Hej på er! Hoppas allt är bra hemma i Sverige.:-)
De senaste två dagarna har vädret varit lite sådär, fint på förmiddagen och efter lunch har det regnat. Vi har varit på hotellet bara nu i två dagar, legat vid poolen, badat i havet, spelat kort och bara haft det chill när solen varit framme. Eftermiddagarna har spenderats i sängen framför suits som för övrigt är en riktigt grym serie! Idag på eftermiddagen knäppte vi några bilder och drack öl, mojitos och bara satt och prata skit.:-) nu ska vi strax sova! I morgon är sista dagen på Koh samui, på söndag tar vi färjan till Koh phangan!

Nu är vi framme på Koh Samui! Kom i förrgår kväll så då när vi kom till hotellet checkade vi in och gick och sov direkt. Igår gick vi upp vid 9, åt frukost och sedan la oss vid poolen. Det var molnigt hela dagen så efter lunch chillade vi bara på rummet. Jag skulle ta en nap kl 15 men vaknade istället kl 05 i morse! Snacka om att sova länge! 14h haha:-) Tove hade somnat runt 20.30 så hon var också pigg i morse så vi kollade lite på yt innan vi gick till frukosten prick klockan 7.

Efter frukosten chillade vi på rummet lite och sedan tog en taxi till chaweng beach tror jag de heter. Vi låg där några h innan vi åkte till hotellet igen. De började mulna och blev väldigt grått så vi ville komma hem innan regnet kom!

Varmt välkomna till min matlagningskurs. Haha skämt åsido. Nej men nu ska jag visa er vår favoriträtt som vi käkat typ 3/7 dagar när vi var i Aus, och denna rätten fick även följa med till NZ. Den gyllene rätten är, bambapabampabam......Pad thai!!! Wooohooo gott va.

Här står jag och steker kyckling och champinjoner som Tove precis skurit upp. Vi brukar ha i lök, morötter, broccoli och paprika också men vi hade inte det idag.

Sedan häller man på kokande vatten på nudlar så dem blir mjuka. För er som inte vet hur man gör nudlar :-)

Här har vi hällt i sourcream och Tove står med soyan i högsta hugg!

Här är resultatet! Så här glad blev Tove när hon kände smaken av denna fantastiska rätt!

Som rubriken lyder. Hej på er, och hej från nya Zeeland. Efter fantastiska dagar i Yamba och Byron Bay var det dags för oss att säga hejdå till Australien. Vi flög från Gold coast den 14e, sov på ett hotell vid airporten i Sydney, och på kvällen den 15e flög vi till Christchurch. Vi kom fram 00.30, sov några timmar på flygplatsen och vid 7 tog vi ett nytt flyg från Christchurch till Quuenstown. Väl framme på vårt hostel i Queenstown däckade jag och Tove på varsin soffa i loungerummet, vi hade ju ingen superbra sömn på flygplatsen direkt. När vi vakna satt de några svenska killar i soffan bredvid oss så vi började snacka med dem och bestämde oss för att käka lunch tillsammans på ett hamurgeställe och sedan drog vi till stranden för några timmar där. Första kvällen blev lugn, kortspel och tidig läggdags.

Dag 2 I queenstown så sa Tove att vi skulle ut och hajka, men istället drar hon med mig på bungyjump. Hon hade alltså bokat det utan att jag hade någon aning. När jag fick reda på det blev jag faktiskt ganska arg haha, och jag var sååå galet arg när jag stod precis innan jag skulle hoppa över att hon hade bokat detta, men efteråt var jag så glad. Det var de roligaste och sjukaste jag någonsin ha gjort, och kanske kommer att göra, vem vet? så tack för det min vän! :-) efter bungyn gick vi hem och kollade på våra filmer, lagade mat och sedan chillade vi bara resten av dagen.

