Voiko mun vatsalihaksia pelastaa? Osa 2

Kirjoitin alkuvuodesta ekaa kertaa mun vatsalihasten ongelmista. Olin juuri saanut silloin neuvon käydä äitiysfyssarilla ja voin kertoa, että oli erinomainen vinkki.


Lue edellinen juttu aiheesta, missä kerron tarkemmin alkutilanteesta.

https://nouw.com/lifeofminna/voiko-mun-vatsalihaksia-enaa-pelastaa-35653375

Fysioterapeuttini Jannina Pylvänäinen antoi hyvät ja helpot ohjeet, millä saisimme lihakset aktivoitua ja toimimaan oikein. Liikkeet vaativat keskittymistä, mutta eivät ole ollenkaan rankkoja.

Minulle tärkein väline on ollut iso pilatesrulla, millä olen saanut hyvin töissä rasittuvan selän avattua. Ja rullan päällä oleminen aktivoittaa lantionpohjaa ja vatsan, joten siinä tulee monta asiaa samalla.

Rullan päällä tehtävien liikkeiden lisäksi kuntouttamiseeni on kuulunut kuminauhan avulla tehtavät pari liikettä.

En ole siis tarvinnut montaakaan juttua, enkä kuntosalilaitteita näihin.


Nyt viimeisimmällä käynnillä sain erittäin hyviä uutisia! Enää mun kohdalla ei voi puhua vatsalihasten erkaumasta. Jännesauma on napakka koko matkalta. Vielä alkuvuodesta lihasten väli oli navan kohdalta useita senttejä. Nyt navankin kohdalla on päästy raosta eroon ja olen saanut aktivoitua lihakset toimimaan oikein.


Huomaan urheillessa, että saan paremmin pitoa vatsaan ja sitä kautta kropan hallintaan.

Tänään tein jopa lankkua ja vatsalihakseni ekaa kertaa vuosikymmeneen piti paketin kasassa. Ihan mieletöntä! Ja on ihanaa huomata, että paraneminen näkyy kaikessa tekemisessä.


Kehotan kaikkia äitejä tsekkaamaan oman vatsalihasten tilanteen, ja muistamaan että koskaan ei ole liian myöhaistä aloittaa fysioterapiaa. 


-Minna

Tykkää-merkinnät

Kommentit