2014 RESUMÉ: HELTIDSJOBB I LONDON

September 2014

Jag fick ut min första lön den första veckan i september (£300!) och för den köpte jag en fejkpälsjacka för £80 och sparade resten. Från min första arbetsdag var mitt mål att spara pengar, snabbt, till en egen lägenhet. Självklart ville jag arbeta med något jag ansåg intressant med, men pengarna kändes mest viktigt just då efter en sommar med noll inkomst.

Jag fortsatte att arbeta med marknadsföring, uppdatera klienters kontaktuppgifter i en databas, skriva mailshots och sitta med under strategimöterna för att lära känna företaget och dess arbetsklimat bättre. I slutet av september åkte jag och min man till Eastbourne en helg för att hälsa på hans bror som precis flyttat dit för att studera på University of Brighton. Jag var inte redo att säga hejdå till sommaren.

Oktober 2014

I oktober kom min pappa till London och vi tittade på fotboll tillsammans. Som vanligt var det en underbar helg med honom på pubarna i centrala London och runt Stamford Bridge!

För övrigt kommer jag bara ihåg att jag jobbade i veckodagarna, och på söndagarna blev det en vana för mig och min man att gå långa promenader i olika parker här runtomkring. London har ju väldigt många parker, och fastän jag nu gått i väldigt många, kan jag verkligen inte säga att jag besökt alla än. Är inte det det fantastiska med London egentligen? Att hur länge du än varit här finns det alltid massvis med platser du inte besökt. Det är nog ganska omöjligt att göra och se hela London under en livstid.

November 2014

Varje dag tog jag bussen till jobbet, arbetade de långa dagarna på kontoret, och tog sedan bussen hem till mina svärföräldrar. Jag gillade mitt arbete men tyckte fortfarande att det tog upp mycket tid att arbeta heltid. Kanske kändes det också som om dagarna var längre eftersom jag alltid kom “hem” till fem andra personer. Jag fick aldrig mycket egentid. Jag räknade verkligen ner till varje pay-day, eftersom det betydde att jag var ännu ett steg närmre mitt mål att bo i min egna lägenhet.

Kommer ihåg att jag fick besöka mina första klienter under hösten, och hålla en kort presentation om var databas. Det var i Elephant & Castle, och för ett företag som hette Peabody. Vi vann inte det jobbet, men det var ändå intressant att få börja varva kontorsdagar med lite fler arbetsdagar ute i centrala London.

December 2014

Jag och min man åkte iväg på vår första lilla minisemester tillsammans, bara vi två. Vi tog Eurostar (tåget) till vackra Paris en helg! Det var en underbar resa jag sent kommer glömma.

Höjdpunkten var den lyxiga lunchkryssningen på floden Seine. Vi njöt av en 7-rätters fransk lunch med två flaskor vin. Samtidigt som vi åt och drack, hade vi även en guide som berättade om sevärdigheterna vi åkte förbi på floden. Frihetsgudinnan (den lilla, originalversionen som står mitt i Seine-floden), Notre Dame, Eiffeltornet… m.m.

Jag rekommenderar starkt en lunchkryssning på Seinefloden! God, fransk mat samtidigt som vi fick se hela Paris från vattnet… Det kunde inte varit bättre. Efter kryssningen var vi ganska berusade också haha, men det var bara trevligt 😉

Självklart besökte vi även Notre Dame, Trocadero, Champs E’lyees etc. till fots. Och varje morgon gick vi till ett nytt café för att äta en fransk frukost med alldeles för många croissants och varm choklad. Det var livet, det.

I mitten av december var jag sedan med om min första julfest med jobbet, och efter julfesten kan man säga att min tur vände. Från att ha varit en bra månad, blev den riktigt dålig. Sista dagen innan julledigheten fick jag grymt ont i sidan av magen, och det släppte inte på flera dagar. Annars brukar man ju kunna sova bort magont. Jag lyckades ta mig hem till Sverige för att fira jul med familjen (jag kommer ihåg att jag var så rädd att någon skulle stoppa mig på flygplatsen. Jag var likblek i ansiktetet, hade tagit mycket säartstillande, och hade svårt att gå upprätt för att jag hade så ont). Direkt när jag landade hämtade mamma upp mig och tog mig till läkaren. Det visade sig att jag hade en brusten cysta på äggstocken, och jag fick äta antibiotika hela julen. Ett tufft slut på året. Nu när jag tänker efter är det inte så konstigt att jag blir ganska nojig av smärta, eftersom jag haft mycket problem med magen genom åren. Jag har aldrig tyckte gynekologiska undersökningar varit obehagliga, men när läkaren gick in för att känna på min inflammerade äggstock… Det är bland det värsta jag varit med om. Så, så slutade mitt ganska turbulenta år!