dag 3 hade vi bokat in oss på Nevis swing, som för övrigt är världens högsta gunga. Den var på samma ställe som bungyn, och vi visste att denna inte skulle va lika läskig som bungyn, men ändå blev vi så nervösa innan. När man satte sig i gungan fick man välja om man ville ha nedräkning eller surprise, han frågade alla par utom oss, så vi väntade på att han skulle fråga vad vi ville ha, men rätt i en mening bara han släpper ner oss. Och hoooly moly vad kul det var! alltså shit. Jag fattar egentligen inte att jag vågade, jag vågar inte ens åka saker på Liseberg, men sånna här saker ger jag mig in på? aja det var skitkul så är glad att jag gjorde det.

innan...

och när vi släpps, haha så sjukt.

Efter gungan lagade vi mat och chillade. Jag somnade 2 timmar på rummet haha, älskar powernaps. runt 8 på kvällen hängde vi med svenskarna igen, dem hade precis jobbat klart då. vi satt och käka middag och tjöta lite, sen ville dem gå ut så jag och Tove hoppade snabbt in i duschen, sminkade oss lite snabbt och sedan drog vi en bar/klubbrunda. rolig kväll som slutade kl 03.

dag 4 då, idag 19e januari flög vi tillbaka till Christchurch. Vi unnade oss hotell här och gud vad skönt. att slippa dela rum med 6-8 andra pers, ha egen toa, eget kök, egen uteplats och en skön säng. så himla uppskattat. Eftersom vi gick och la oss vid 3 och vårt flyg gick i förmiddags fick vi inte mycket sömn inatt så nu är vi trötta och redo att sova! Godnatt från oss här i Christchurch.

Hej på er! I fredags kväll 23.30 tog jag och Tove en greyhound till Yamba, som vi verkligen älskade så mycket. Så himla mysig stad verkligen. Väldigt litet, men många fina stränder och små caféer. Jesper som vi hängde med tidigare på resan kom dit också. Egentligen skulle han börja jobba i Melbourne men han bestämde sig för lite semester till och mötte upp oss igen och ska hänga med oss nu tills vi lämnar Australien!
Ääääntligen fick vi surfa igen. Vi hyrde brädor 2 dagar, dock var det väldigt blåsigt så vågorna kom hur som helst så det var inte jättelätt, meeen de är ju så kul!!! Efter 4 nätter i Yamba kom vi idag klockan 12 fram till Byron. Både jag och Tove älskar Byron så vi ville verkligen tillbaka hit innan vi lämnar detta fantastiska land! Bara 4 dagar kvar här i Australien :-( tur att det finns kvar, kommer garanterat åka tillbaka!
Idag har vi hängt på stranden typ 2 timmar. Jag gick tillbaka till vårt hostel från stranden medan Tove och Jesper fortfarande är kvar. Brände mig lite när vi surfade så jag tar lite avstånd från solen idag. I morgon ska vi upp tidigt och förhoppningsvis surfa största delen av dagen. Hoppas på Bra vågor i morgon!
Hörs en annan dag! xxxx

heeeyyy you! Mår ni bra? Igår tog jag och Tove sovmorgon och sedan tog vi tåg och buss till Ikea för att äta en riktig svensk lunch. Det blev köttbullar med potatismos, lingon och brunsås för oss båda. VI slog även till med vitlöksbröd, kanelbulle och kaffe. :-) på eftermiddagen och kvällen chilla vi bara på rummet, käkade lite gott och kollade på en film.

Idag tog jag en rejäl sovmorgon då jag inte kunde sova inatt. tror jag låg vaken till 06 i morse. Satt med datorn till 03 för att jag inte var trött, och sen kunde jag inte sova. för mycket tankar i huvudet. Jag gick iallafall upp vid 12, tog en kopp kaffe och packade mina saker. Idag var det dags för oss att byta boende så vi lämnade lägenheten vid 14 och tog en buss in till Sydney. vi bor på wake up! hostel inatt som ligger mitt i Sydney. Vi mötte upp Hilda här, tog en buss till Newtown, käkade en supergod pasta på The Italian bowl. alltså wooooow vad gott det var!! Sedan shoppade vi som galningar i vintagebutiker innan vi tog bussen tillbaka till vårt hostel för att dricka kaffe. ikväll har vi bara chillat på rummet och nu ska vi gå ner och laga middag. pussar och kramar

