Frågestund om jobb

Vad jobbar du med?

Jag arbetar inom byggnadsindustrin, där jag är en projektledare som har hand om alla typer av byggnadsinformation vid nybyggnationer och renoveringar.

De senaste 5 åren har jag arbetat inom den kommersiella sektorn, med kontorsbyggnader, shoppingcentrum, teatrar, banker etc. i och runt omkring London. De senaste månaderna har jag branschat ut i bostadsmarknaden, och arbetar just nu på mitt första projekt med privata bostäder.

Jag skapar och har hand om byggnadsmanualer som beskriver hur byggnader ska skötas, underhållas, se ut etc. Dessa manualer kan innehålla allt från en lång lista på möbler och vitvaror som finns i en restaurang, till ritningar med utrymningsvägar vid en brand. Alla projekt är olika, och kräver olika manualer. Det är därför jag trivs så bra med det jag gör - det är en stor variation på mitt arbete och man får arbeta för stora kunder. Jag har tex arbetet med Deutsche Bank, Thomas Reuters, Selfridges, KPMG, Victoria Palace Theatre och Ashford Internatial Shopping Centre.

Som projektledare har jag som sagt hand om all byggnadsdokumentation och skriver arkitektbaserade manualer om tex väggar, golv, möbler, dörrar och utrymningsplaner. I slutet av projektet lämner jag sedan över all dokumentation till byggnadsägaren, som då får en mycket detaljerad överblick i allt som byggts/byggts om i byggnaden. Skulle en stol gå sönder i mötesrum X - då har jag samlat information om var man kan köpa en exakt likadan. Vill man bara byta ut tyget på stolen, så har jag den informationen med. Har någon tappat ut något oljebaserat på mattan, så vet jag hur den ska rengöras. Vill man sätta upp en vägg i mötesrummet för att göra ett rum till två, så kan jag ge förslag på vilken typ av vägg som passar, samt den exakta målarfärgen som använts till de andra väggarna i samma rum.

Jag gör alltså "eftervården" av renoveringar mer organiserad for byggnadsägarna, då all dokumentation finns samlad på en och samma plats - i vår gigantiska databas. Går något fel har vi alltid lösningarna, och ska byggnaden säljas vidare i framtiden så har vi alltid all nödvändig dokumentation.

Vad är du utbildad som? Vad kräver ditt jobb för utbildning?

Jag har först och främst en internationell gymnasieutbildning (International Baccalaureate) med inriktning på ekonomi och företagande. Den utbildningen gjorde att jag lätt kunde söka in på universitetet i England efteråt. Jag har en BA (Hons) från University of Portsmouth i Business Development (företagande, helt enkelt). Dessutom har jag gått flera kurser tillsammans med mitt nuvarande jobb inom byggnadsservice och arkitektur. Har också gått några säljkurser med mitt tidigare jobb. Jag är i alla fall definitivt en kvalificerad Projektledare.

Mitt arbete kräver en utbildning inom företagsekonomi eller arkitektur på universitetsnivå. Jag har kollegor som inte gått på universitet, men då har de 10+ år av arbetserfarenhet från byggnadsbranschen sedan tidigare.

Tjänar du bra med pengar?

Jag är relativt nöjd, samtidigt som jag gillar att pusha mig själv och självklart tjäna mer pengar. Jag har en fast lön som är ganska medel för London, men sedan har jag alltid chans till att utöka den med en bonus varje år.

Ditt första jobb?

Gills det att sälja jultidningar? Jag tror det var mångas första jobb i så fall. Annars sommarjobbade jag, samt var semestervikarie under tex höst och jullov, i klädbutiken Lindex. En period när jag var 15-16 år gammal. Jag kommer ihåg att jag var för ung för att stå i kassan den första sommaren, så jag jobbade på lagret med att ta emot leveranser och larma kläder.

Det bästa jobbet du haft?

Jag gillade att arbeta i klädbutik. Det var ett ganska avslappnat jobb. Men det bästa jobbet är ju självklart det jag har nu. Att vara projektledare i London bland alla häftiga byggnader - det slår allt.

Beskriv en dag på jobbet?

Jag brukade arbeta på kontoret 5 dagar i veckan, ca 8:00 - 17:00. Varje månad besökte jag också mina klienter (ombyggnationerna jag arbetar med) kanske 3-6 gånger i månaden. Pga covid arbetar jag nu hemifrån tre dagar i veckan, och två på kontoret. Har inte lyckats besöka klienter sedan Mars 2020 heller (innan covid).

Så en normal dag för mig just nu är att jag börjar dagen med att gå igenom mina emails. Antingen från kontoret eller från hemmakontoret. Sedan gör jag upp en plan för vad jag ska ska åstadkomma för dagen, ibland kanske hela veckan. Just nu balanserar jag 7(!) projekt samtidigt, så det krävs mycket planering för att hinna med allt. Jag försöker ge varje projekt ett par/tre timmar åt gången istället för att konstant hoppa emellan, men det gäller också att vara flexibel och hoppa in där det behövs. Vi har ju vissa "VIP"-klienter som betalar mer, och därför måste prioriteras och tex få svar på email inom 10min.

Vissa dagar går åt till att bara kommunicera med kunder, fixa problem och ha interna möten med kollegor. Andra kan jag fokusera på att skriva manualer till 100%. Jag gillar definitivt blandningen.

Här kommer en lista på vad jag kan ha för arbetsuppgifter en dag;

* Svara på emails från klienter, eller skicka emails till byggnadsarbetare med frågor om de manualer jag skriver.

* Skriva manualer. Tex ett första utkast på en golvmanual. Manualen innehåller som sagt information om vad det är för golv, hur man rengör det, samt ritningar på var i byggnaden denna typen av golv finns.

* Jag kan få tillbaka kommentarer från arkitekten på mitt första utkast på tex en väggmanual, och därför behöva samla ny information för att kunna svara på kommentarerna och uppdatera manualen. Tex så kanske de ändrade en väggfärg från mörkgrå till ljusgrå, och då är det något som måste reflekteras i mina dokument. Sedan skickas ett sista utkast ut.

* Jag för många trackers (oftast excel-ark) och statistik dagligen över hur det går i mina projekt. Som projektledare i alla typer av branscher, så gäller det att ha stor koll på tidscheman, delmål och project completion. Jag tror det är därför den här typen av arbete passar mig så bra. Jag älskar ju att planera, organisera och sätta och nå mål.

Gillar

Kommentarer