Brighton på vår 9-årsdag

Vår 9-årsdag tillbringades i Brighton! Det var ingen dag vi egentligen planerat att fira, utan det föll sig bara naturligt att vi skulle åka iväg just den här helgen pga min mans semester.

Vi checkade in på hotellet som hette A Room With A View (det låg precis vid stranden), och sedan stod British Airways i360 högst på min lista över attraktioner att besöka!

Vi lyckades få en tid lite senare på eftermiddagen, så innan dess gick vi runt på stranden och drack uppfriskande smoothies och åt glass. Vilken värme! Det var så härligt efter en superlång vinter.

Jag tänkte skriva ett separat inlägg om Brightons observationstorn - British Airways i360 - och även om hotellet, så jag hoppar de bitarna nu. Men vi fick se en fantastisk utsikt från observationstornet innan vi gick tillbaka längs stranden för att hitta någonstans att äta middag.

Vi fastnade vid ett ställe som hette Lucky Beach. Där beställde vi in fish n chips. Vår dröm med den här resan var alltid att det skulle bli fint väder så vi kunde sitta på stranden och äta fish n chips. Det blev också så!

Suuuupergod närodlad fisk med de godaste mushy peas jag ätit. Det här tog mig tillbaka till när jag bodde i Brighton en sommar när jag var 14. Vi satt i solnedgången, mitt på stranden och åt fish n chips som vi köpt från någon vagn, och som man då fick serverad i tidningspapper. Det här är den 29-åriga versionen av just det.

På tal om min sommar i Brighton som tonåring - ett ställe jag älskade då var Brighton Marina. Jag kommer ihåg shoppingen, restaurangerna, vyerna, biografen och minigolfen. Jag ville jättegärna ta en strandpromenad dit, och visa min man som aldrig varit där, så lite senare på kvällen begav vi oss ditåt. En 35min promenad från vårt hotell.

Vi kom fram dit och blev ganska besvikna. Restaurangkedjorna fanns kvar, och även butikerna, vilket var så lyxigt från en svensk 14-åringsperspektiv. Klänningar på River Island, strandshorts från Hollister, och en middag på TGI Fridays. Vad kunde vara bättre? Från ett 29-åringsperspektiv, och främst från någon som bott i England i 10 år nu, så var det inte lika häftigt. Vi gick tillbaka längs stranden, och hamnade på Jungle Rumble Golf. En rolig 18-hålsbana med den finaste utsikten i solnedgången. Jag lyckades dessutom vinna över min man.

Det sista vi gjorde den kvällen var att beställa varsin drink på en bar vid stranden. Sedan var klockan 22:30 och det här gamla paret kände att det var dags för att ta en dusch på hotellet, ta på sig hotellets sköna morgonrockar och sova.