Hej på eeeeer! Är allt bra? Här är de superbra. Avslutade 2017 och startade 2018 framför fyrverkerier i Sydney. Helt underbart. Så mäktigt att se alla fyrverkerier. Vi var i lavender bay och det ligger precis vid Sydney Harbour bridge så vi såg verkligen fyrverkerierna så bra. Efter tolvslaget åkte vi (jag och Tove) tillbaka in till stan där vi drog ut på en klubb. Vid 05 tog vi taxi hem och vaknade sedan kl 13 dagen efter. 1a januari spenderades i sängen hela dagen. Jag Tove och Hilda vaknade som sagt vid 13, vid 15 gick jag och Hilda till Metro och handlade frukost och middag. Vi käkade jordgubbar, baguette med avokado, apelsinjuice och kaffe. Inte varje dag man äter frukost 15.58 men jag klagar inte.:-)
när vi hade ätit upp vid 17 startade vår filmkväll. Vi började med Beaty and the beast, sedan övergick vi till Mamma Mia där vi såklart sjöng med i varje låt. Älskar den filmen. Klockan blev 22 och vi började med middagen. Sötpotatis, kyckling och tzatziki. Efteråt hade vi allsång till gamla melodifestivalslåtar, drack kaffe och käka timtams. Slog sedan på Rosa the movie innan vi somnade 02.30.
Vi hyr en lägenhet är i Sydney av en tjej vi fick kontakt med via fb. Vi har sovit här sedan den 28onde dec och ska sova här tills 4e januari. Som jag skrev över sov Hilda här också, så vi mötte upp henne när vi kom med flyget från Cairns, så har vi haft några mysiga dagar med henne nu också. Igår var sista natten Hilda sov här, så idag fick vi säga hejdå. Vi hade en mysig dag på Bondi beach innan vi drack en sista kaffe i lägenheten och kramade Hilda hejdå. Nu ska hon resa vidare och försöka hitta jobb, och i veckan reser jag och Tove till Yamba för att återuppta surfningen.:-) kram på er och hoppas ni är lika redo för 2018 som jag är!!

Hej på er! Kollade igenom min blogg och såg att jag inte ens har berättat om seglingen vi gjorde i Whitsundaus. Den här seglingen bokade vi redan andra dagen i Australien, det var en svensk tjej som jobbade på Greyhound Wicked travel i Bondi som hjälpte oss att boka Fraser Island, Segling i whitsunday och vattenfallen vi besökte i Cairns.

Vår segelbåt hette iallafall Spank Me och avgick från hamnen i Airlie Beach kl 11.00 den 13e december. första dagen åkte vi ut ca 2h med båten rätt ut i havet. VI la sedan ankare i en liten vik där vi åt lunch. Efter lunch var det dags att sätta på sig stingsuiten för då skulle vi ut på vår första snorkling. Vi snorklade 4 gånger sammanlagt under dessa 2 dagar, helt fantastiskt, (dock var det bättre snorkling i Great Barrier reef men det är väl inte så konstigt.) efter att vi hade varit i den viken ca 2h fortsatte vi åka med båten till en annan vik där vi åt middag och även stannade övernatt. Det simmare hajar runt segelbåten på kvällen, lite läskigt men tur att dem var små. :-)
Dag 2 gick vi upp 05.30 och åt frukost, sedan seglade iväg till White Haven Beach. Så himla fint ställe verkligen, lägger in bilder längst ned i inlägget. vi var på den stranden 3-4h och sedan fortsatte vi åka med båten för att snorkla. den här eftermiddagen snorklade vi 2 gånger på 2 olika ställen. Såg fiskar som var 2 cm till 1m, och sköldpaddor. När det började mörkna åkte vi till en annan liten vik för att äta middag och sova.
Dag 3 gick vi upp 5.00 för att åka och snorkla innan båten skulle gå mot hamnen igen. Den här morgonen stod jag över snorklingen och satt istället på däck och drack kaffe. :-) Jag var nämligen sjuk redan innan vi åkte med båten, och det blev bara värre av att vara i vatten, alkohol på kvällarna samt lite sömn, så jag hoppade faktiskt över sista snorklingen. jag visste ju att jag ändå skulle åka och snorkla i the Great Barrier reef så det var helt OK att stå över. Vi kom tillbaka till hamnen i Airlie Beach runt kl 11 den 15e december. Så det blev 2 nätter ombord. det var härligt att åka lite båt igen.

