grundträning

Var o kikade på våra singeldiscodansare idag.

Mycke tankar bubblar nu i mig.
Jag har så mycket kunskap och erfarenheter i mig som jag vill ge mina dansare, men frågan är om de är mottagliga.. Ibland önskar jag att man bara kunde skriva ner all info på ett tangentbord och trycka PRESS så gick det in i deras nervsystem.
men så funkar det ju inte...?! 😂😂

Du kan leda en häst till vattnet men dricka måste den göra själv.

Det var intressant att se deras prestation live.

En del dansade så mycket bättre än vad jag sett på träning o några av dom som jag har sett som bäst på träningarna tappade all fokus när det var skarpt läge.

Allt handlar om mentalträning och muskulär avslappning.

Det funkar inte med att bara vara en talang eller skolad o tekniskt duktig dansare.
Du bör kunna kontrollera din egen kropp med bilder, triggers och muskelminnet, få den att slappna av, lita på processen.

Jag har som sagt massor att skriva ner, förmedla, men ett blogginlägg räcker inte till..

Detta med mentalträning och avslappning borde vara en egen kurs som skulle gå innan tävlingsträningen under en hel termin.

Ska ändå trycka på en grej som slog mig idag när jag såg några av mina givna finaldansare åka ut innan final.

Att slappna av är att inte spänna sig.

När man dansar så är det vissa muskler som ska aktiveras. Man pratar om antagonister.. Ni vet biceps/triceps.. Sen finns det även synergister.. svåra ord.. 😂
Men tänk att biceps jobbar o triceps hjälper till.. stabiliserar..
haha.. hursomhelst, 😋 kroppen måste lära sig att slappna av först för att sedan kunna låta kroppen sköta dansen av sig själv.

Idag såg jag dansare som såg tunga o slöa ut.. vilket de inte har gjort på träning.

De la i en ny växel.
De gjorde som publiken skrek; "TA I !!"

Vad händer när man tar i?

Jo då spänns alla muskler, även dom musklerna som är synergister o antagonister dvs de motarbetande musklerna.
Farten minskar istället för att öka.

Det finns flera metoder att träna bort detta med att "ta i"
En är att lära kroppen att slappna av.

Genom att växelvis spänna o slappna av i kroppen så byggs det upp ett muskelminne som vet hur muskeln känns när den är spänd och hur den är när den är avslappnad. Sen ska man med hjälp av inre bilder få de rätta musklerna att agera medan de övriga förblir avslappnade.
Ni har kanske sett närbilder på när en sprinter springer sitt lopp, hur ansiktsmusklerna guppar upp o ner o hur avslappnat ansiktet är..
Man har alltså programmerat hjärnan o kroppen med bilder så kroppen vet vilka muskler som ska aktiveras för att uppfylla målbilden.

vi får helt enkelt lägga in lite avslappning i stretch delen imorgon dagens träning!!
😚

Gillar

Kommentarer