Skyldigheter, rättigheter och allt däremellan

Dramat fortsätter med byggnadsrenoveringen som aldrig blir av här hemma. Jag skrev i ett tidigare inlägg att vi har känt oss lurade nu en längre tid, eftersom byggnadsägarna har lovat oss ett startdatum för projektet (varje gång de krävt en ny inbetalning av oss), och sedan händer inget. Gång på gång har det förskjutits, i nu snart två år.

Jag hatar känslan över att inte ha kontroll över mina egna pengar. Här ligger £6000 på någon annans konto och inte gör någonting, när dessa istället skulle kunna ligga på mitt eget och generera ränta tills det är dags.

Byggnadsägaren förklarade i juli att en lägenhet i huset är skyldiga dem hela £7,500… Att de därför inte fått in tillräckligt med pengar för att kunna starta projektet. Vi fick ett snäsigt email för ett par dagar sedan om att de “hoppas” att dessa pengar kommer betalas in snart. Vaddå “hoppas?” Det är er skyldighet som byggnadsägare att ta legal action och kräva det har pengarna NU på ett eller annat sätt. Det har gått alldeles för långt. Den höga summan visar att ni inte fått in en enda betalning (för ens sophämtning) på flera år!

A response of 'It is hoped that these tenants will bring their accounts into line immediately' is not really satisfactory to us leaseholders who are fully up to date with payments. What actions have XXX taken to recover these funds? And particularly we want to know what actions will you be taking next?

Så sjukt att 7 lägenheter ska bli bestraffade pga en. Jag sitter i klassrummet igen, 9 år gammal, och får inte gå på rast för att person X har kastat suddigumm. Fastän jag själv varit en ängel, och gjort allt jag skulle under lektionen. Skillnaden nu är att jag inte är 9 år längre, och det handlar om mina pengar och mitt hem. Jag är inte rädd för att anlita en advokat och ta det hä​r till domstolen om det behövs i framtiden.

You have mentioned that the works cannot be commenced until the entire amount covering the works have been paid by all lessees. However, when was this decided? In your email to Linda (my wife), dating 13th June 2018, you mentioned that the works were ‘believed to commence in September, which was well within the Service Charge Year.’ With every payment we have made towards the anticipated works, we have believed that these works will start soon and be covered within that service year. There has been no communication from yourself stating otherwise.

Jag hade haft större empati för mina grannar som är så skuldsatta, om de inte var så sjukt otrevliga och inte gör något åt deras situation. Under första mötet med dem satt de och ljög mig rakt upp i ansiktet. “Vi gillar inte att betala för något vi inte måste”, är en mening som fortfarande ringer högt i mina öron. Nej tydligen… Det är dags att de flyttar (blir vräkta/får lov att sälja), så de kan ta tag i sina liv. För deras eget bästa, och för alla vi andra med.

Jag och min man skrev ihop ett långt email i flera timmar igår kväll (utdrag under och ovan), till byggnadsägaren, om våra concerns. Det är många frågor vi vill ha svar på, och vi nöjer oss inte förrän renoveringen är klar och vi känner att våra pengar blivit investerade på det sättet vi blivit lovade med varje betalning.

Finally, I want to remind you that this property is our home and not just a business or investment to us. We are sorry that some of the money has not been paid by others but this is not our responsibility and do not feel that we should be punished by lack of services that we have fully paid for.

Gillar