2015 RESUMÉ: KROATIEN & FRAMTIDSMÅL

Maj 2015

I mitten av maj åkte jag och min man iväg på var första all-inclusive resa tillsammans, till Kroatien! Det var en underbar resa på 10 dagar. Vi bodde på ett 4-stjärnigt hotell i Medulin, i norra Kroatien, och tillbringade dagarna med att äta, sola och utforska landet. Vi träffade även ett annat par på hotellet, i vår ålder, som vi spelade minigolf med på dagarna, och drack drinkar med på kvällarna.

Under vår resa besökte vi staden Pula flera gånger (som låg i närheten). En stad som är känd för att ha ha den mest välbevarade romerska amfiteatern i världen. Vi fick ju bara lov att besöka den.

En annan dag åkte vi buss i 6h, ner till Kroatiens nationalpark; Plitvice Lakes. Det regnade så mycket och var endast 8 grader varmt (en väldigt stor skillnad från 22 grader på resorten där vårt hotell låg), men det var så vackert. Vi gick igenom stora, gröna vattenfall, åkte båt på en spegelblank sjö, och vadade bland fiskar (jag tyckte det var lite äckligt, för de såg ut som små pirayor… Men samtidigt häftigt). På bussresan fick vi även stanna mitt uppe i bergen hos en tant och dricka hemmagjort honungsöl haha. Det var en utflykt jag sent kommer glömma. Dels för att det var så vackert, och dels för att jag aldrig varit så blöt och kall i hela mitt liv haha.

Juni 2015

Min man bestämde sig för att börja studera till lärare, och kom in på Teach First (ett program där man studerar men samtidigt arbetar heltid). Programmet började med att han skulle studera 4 veckor på Kings College i London, och sedan 2 veckor i Leeds. I juni flyttade han därför in på ett studentboende på Kings College i Borough. Jag blev kvar – själv – hemma hos hans familj, och det var så konstigt. På helgerna hälsade jag dock alltid på min man, och sov hos honom i Borough. Det var mysigt att vakna upp där, och ha endast ett par minuters promenad till Borough Market.

När vi var ifrån varandra blev vi bara ännu mer fokuserade på att hitta en egen lägenhet. Snarast. Vi saknade varandra alldeles för mycket i veckodagarna, och jag var verkligen trött på att bo med min mans familj. No offense to them – de var så snälla som lät mig bo där i nästan ett år så vi kunde spara pengar. Men när man är vuxen vill man ha sitt egna hem. Göra som man vill. Inte vara beroende av andras tider och regler. Jag kände mig alltid så elak när jag ville laga min egna mat. Min svärmor ville aldrig att jag skulle behöva oroa mig för maten. Att det var hennes jobb att fixa middag. Men jag älskar ju att laga min egna mat, och prova på nya maträtter. Åh, jag ville bara ta hand om mig själv.

Den sista helgen i juni firade jag och min man min födelsedag. En vecka tidigt eftersom han skulle till Leeds veckan efter. Vi gick runt i South Bank, i sommarsolen, och åt middag på The Real Greek. Det var en sådan mysig helg i vackra, somriga London.

Juli 2015

Jag tog ledigt från jobbet och åkte hem till Sverige en vecka för att fira min födelsedag. Det var en underbar vecka. Finns det liksom något bättre än en riktig sommarvecka i Sverige?! Med sol, bad, grillning och sena vinkvällar med vänner och familj… Det enda som saknades var min man då, som befann sig i Leeds.

När jag sedan kom tillbaka till England, och mina svärföräldras hus, kändes det tommare än någonsin att inte ha min man där. På min lediga tid började jag boka lägenhetsvisningar, och gå på vän-dejter för att känna mig mindre ensam. Jag använde facebooksidan Londonsvenskar för att hitta vänner i närheten av där jag bodde, och det var också där jag träffade en person som jag idag anser är en av mina allra bästa vänner <3

På jobbet fick jag en ny roll som projektassistent. I flera månader hade jag kämpat för att få en ny arbetsroll, då min provperiod som marknadsföringsassistent skulle löpa ut. Det var ett tråkigt jobb, och jag var redo för något nytt. Helst med en bättre lön också. Istället för att endast prata och skriva om projekten mitt företag arbetade på, ville jag vara en del av dessa. Jobba med arkitektur, inredning, och helt enkelt testa på projektledaryrket.

Jag blev snabbt inslängd i Sky och Selfridges. Att jobba på Selfridges var som en dream come true. Visserligen arbetade jag alltid bakom kulisserna, men ibland gick jag igenom köpcentret på lunchen bara för att. Jag gick och tittade på Valentioväskor, Chanelglasögon och drömde mig bort till dagen då jag skulle ha råd med allt det där.

Augusti 2015

Månaden började med att pappa kom hit igen, och vi hängde tillsammans på Stamford Bridge. Ett starkt minne jag har från den dagen var att vi åt middag på Frankie’s uteservering (som ligger precis vid spelarhotellet). Därifrån kunde vi se spelarna anlända – alla i fina, svarta bilar med privata chafförer. 30 minuter senare kommer en taxi dit, med världens fart, och stannar precis framför oss. Ut springer Fabregas, som då är sen och ser ganska stressad ut. Men han hade i alla fall tid att le och vinka till oss haha.

Min man kom hem från Leeds och vi började genast gå på lägenhetsvisningar. De första två var hemska, och jag ville nästan ge upp innan vi ens börjat. Fuktiga lägenheter, slitna lägenheter, addresser jag inte ville bo på. Var det här verkligen allt vi hade råd med? Ett par veckor senare hittade vi en i Carshalton. Den idylliska “lilla byn” med alla vackra parker, trendiga pubar och bra tågförbindelser till centrala London.

Jag blev så förälskad i lägenheten och området att jag vägrade gå därifrån innan vi skrivit på alla papper. Där och då blev den lilla 2:an vår, och vi skulle helt plötsligt flytta om ett par veckor!!

Sista veckan i augusti åkte jag tillbaka till Sverige för att uppleva den sista sommarveckan för året. Och för att berätta för alla att vi hade hittat en lägenhet! Ett speciellt minne jag har från den veckan var att jag spelade fotboll med min bror till 5 på morgonen. Det var inte ljust hela natten längre, men det var varmt och vi blev så inne i fotbollen – just like the old days. Vi tränade dribblingar och tacklingar och turades om att vara målvakt haha.