Heathrow

Vi flög hem från Sverige i onsdags, och igår tog jag ut en extra semesterdag. Det var egentligen tänkt att jag skulle jobba både torsdag och fredag, men när jag fick reda på att det skulle bli 36-39 grader i London, tänkte jag om. Jag unnar mig aldrig en extra dag hemma efter en resa, och nu var det dags. Det var så skönt att packa upp, packa om (för ikväll bär det iväg igen på bröllop över helgen), tvätta och hänga på terassen med min man och äta gurkstavar med hummus, oliver och jordgubbar. Vilken varm och härlig dag!

I alla fall så lämnade vi som sagt Sverige bakom oss igen i onsdags. Jag tog bilden ovan när vi flög över Västerås. Vi reste med SAS från Arlanda till Heathrow, och det rekommenderar jag verkligen. Har i flera år inte direkt undvikit Heathrow, men det har aldrig riktigt känts som det bästa alternativet heller. Gatwick är närmre där jag bor i England och Västerås flygplats närmre i Sverige. Vi hittade i alla fall en buss som gick direkt från där vi bor till Heathrow, och som tog lite över en timme bara. Det var ganska smidigt, för att inte tala om billigt. Ca 20kr blev resan till flygplatsen istället för 400kr för en taxi till Gatwick (eller ca 600-1000kr om man tar bilen).

Heathrow är en stor flygplats, och tidigare har jag bara besökt den en gång. Jag var 14 och åkte på en språkresa till Brighton. Flygplatsen var läskigt stor, och det tog tid att få väskan. Jag har hela tiden tänkt att allting på Gatwick, Stansted och Luton går mycket snabbare, för dessa flygplatser är mindre, men jag tror inte längre att så är fallet. Du kan få ett försenat plan var som helst, och större flygplatser måste ju faktiskt bara vara ännu effektivare för att få allt att funka. Hur som som helst, jag kommer i alla fall definitivt att flyga från Heathrow igen.

Att flyga med SAS var också bekvämt. För någon som flyger mycket, brukar jag alltid leta efter de billigaste priserna när jag reser. Med undantag för mellanlandningar - jag mellanlandar inte. Tid är ju också pengar. Den här gången lockade det dock mer med två incheckade baggage (hade mycket att transportera både på dit och tillbakavägen), och dessutom fick man vatten, te och kaffe på planet free of charge. Här satt jag och tittade ner på norra Danmark under mig, och drack en kopp te.

När vi sedan gick in för landning fick vi se underbara vyer av centrala London. The Gherkin, The Shard, Hyde Park och London Eye för att bara nämna ett fåtal kända byggnader.

Tog även en bild på Stamford Bridge åt pappa. Brompton Palace Cemetary är så stor, och det syns verkligen från luften.

Hade vi suttit på andra sidan i flygplanet, hade vi kanske även lyckats se "byn" där jag bor. Brukar se plan som landar och lyfter från vår terass ibland.

Det blev en trevlig resa både till Sverige och hem till London igen. Så mysigt att resa med min man också, fastän han har en tendens att somna så fort han kliver på en buss eller ett flyg 😂 Känns bra att jag fått uppleva lite mer av sommarsverige innan hösten kommer krypandes, och självklart att jag fått umgåtts med min familj igen. Kvalitetstid med dem är guld värt.