Juni, summerat

SOMMAREN ÄR HÄR!

* Efter en lååång vinter, gjorde sommaren alltså entre direkt. Jag och min man började månaden på bästa sätt, genom att åka på en mini-semester till Brighton och Portsmouth. Vi hängde på stranden i Lancing innan vi besökte utsiktstornet British Airways i360 i Brighton. Vi åt fiish n chips på en strandbar, spelade minigolf och sov över på ett mysigt boutiquehotell med en god hotellfrukost.

Dagen efter körde vi till Portsmouth och shoppade på Gunwharf Quays. Jag köpte mig en rosa, medelstor väska från Michael Kors, och vi åt lunch på Brasserie Blanc. Och vädret var fantastiskt - äntligen!

* Ett par veckor senare, åkte vi tillbaka till stranden i Lancing, där vi solade, och bara njöt av havsluften och vågorna. Det kändes som om vi var på semester igen tillsammans, och verkligen som att sommaren börjat på riktigt nu. Att vi inte insett tidigare hur nära vi faktiskt har till stranden? Månadens nya lärdom blev alltså hur underbart livet kan vara på Lancing beach på sommaren. En sådan tyst och fridfull plats - riktigt bra för själen.

* Att träffa vänner har blivit en lyx efter det här året, inte en självklarhet. Det var därför så mysigt att kunna börja hänga hemma hos folk igen. Som svensk är det något jag uppskattar väldigt, väldigt mycket - att bara sitta hemma hos någon och ta ett glas vin. Det behöver inte vara mer än så.

* Jag fick min första dosering av covid-vaccinet den 17e juni! Äntligen var det min tur. Min arm, rygg och nacke värkte lite efteråt, men annars kände jag inte av några andra biverkningar.

* Och min man bjöd mig på en tidig födelsedagsmiddag på Meghan's i Wimbledon Village. Jag älskar den här bilden på min fantastiska man. Jag skulle faktiskt bara ta en bild på Wimbledon-flaggan ovanför hans huvud, men solen bländade mig och jag fick med hela honom. Modellen. 😍

* I slutet av månaden lyckades jag även resa till Sverige, där jag fortfarande befinner mig. Så härligt att umgås med familj och vänner här. Vilken lyxig månad det varit! Årets bästa hittills, tror jag minsann 😄

Ett halvår har redan passerat av 2021, så jag tänkte också ta upp några punkter från min lista av mål som jag skrev på i januari.

* Ta vara på möjligheter (och friheter) när de uppstår. Ja , men visst har jag gjort det, och fortsätter att göra. Förr i tiden hade man alltid veckorna och helgerna så fint planerade, och nu på sistone är livet mycker mer spontant. I början av den andra veckan av juni tex, trodde jag att jag hade noll planer förutom jobb, och i slutet av veckan hade jag träffat vänner jag inte sett på ett år, samt hängt en hel dag på stranden. Jag märker att jag säger "ja" till mycket mer just nu - man vet aldrig när allt kan tas ifrån en igen, och det gäller att NJUTA för stunden. Just nu befinner jag mig ju som sagt i Sverige, också ett ganska spontant beslut, och en plötslig möjlighet som kom till ytan.

* Snåla inte med LYX. Jag har inte snålat med shopping från Michael Kors och Hugo Boss i år. Jag och min man fortsätter dessutom att unna oss mycket fin mat, och vi har kommit till en plats i livet där vi aldrig tittar på prislappar. I år får man vara riktigt, riktigt snäll mot sig själv, och andra. Bjöd mamma och mormor på lyxiga räksmörgåsar igår, och jag vill som sagt verkligen bara njuta i år.

* Överamortera. Men jag balanserar självklart lyx med sparande, och har överamorterat en hel del i år redan. Jag älskar vår lägenhet, och vill inte flytta, men jag vet också att det realistiska vore att flytta till något större om några år, och då är det bra att investera pengar i sitt boende.

* Sluta äta gris och lamm. Jag har varit jätteduktig med att inte äta gris! På lammfronten har det slinkit ner ett par döner kebabs under halvåret som gått, som jag kanske inte känner mig jättestolt över... Men jag har också valt kycklingkebab istället, vid ett flertal tillfällen, så jag försöker, och har kommit en liten bit på vägen i alla fall.