Att jobba på teater

Denna månad handlar mest om jobb för mig. Jag är mitt inne i ett projekt som ska avslutas innan jul, så jag har verkligen fullt upp. Vill inte lämna allt till sista minuten, men jag vet samtidigt att det kommer bli så ändå, hur mycket jag än jobbar just nu. I slutändan är det ju inte bara mitt ansvar, utan även de jag jobbar med, att få allting klart i tid. Byggnadsarbetare, målare, ingenjörer, arkitekter�� Som projektledare är det inte alltid lätt att få alla in sync. Det blir ofta att folk fokuserar på “sitt eget” jobb och inte ser helheten. Och byggnadsprojekt är kända för att alltid gå över tiden. Alltid. Som en riktig planerare och tidspessimist är det bästa med mitt jobb troligtvis att jag får lära mig att världen inte går under fastän saker och ting ändras i sista minuten. Man måste vara flexibel och stresstålig, och det är inte enbart negativt att jobba hårt en timme innan deadline. De flesta studenter på universitetet sov inte 8h dagen innan en deadline eller satt och fikade en halvtimme innan, och arbetslivet ser inte ut så heller. Jag har insett att jag har ett ganska ovanligt synsett om tid, och är nog mer organiserad än 90% av befolkningen.

I alla fall så är projektet jag arbetar på just nu en teater i min favoritdel av London (SW). Det kändes ganska tomt när både mitt projekt på The Strand och mitt projekt i Canary Wharf avslutates samtidigt i somras, så när jag sedan fick reda på att mitt nästa projekt skulle vara en teater blev jag glad (gratis teaterbiljetter till mig när vi är klara!) I alla fall var jag glad i ett par veckor innan jag insåg hur mycket jobb det verkligen är med att bygga en teater… När jag jobbade med banken i Canary Wharf visste jag i alla fall vilken våning som var vilken. Fastän det var 32 stycken. Med en teater är det inte lika lätt eftersom själva teatersalen sträcker sig över typ fem/sex våningar. Orchestra Pit, Royal Circle, Grand Circle, Lower Balconys, Upper Balconys, Rear Circle… De är de jag kommer ihåg just nu. Men de finns fler. Sedan har vi alla dessa miljoner barer och omklädningsrum där rumskoderna aldrig finns med på ritningarna… Lägg till tusen trappor, femtioåttamiljoner olika stolstyper och tyger, och där någonstans i mitten finns jag. Skriver, uppdaterar, laddar upp, laddar ner, ändrar och kommunicerar massvis med byggnadsinformation. Var finns närmsta nödutgång? Hur många speglar finns det i omklädningsrum 16? Vilket stolstyg har stol 172 i Royal Circle? Jag vet allt.

Jag vet så himla mycket om teaterbyggnader just nu att jag verkligen suckade när min man satte på stand up comedy på tvn i förrgår. Jag vill inte se mer av insidan på en teaterbyggnad. Jag blev dessutom glad att mamma bestämde sig för att ta med en vän på Pernilla Wahlgren show istället för mig. Själv vill jag inte gå på teater, stand up eller musikal på ett bra tag tack. Det som jag tycker är så bra med att arbeta som projektledare är dock variationen. Man behöver inte arbeta med något alldeles för länge innan det är dags att gå vidare till nästa projekt. Jag blir väldigt fort uttråkad, så jag älskar variationen i mitt arbete. Innan man hinner blinka är det liksom dags för något nytt. Det sämsta med mitt jobb är att jag inte är på “plats” så himla mycket nu, utan jobbar mest från kontoret. Och vad finns det på kontoret? Jo gnälliga människor. Det kryllar verkligen av dem just nu. Jag vet inte hur folk orkar komma till jobbet varje dag på ett sånt hemskt dåligt humör… Alla gamlingar säger att den nya generationen är gnällig, inte vill arbeta etc. men av mina egna erfarenheter är det alltid vi yngre som biter ihop och jobbar på medan de gamla sitter i ett hörn, gnäller och skvallrar om alla andra.

Gillar

Kommentarer