissa platser en gång. Har man varit där har man sett allt. Men Rockefeller Center kommer jag gärna tillbaka till.