Kvällssnacks

Jag har märkt att det inte spelar någon roll vad jag tuggar på på kvällarna, så länge jag tuggar på någonting. Äter vi middag vid kl 6 så måste jag äta någonting vid 9/10 innan jag ska sova. Jag får definitivt en bättre natts sömn om magen inte kurrar, och eftersom jag är så dålig på att äta frukost innan jag går till jobbet, blir det ännu viktigare att äta någonting innan jag går och lägger mig. Så jag har börjat äta nyttiga kvällssnacks. De flesta vardagarna ser mitt kvällssnack mer ut som en frukost med lite havregrynsgröt, en fruktsallad, en rågbrödsmacka med kokt ägg eller en morotsomelett. Igen; jag har aldrig tid eller ork på morgonen att fixa en lyxig frukost, så jag tar igen det på kvällarna helt enkelt.

En stor favorit på kvällen (och helgmorgnarna) är att göra en fruktsallad, hälla på lite activia yoghurt, och blanda i lite nötter eller granola. Igår fick frukten bestå av päron och banan, men jag varierar det varje dag efter vad jag har hemma.

Har blivit riktigt duktig på att köpa mycket frukt, och som dessutom håller sig fin och fräsch hela veckan ut. En sån här måltid blir man mycket mättare på (på ett bra sätt!) än chips och godis och allt annat man istället skulle kunna sitta och trycka i sig innan läggdags. Lägg till en kopp grönt te till det, och kroppen kommer bara tacka dig.

Jag och min man har verkligen börjat äta nyttigt på sistone, och för varje dag som går inser vi att det inte är så svårt, bara man kommer ihåg att veckoplanera sina mellanmal också, inte bara luncher och middagar. Min man har märkt av en stor skillnad på vikten, och att träningen går lättare. Jag, som aldrig går varken upp eller ner i vikt, bryr mig ju inte om vad jag väger, men kroppen mår definitivt bättre. Mina cystitbesvär känns inte av lika mycket när jag håller mig borta från socker, mensvärken är inte lika kraftig, och jag orkar definitivt mer på jobbet av att äta nyttig och energirik kost.

Gillar

Kommentarer