En söndag på Lamma Island

Söndagen till ära bestämde jag och Dexter oss för att åka till Lamma Island, som vi hört mycket om. Vi tog färjan till ön från Central och resan tog ungefär 20 minuter. Vi kom i land vid Yung Shue Wan piren och gick därifrån genom byn till stranden. Stranden var inte särskilt stor men tillräckligt stor för att vi och många andra turister skulle få plats för att sola och bada.

Om jag har förstått rätt så bor det inte mer än 2000 människor på Lamma Island. Husen var söta och det fanns rätt många restauranger och kiosker överallt. När vi gick runt på ön fick jag en känsla av att jag var någonstans i Sydostasien och backpackade, typ Kom Phi Phi i Thailand.

Det var väldigt mycket turister där, vilket inte var så konstigt med tanke på att vi åkte dit en söndag. På söndagar kostar färjan 24.50 hkd, vilket motsvarar ungefär 2.70€. Åker man under vardagar kostar biljetten under 1€. Hela resan från vårt campus till Lamma Island tog oss ungefär 1.5h.

Vill man se mer av ön, kan man göra en enkel hike till andra sidan. Där finns även en annan pir, varifrån man kan ta färjan till central.

På vägen hem fick vi plats på övre däck och njöt av solen. Att åka båt är något som jag aldrig tröttnar på. Önskar jag kunde göra det varje dag. Det är något med det som gör mig så avslappnad och lugn.

Vi kom i land vid piren på Central igen runt 17.30. Därifrån tog vi MTR till Tsim Sha Tsui, köpte med oss middag och satte oss vid Victoria Harbour för att äta. Kl. 20.00 började Hong Kongs lightshow, som tyvärr inte var så imponerande alls. Jag skämdes lite när jag började skratta när showen började. Jag hade hört att det inte var något man skulle ha höga förväntningar över men på något sätt trodde jag ändå det skulle vara lite mer än så. Själva byggnaderna som lyser upp varje kväll, var mer imponerande att se på än själva showen. Hong Kongs lightshow är en av världens första och därför vill de behålla den som den alltid varit. Det är väl också därför den inte är så imponerande. Jag är ändå glad att jag sett den.