Innan vi klev på båten i hamnen så började vi prata med en tjej som visade sig vara svensk, och dessutom bodde i Vara, som bara ligger 40 minuter bort från Skövde. Världen är så liten. Vi hängde med Hilda, som hon heter, dessa tre dagar, och när båten kom till hamnen igen efter dessa dagar så hängde jag Tove och Hilda i lagunen i Airlie Beach hela dagen innan jag och Tove hoppade på nattbussen till Cairns. Så himla kul att träffa Hilda. Så mycket energi och alltid glad. och såklart suuupersnäll.

Jag, Flo (en fransman vi träffa på båten), Tove och Hilda

Flo som ni såg på bilden ovan älskade foto och film, han hade en drone som han körde med och titta vilka fina bilder. Här solade och badade vi i flera timmar.

En av dessa 10 dagar i Cairns var jag och Tove på en dagsutflykt vid vattenfall som vi bokade andra dagen i Aus. Vi blev hämtade 7 på morgonen och var borta tills 6 på kvällen så det var verkligen en heldag. De första stället vi åkte till var det ni ser på första bilden. det var något typ av vattendrag med fin natur, inget mer än så. Den 2a bilden är från Josephines waterfall. Där kunde man glida ner i vattenfallet och bada i de iskalla vattnet. Vi såg sammanlagt 6 vattenfall tror jag, men har inte bild på alla. Det var inte en jätterolig dag men samtidigt skönt att inte bara ligga vid poolen hela dagen. Lite måste man ju se sig om i de olika städerna.:-)

Ni vet dem svenska killarna vi rest med en månad nu? Max, den ena av dem åkte hem i morse, och i morgon ska vi säga hejdå till Jesper. Vi har kommit dem så nära när vi umgåtts med dem dygnet runt i en månad. Tråkigt att säga hejdå faktiskt!
Nu är klockan 23.30 och vi ska sova. Vi ska upp vid 7 i morgon för att äta frukost och packa, vid 11 går vårt flyg till Sydney där vi ska vara över nyår. Hörs snart igen. Kram

Hej på er!! Igår var de julafton. Första gången jag är utomlands på julafton faktiskt. Nu har jag ju varit borta i 2 månader och har ju inte sett någon snö så jag hade såklart ingen julkänsla, men vi åt en liten julfrukost här på hostelet iallafall. tomtegröt med kanel och smörgås med skinka och senap, mer än så orkade vi inte. Vi hade från början tänkt att laga julmat till lunch men de är alltid massor med folk i köket och 35 grader varmt så vi orkade inte. Vi lagade en sallad till lunch och på kvällen åt vi ute på restaurang. På kvällen ringde jag släkten för att önska dem en god jul, så mysigt att få prata med dem. Fick även videos av min kusin när släkten i vanlig ordning satt och sov framför Kalle, då fick jag faktiskt lite hemlängtan så jag hade kunnat vara med dem. Tur att det kommer fler jular. Vi avslutade julafton med drinkkväll. :-)

Idag sov vi länge, äter faktiskt frukost just nu, 12.48. Kall pasta som blev över från en lunch fick bli dagens frukost haha. Nu ska jag äta upp och sedan slänga mig i poolen, ha de bra! Kram