Alghero vs Cagliari

Vi bilade som sagt upp till Alghero en dag för att besöka Neptunus grotta. Vi hann även se lite av staden. Eftersom vi endast var där en dag, kan jag bara utgå från det vi upplevde just då, men allt kändes väldigt turistigt. Vet inte varför ordet "turistigt" är ett sådant negativt ord i mina öron, men jag gillar att resa till platser, städer, länder som är lite mer outforskade. Där man inte behöver trängas med två miljoner andra turister som vill knäppa kort på exakt samma ställe du vill.
Det var inte alldeles för mycket folk i Alghero - tvärtom - hela Sardinien var lugn och ganska folktom. Det jag menar med turistigt var istället att staden kändes uppbyggd runt sightseeingbåtarna, med turiststånd i varje hörn, och alla restauranger i stadskärnan såg ut att servera dålig mat till onödigt dyra priser. Vi gick runt ganska länge innan vi hittade en restaurang vi faktiskt trodde skulle vara bra, men blev besvikna när maten visade sig kunna komma från vilken frysdisk som helst. Jag tog inte ens en bild på min pizza. Har ni sett en Billys fryspizza med en tunnare botten, har ni redan sett hur min såg ut.
Alghero är semesterorten. Cagliari är shopping, fotboll och restauranger. Det kändes som om vi bodde på rätt sida av ön när vi kom tillbaka till Cagliari. Jag tyckte staden var väldigt mysig. Fastän den var liten hade den ganska mycket karaktär med sina smala gränder, höga backar, mysiga små butiker samt större kedjor. Jag köpte faktiskt en rosa topp till mig själv inne på Zara en dag.
En annan dag vandrade vi högst upp i staden för att se den fina utsikten, och mitt i ingenstans hittade vi en gammal romersk amfiteater. Själva platsen var stängd för renovering, men vi kunde ändå se den genom staketet.
Vi åt sedan den godaste pizzan (Quattro Staggioni) på en mysig uteservering i en utav gränderna. Alla restauranger i Cagliari såg så fina och fräscha ut, till skillnad från de i Alghero. Den här pizzan, tillsammans med pizzan jag åt i Toscana, var nog de godaste pizzorna jag någonsin ätit. Kommer jag tillbaka till Sardinien och Cagliari så ska jag definitivt äta mat på restaurangen Vida igen!
Utsikten från toppen av Cagliari var härlig. Jag trivdes bra i den här staden. När jag är på semester gillar jag såklart strandhäng och mycket sol, men jag gillar även att varva det med sightseeing och stadshäng. Tycker man får ut det mesta av sin semester om man både latar sig på stranden och laddar batterierna, samtidigt som man går runt i staden, tittar på saker och bara njuter av god mat.