När jag backpackade i Australien - del 2

På Fraser Island, världens största sandö, åkte vi runt i Jeeps, campade och hade brasa varje kväll, vi lagade vår egen mat i små grupper, såg otroligt vackra ställen, lärde känna ytterligare fler fina människor, såg dingos, underbara solnedgångar, satt i timmar framför brasan och berättade historier samtidigt som vi drack billigt goon och grillade marshmallows. Vilken upplevelse. Vill göra om nu.

Noosa är verkligen ett av mina favoritställen. Vi gick tidiga strandpromenader, upptäckte nationalparken, drack gott kaffe och en magisk vegansk islatte med kokos, solade, surfade och medan vi satt på surfbrädorna såg vi delfiner simma runt oss. Blir inte mycket bättre än så.

I Brisbane stannade vi endast i några timmar för ett bussbyte. Kaffeälskare som jag och Davida blev i Melbourne, hade vi såklart googlat fram var man kunde få Brisbanes godaste kaffe så vi gick dit och gick världens snabbaste sightseeing promenad i historien. Kaffe var ju iallafall gott.

I Surfers Paradise gjorde Davida det man ska göra när man är i den staden - surfa. Jag gick runt på stan, försökte sola på stranden men höll på att blåsa iväg. Annars shoppade vi lite, gjorde löjligt god och billig middag, något som vi för övrigt var mästare på, drack gott kaffe och åt en god mandel croissant, bara gick runt och blev allt mer förtjusta i staden. Dessutom var vi ut med ett gäng från hostellet och festade på några klubbar. Var så roligt att vara i Surfers då några av mina vänner bott och jobbat i staden året innan jag var där.

Ett riktigt hippie ställe som jag gillade massor. Många mysiga restauranger, barer, butiker och allmänt så avslappnad miljö. Synd var inte vädret på vår sida så vi missade många aktiviteter. Vi hann iallafall med Lighthouse Walk, såg den östligaste punkten i Australien, gick på en söt liten ekologisk marknad, åt en sista god middag och såklart en magisk brunch, gick ut med några vi träffat på hostellet och vi drack de godaste drinkarna någonsin och det märks på bilden.

Davida åkte hem tidigare än mig och jag blev ensam. Jag passade på att ta långa promenader, prova nya brunch ställen, drack espresso martinis med några rumskamrater och bara njöt av tiden jag hade för mig själv. Det stormade min sista dag här och det enda jag kunde göra var att skriva i min dagbok och umgås med de på hostellet. I början kände jag mig ensam men samtidigt hade jag redan en gång blivit ensam i Melbourne och fixat boende, jobb och fina vänner i en totalt främmande stad, så detta var inget nytt för mig. Jag började längta hem samtidigt som mitt hjärta brast lite mer för varje dag som gick, då jag inte visste när jag skulle ha möjlighet åka tillbaka till detta land. Jag vet fortfarande inte, men hoppas det kommer ske snart.

Efter en lång nattbuss med knappt någon sömn alls, var jag inte glad då jag steg av bussen i Sydney och möttes av storm och regn. Min sista dag i Byron var endast storm och jag hade tröttnat på det. Jag tog mig till Grounds of Alexandria i ovädret och åt en sista brunch i dyblöta kläder och skor. Kaffet var gott men min hotcake var god men inte den godaste jag ätit. Melbournes var bättre och jag blev besviken på mitt val. Jag tog mig vidare till stan med Uber för en sista shopping, jag brydde mig inte om pengarna för jag tyckte synd om mig själv. Jag hittade inte souvenirer till alla jag hade tänkt, så jag handlade istället massor med Timtams, Mayver's Spread och annat som inte finns att få tag på här. Jag åt ingen riktig mat utan åt mig mätt på choklad och drack mängder av kaffe. Det var så synd om mig. Jag bytte till torra kläder på flygplatsen och packade om min väska 1000 gånger för att få allt att rymmas. Jag ringde min goda vän i Melbourne och grät både av glädje och sorg. Jag var glad och lättad att äntligen åka hem, samtidigt som jag absolut inte vill lämna Australien. Jag var så kluven, ni anar inte ens. Men efter min första mellanlandning och samma vän som tidigare sms:ade mig och frågade om jag lugnat ner mig, insåg jag att jag verkligen var redo att åka hem. Jag skulle ju överraska mina vänner hemma och efter nästan sju månader på resande fot skulle det bli skönt att komma hem, äta mammas mat, ha en garderob med kläder, en egen säng och komma tillbaka till vardagen med rutiner. Livet var riktigt bra ändå