Crackington Haven & Truro

Vårt första stopp i Cornwall blev en liten by som hette Crackington Haven. Min man var där på semester med sin familj som barn, så han ville jättegärna dit igen för att uppleva lite gamla minnen.

Som vanligt, så minns man saker från barndomen alltid bättre än vad de faktiskt var... Crackington Haven var piktoreskt, men det fanns ingenting att göra där för vuxna. Vi gick ner och kände på vattnet som var kallt, innan vi åt en lunch på byns enda pub - The Coombe Barton Inn.

Himlen var fantastiskt blå...

... Och maten var sinnessjukt god! Jag åt deras lax fishcakes, med strips, sallad och remouladsås, medan min man åt fish n chips, och både laxen och torsken var väldigt färsk. Det smakade som om vi var nära havet, och det var vi ju också. 😊

Efter vårt lilla stopp i Crackington, så fortsatte vi resan till vårt hotell i Truro. Eftersom vi bokade den här resan så sent och spontant, så visste vi inte mycket om platsen vi skulle hamna på. Det visar sig att Truro är en stad (Cornwalls enda stad) som kopplar ihop den norra kusten med den södra. Vi har en 25min bilresa till Newquay i norr, och 25min till Falmouth i söder. Perfekt läge ju.

På eftermiddagen/kvällen valde vi att gå runt och utforska Truro. En väldigt mysig liten stad, med vackra byggnader, många pubar och intressanta restauranger. Vi tog ett glas prosecco och en öl på en pub som hette The White Hart.

Sedan gick vi över gatan och åt middag på en restaurang som hette Zafiros. Väldigt god mat. Jag åt en halloumisallad, och min man åt deras flat bread med pulled pork. Trots att Truro räknas som en stad (dock med endast ca 20,000 invånare) så var det väldigt lugnt med folk. Det märktes att vi hade lämnat London bakom oss.