Superfoods

Jag är tillbaka med matlagningen efter semesteruppehållet (min man har ju haft semester i 6 veckor, så när vi varit hemma har han lagat maten) och jag känner mig mer kreativ än någonsin. Har många nya ideer och recept som jag ivrigt väntar på att få testa på. Efter en sommar med mycket restaurangbesök och fast foods, ser jag verkligen fram emot att få ställa mig i köket igen och laga hälsosamma, goda maträtter från grunden.

HÄLSAN ska verkligen bli fokuset den här hösten när det kommer till matlagning, och jag tror hemligheten till en nyttigare kost är att introducera en sak i taget. Till exempel spenat. Blanda det i maten, och ät det i små mängder tills det blir en vana. Det behöver inte “smaka gott” i början, men när det väl blivit en vana blir det svårare att inte tycka om det.

Visst finns det mat som vi aldrig kommer tycka om, hur mycket vi än försöker (jag och tomater till exempel. Inte ens marsvinen äter tomater så det måste ju betyda att det inte är ätbart haha!), men jag tror starkt på att vi kan lära oss att gilla det mesta. Jag var aldrig en stor grönsaksfantast när jag var liten. Nu är grönsaker bland det bästa jag vet, och jag äter ganska brett och varierat.

Här är några av mina älskade superfoods-vanor:

Citronvatten

På sommaren finns det inget bättre än isvatten med pressad citron. Uppfriskande, törstsläckande och väldigt nyttigt på samma gång. Resten av året väljer jag att dricka mitt citronvatten varmt, i en tekopp. För några år sedan tyckte jag det var så surt och äckligt (har aldrig gillat sura drycker eller surt godis), men efter ett tag blev det som sagt en vana. Nu vill jag ha ett glas varje dag och det håller mig pigg och frisk.

Ingefära

Lik som jag inte gillade surt, gillade (gillar) jag heller inte stark mat. Det finns en fin gräns mellan kryddstark mat (som har mycket blandade kryddor och god smak) och mat som bara smakar chilli och cayennepeppar och bränner bort hela strupen. Jag hade därför lite svårt för ingefära i början. Det är en väldigt stark krydda, och jag lär mig fortfarande att tycka om den. Jag dricker ingefärste ibland, men jag är inte där än då det blivit en daglig vana som jag faktiskt tycker om. Men det kommer.

Gurkmeja

Om man ska kategorisera mat i olika kulturer, så gillar jag indisk mat allra minst. Så gott som alla gånger jag ätit indisk mat har jag äntingen blivit matförgiftad, fått brännsår på tungan eller haft ont i magen i en månad efteråt. Jag undviker verkligen indisk mat till alla pris, så när min man ville köpa turmeric i mataffären en dag för att det är en “god, indisk krydda” ville jag bara spy. När jag sedan fick reda på att det översätts till gurkmeja, ändrade jag min åsikt. Gurkmeja är ju gott, och man tillsätta det i nästan vilken maträtt som helst. För att inte tala om hur nyttigt det är.

Kakao

Det händer numera väldigt sällan att jag äter ljus choklad. Jag har nämligen bytt ut den vanliga mjölkchokladen mot Lindts mörka choklad med 99% kakao. Första gången tyckte jag den var alldeles för sträv, nu älskar jag den och tycker istället mjölkchoklad är för sött. Det tar som sagt ett par veckor, ibland kanske ett par månader, men man kan ändra sina vanor till det bättre – även när det kommer till choklad.

Spenat

Jag är uppväxt på min mormors stuvade spenat. Såå gott. Jag har mycket svårare för att äta “rå” bladspenat, men enligt forskning är det precis lika nyttigt att sjuda spenaten, som det är att äta den “rå.” Jag sjuder (alltså inte kokar) alltid spenaten och tillsätter den i många av mina maträtter som jag lagar till vardags. Spenat innehåller väldigt mycket järn vilket vi alla behöver, och andra bra vitaminer och mineraler med. Man behöver alltså inte “knapra blad” – att sjuda spenat och sedan blanda det i en god pasta – där har man en nyttig 10-poängare. Men Bobbo håller inte med. Han älskar att knapra blad!

Gillar

Kommentarer