Cauliflower mash

Igår lagade jag en nyttig och god middag. Mamma inspirerade mig att göra blomkålsmos. Det var lätt att göra, väldigt gott och nyttigt på samma gång, så det blev den perfekta vardagsmiddagen mitt i en hektisk vecka.

Jag köpte en stooooor (bukett?!) blomkål, och även en stor fräsch broccoli som jag skar i bitar. Marsvinen blev superglada när de fick tugga på stjälkarna och blasten.

Medan jag kokade blomkålen och broccolin, stekte jag även lite kyckling. Jag kryddade kycklingen med nyttigheter så som ingefära, gurkmeja och chilli, och tillsatte även en burk linser.

Målet med min middag var alltså massor med protein och vitaminer. Inga kolhydrater, inget fett. Jag ville bara prova på att göra det så nyttigt som möjligt, samtidigt som det inte fick bli tråkigt.

Jag lyckades uppnå mitt mål, för både jag och min man gillade det. Det var verkligen så lätt att göra blomkålsmos också - bara att koka blomkålen, mosa det med en potatismosare och tillsätta lite mjölk (som när man gör ett vanligt potatismos). Kommer definitivt laga det här fler gånger!

Förresten, så serverade vi detta med lite Nandossås också. Så gott att doppa kycklingen i!

Gillar

Kommentarer