Hej på er! Idag har jag varit ledig, den korta kursen i psykiatri slutade igår och nästa kurs börjar inte förrän imorgon. Jag började min dag med ett riktigt tufft benpass som gick riktigt bra, jag var stark idag! När jag var klar var min tröja helt blöt av svett och mina ben skakade. Övningarna jag gjorde var knäböj, marklyft, boxböj, höftlyft, utfallssteg och sen avslutade jag med två magövningar. Fokus idag var att "lämna hjärnan hemma" och höj vikterna, och det lyckades jag med! Jag körde knäböj på 70 kg och i boxböj klarade jag av ett set med 80 kg! NÖJD! Jag känner redan nu att jag börjar få träningsvärk.

När jag kom hem duschade jag, åt lunch, åt konstant hela eftermiddagen (var otroligt hungrig) samtidigt som jag repeterade anatomi och läste den kurslitteratur vi ska ha läst till morgondagens föreläsning. Strax efter 16 mötte jag upp min PT klient som fick köra ett ännu tuffare benpass än vad jag körde idag och det var även sista passet tillsammans. Jag är verkligen stolt över min klint som krossar sina mål, blir starkare och ökar i vikter på gymmet fastän hon ligger på ett kaloriunderskott och under dessa veckor tillsammans tycker jag också hon blivit starkare mentalt på gymmet. Jag älskar verkligen att hjälpa andra att nå sina mål inom kost och träning!

Önskar er en fortsatt bra torsdags kväll, kram!

Gillar

Kommentarer

Jag hör ofta folk vara negativa inför hösten, oroa sig inför det mörka halvåret, klaga över vädret och mycket mer. För mig har det aldrig varit så, jag kan med handen på hjärtat säga att jag gillar alla årstider för det gör jag verkligen. Jag hör inte till en av dem som vill fly Sverige under vinterhalvåret. I det här inlägget vill jag försöka dela med mig av min höstpepp för hösten är faktiskt fantastiskt.

Fem saker jag älskar med hösten

Att gå promenader ute i den friska, lite småkyliga luften och trädens alla löv sprakar i flera fina nyanser. Jag går gärna långt, nära vatten eller i skogen.

Fika! Jag tycker hösten är den bästa fika-årstiden. Det är så mysigt att sitta på fik länge med vänner eller familj men minst lika mysigt tycker jag det är att baka något eget och bjuda hem folk. Passande nog infinner sig också kanelbullens dag på hösten!

Tända ljus när det blir mörkare ute. Jag älskar att tända levande ljus och tycker det höjer upp tillvaron så mycket.

Träna! Jag älskar att träna alla årstider men under hösten får jag nästan alltid ett så bra flyt i träningen och när träningen flyter på bra så mår jag automatiskt bra.

Höstmodet tycker jag är det finaste under hela året. Jag gillar verkligen att burra in mig i tjocka stickade tröjor, fina höstjackor och halsdukar. Älskar!

Fem saker jag ser fram emot i höst

Gå långa höstpromenader

Sitta och plugga (konstigt nog)

Laga goda maträtter

Träffa familj och släkt

Jobba på mig själv och stressa mindre

Tips för att inte må dåligt av mörkret

Se till att släppa in ljuset under de timmar som det är ljust, dra upp rullgardinen men allra helst gå ut! Jag tror att en av anledningarna till varför jag inte upplever mörkret som jobbigt är för att jag ofta är ute lite varje dag, ibland bara när jag tar mig fram och tillbaka till skolan, men oftast går jag även någon promenad.

Ät D-vitamin. Alla i Sverige rekommenderas att äta D vitamin under vinterhalvåret eftersom solen inte kan täcka behovet då. Även om man är ute och exponeras för solljus så är det inte tillräckligt. Får man brist på D vitamin kan man få symtom som t.ex. nedstämdhet.

Gör det mysigt inne, tänd levande ljus och dekorera så du trivs inne i ditt hem. Man behöver inte haka upp sig på att mörker är jobbigt, se till så du istället tänker positivt och t.ex. gör det mysigt inne.

Sov tillräckligt och skaffa rutiner kring din sömn så minskar risken för att du ska bli trött på dagarna som man annars lätt blir när det är lite mörkare. Se t.ex. till så du går och lägger dig ungefär samma tid varje kväll och vaknar utvilad ungefär samma tid varje dag. Kroppen mår bra av det.

Jag är så peppad på denna höst! Jag ska läsa en jätteintressant kurs i skolan, fira mormor med att bo på hotell med släkten en helg, gå långa promenader med Marcus eller Elin, baka kanelbullar, tända ljus, äta mammas goda egengjorda plommonmarmelad, träna massor, laga god mat, umgås med vänner och i slutet av hösten väntas en rolig praktik!

Nu vill jag att du sätter dig ner och tänker ut följande

1. Tre saker jag ser fram emot i höst

2. Tre saker jag gillar med hösten

3. Tre saker jag ska göra för att må bra/bättre i höst

Gillar

Kommentarer

Minns ni att jag är på uppdrag med Swiftr? För någon vecka sedan testade jag yoga i botaniska trädgården med dem och idag testade jag gymmet som enligt mig är Uppsalas bästa gym. Vill ni veta mer om vad swiftr är kan ni läsa mitt senaste inlägg där jag testade yoga, inlägget hittar ni här. Följande inlägg är i samarbete med Swiftr.se.

Idag tränade jag på gymmet som också ingår i Swiftr medlemskapet som är ett riktigt bra gym! Jag tränade tillsammans med Nikki vilket var riktigt kul. Vi har känt varandra länge nu men aldrig tränat tillsammans fastän båda gillar träning lika mycket. Det är en utav dem bästa sakerna med Swiftr, att man får tillgång till flera gym/träningsformer och kan träna där sina vänner tränar och inte bara vara bunden till sitt "hemmagym".

Vi tränade som sagt rygg och det gick riktigt bra! Vi blandade några traditionella övningar som latsdrag och rodd med gymmets alla bra maskiner. Jag kommer garanterat ha träningsvärk imorgon. Vi avslutade sedan med några set bicepscurls och trappmaskin i 30 minuter, svetten rann som aldrig förr på mig och jag pushade mig upp på 207 i puls. Börjar bli mer och mer intresserad av att göra ett maxpulstest för tror garanterat jag skulle kunna pusha mig ännu högre i puls.

Nu återstår det för mig att testa en till träningsform tillsammans med Swiftr, troligtvis blir det crossfit senare i veckan vilket jag är både nervös och jättetaggad inför!

Gillar

Kommentarer