Midtown & Upper East Side

Jag somnade halv 7 igår kväll i soffan, och min man väckte mig en halvtimme senare och sa att jag inte får sova redan. Men jag mådde så illa när han väckte mig, att jag bara fick lov att gå och lägga mig i sängen. Jag behövde sömn. Sedan vaknade jag, vad som kändes som många timmar senare, i ett väldigt mörkt rum, och var helt förvirrad. Tog upp min mobil och använde den som ficklampa för att kunna se vilket rum jag egentligen befann mig i. Det var mitt eget sovrum. Min mobil visade att klockan bara var 10, så jag tänkte att den inte ställt om sig från East Coast time än. Men klockan var verkligen bara 10. Sedan måste jag somnat igen, för sedan vaknade jag av mitt alarm 6.45. Jag hade alltså​ sovit i nästan 9h till? Och fortfarande är jag trött efter nästan 12h sömn haha.

I alla fall så tänkte jag börja från början med vår resa. Vi landade på JFK International Airport klockan 8 i lördagskväll. Tog sedan en yellow cab in till Manhattan och hotellet, och somnade direkt. Klockan var bara 10, men samtidigt betydligt mycket senare för oss egentligen. Vi vaknade sedan 5 på morgonen och var superpigga, så vi åt en supertidig frukost på hotellet, for att sedan bege oss ut i regnet. Har nog aldrig varit så taggad på regn förut i hela mitt liv. Jag ville bara ut och uppleva New York, så det spelade ingen roll att det verkligen öste ner ute!

Det första vi såg var Times Square, eftersom vi bodde där i närheten på W42nd Street. Det var stort och häftigt, fastän klockan var 7 på morgonen, det regnade och nästan inga människor var ute på gatorna haha. Vi vandrade vidare till Bryant Park där vi tog lite bilder vid fontänen, och gick sedan vidare in till Grand Central.

Ett av mina mål med resan var väl att besöka så många locations som jag sett på tv som möjligt. Mitt 16-åriga jag var överlycklig över att få stå där på trappen i Grand Central, precis som Serena Van der Woodsen gjorde i Gossip Girl. Dessutom fick jag hänga i Bryant Park och Project Runway central.

Vilken ståtlig byggnad Grand Central verkligen är. Hade vi haft mer tid, hade jag också velat ta ett tåg till Connecticut eller en taxi eller färja över till New Jersey, men eftersom det var min första gång i New York, fokuserade vi verkligen på att se sa mycket av Manhattan som möjligt.

Vi gick alltså från W42nd & 10 där vi bodde, ända till W42nd & Park där Grand Central ligger. Då fick jag verkligen uppleva hur stort ett block egentligen är. Att gå några streets tar inte så lång tid, men att gå några avenues… Det är långt mellan avenyerna.

Från Grand Central tog vi sedan tunnelbanan upp till E86th Street och gick igenom Upper East Side till the Met Museum. Vilka fina Gossip Girl gator vi passerade. Hade gärna velat sett Blair Waldorfs hem på E95th Street, men det kändes lite långt att gå just då. Jag fick se Serena Van der Woodsens hem några dagar senare i alla fall, så jag är nöjd!

Vi gick till the Met Museum eftersom det fortfarande öste ner regn ute. Det var ingenting som stod högt upp på vår lista av saker att göra, men eftersom vi hade ett City Pass, kunde vi lika gärna gå in där och undkomma regnet ett tag. När vi sedan kom ut hade det slutat regna och vi åt en cheeseburgare på the steps. I Gossip Girl kanske de sitter på the steps och äter yoghurt, men att äta en fet cheeseburgare är definitivt mer jag haha! Så att sitta på the steps kan jag också checka av på min New York-lista!