Nytt år nya tider..
vi har det fortfarande underbart här i värmen. Vi har klappat elefanter, badat vid ett vattenfall, kört runt med moppar och hängt på olika stränder och ställen.. Nyår firades här på stranden med eldshower dans och party.. Det höll på till 6 på morgonen med hög ravemusik med en bas som kunde väcka döda 😜 haha men vi lyckades somna ändå en stund.. Pappa har åkt hem så nu är det bara vi kvar sista veckan.
Nu börjar man få lite ångest för att hemfärden närmar sig men ändå har vi lite hemlängtan. Att kunna dricka vatten ur kranen, sova i sin egna mjuka sköna säng, sängarna här är som att ha en filt på golvet ungefär, stenhårda.. på varje ställe.
Nackdelen är väl kylan och att man måste ha massa kläder på sig.. Men det ska ändå bli skönt att träffa alla ❤️

Vi har varit runt på olika marknader och kollat, ätit på massa olika resturanger och träffat många olika djur. Ödlor finns här i mängder, kackerlackor (inte så många tack och lov) elefanter som svalkade sig i havet, fiskar som biter en i tårna när man badar, apor finns det överallt här, katter och hundar överallt..
vi har varit på snorkeltur och sett otroliga fiskar och koraller, mysiga öar och krabbor.

Vi har solat badat ätit glass druckigt öl och haft det underbart iallafall.. är mycket nöjd över att få lite energi och sol vitaminer så man klarar resten av den mörka tiden hemma.

Ska försöka skriva snart igen men wifi är så sjukt kasst här så vissa dagar kan man inte ens koppla upp sig alls.. förra inlägget tog två timmar att ladda upp.😵😂
Men det är skönt, lite avvänjning lixom, här är man inte alls så beroende av mobilen och facebook och att vara social, man har familjen här och det är ju allt som behövs. ❤️
Puss på er

• 52 Readers

Koh chang= vårt paradis ❤️
Nu är vi här i paradiset äntligen. Tog minibuss från chantahburi till piren i Trat och sen båten över till ön, där minibuss till vårt bokade hotell.. Väl incheckade där så tog vi våra badkläder och gick till stranden.. Till vårt favoritställe Siam Hut.. här kan man inte boka på nätet eller så utan man går hit och kollar läget.. och fatta att dom hade tre stugor lediga bredvid varann, måste vara ödet eller nåt för vi hade förväntat oss att bo i lite olika stugor, men nej turen var på vår sida så vi tog dom direkt.
Det är stugan här ovan.. Kanske inte ser mkt ut för världen men det är vårt paradis..😀

Mindre bra just nu är att Majken blivit helt sönderbiten av vad som verkar vara sandloppor tror vi dom menar.. Hon ser ut att ha typ vattenkoppor, heeelt prickig, och feber har hon fått, kanske av detta eller värmen vet inte. Idag har det varit extremvarmt iallafall typ så att det knappt går att vara ute och man svettas till och med i skuggan.
Så det kan va därför med men hon är rusligt hängig iallafall.. 😢

Annars är det chill här vi solar och badar.
Igårkväll övertalade jag pappa att göra en bamboo tatuering, skillnad från den vanliga med maskin ju.. och jag gjorde min på ryggen jag spanat in ett tag 😉
Så han hittade en fin så det fixade vi igår.

Skitnöjd är jag iallafall.;)
Idag har vi mest chillat eftersomMollan varit hängig, vi skulle hyra moppar men dom var slut.
Klara har äntligen fått göra sina flätor nu och hon är såå nöjd.😀 Tre timmar tog det och hon satt så fint hela tiden.

På söndag är det födelsedag för mannen i våra liv på gång och nyår.. ❤️
så vi ska ta en tur med island hopping och snorkling. Det är morfars sista dag sen på måndag åker han hemåt.. Då har vi bara en vecka kvar innan det är dax för hemfärd

Puss på er och ha det skönt hemma .!

• 62 Readers

Nu är vi i chantabhuri, en liten mysig by vid floden.
Vi bor på ett sjukt mysigt hotell mitt i ingenstans, igår tog vi taxi in till ”stan” men det var inte mkt till stad, en gata typ med små affärer/hus som låg längs floden. Det var supermysigt men man fick få på gatan brevis mopeder som körde i full fart

Sjukt mysigt. Nu var det Majkens tur att få feber 😢 sen igår eftermiddag har hon varit skållhet, inatt hade hon så hög feber så hon kräkte.. och det var när jag äntligen fått i henne medecin efter några timmars tjat.. Ni som inte känner Molly, att få i henne medecin är lika svårt som att åka pulka i en grusbacke utan snö.. 🤔
Det är med tvång, hålla fast henne och tvinga.;( inte kul alls, så fatta min lycka när hon faktiskt gick med på att ta medecinen frivilligt.😀👏🏼
Men ja, den lyckan varade i 2 minuter innan hon kräkte upp allt igen. Jag fick sätta på acn på svinkallt för att hon inte skulle typ brinna upp..
Men vi har sovit lite, vi bor i 2 bungalows, tjejerna i en och killarna i en.

Uppe på taket finns det en solterass på varje stuga.
Men inne i stan fanns en otroligt fin katedral och en massa fina julkrubbor runt om.

Så idag regnar det, inte som man är van i thailand att det kommer från ingenstans och bara vräker ner i en halvtimme och sen slutar utan det renar som hemma, kanske är det sviterna av tyfonen från filippinerna som var på väg hit, som tur var mattades den av och dog innan den kom hit..
Men det gör inget, för med en febersjuk tjej så är det inte kul ändå. Vi tänkte åka till en väldigt fin nationalpark med vattenfall och grejer men vi får se i eftermiddag om det har slutat regna då. Imorgon drar vi vidare mot paradiset Koh Chang ❤️
Det är vårt paradis så får vi se vart vi hamnar sen efter det 😜
Idag har det gått en vecka här och vi har 2 kvar.

Så vi hörs å syns. Puss

• 71 Readers

Oj vad skönt vi har det..
nu är vi i jomtien som ligger utanför pattaya, ska stanna här tills måndag. Havet, stranden, maten är helt underbart.! Inte helt säker på att jag alls vill åka hem.

Vi har mest hängt på stranden, kidsen har gjort henna tatueringar, solat, lekt, badat och ätit gott.
Kj ligger med feber sen igår, inte helt lätt här i värmen, stackarn.
Så igår kväll drog vi andra in till stan för å kolla läget men han fick va hemma och vila.
Vi tog bussen in, förvirrade som få och tänkte att vi hoppar väl av nånstans.. 😜 så vi åkte och åkteoch tillslut såg det ok så vi hoppade av, gick lite och hittade till walking street tillslut..
men det var inte den sortens walking street med shopping som vi tänte oss 😱 det var ju den här gatan med lättklädda flickor i varje hörn och däremellan, fina små gemomskinliga spetsklänningar och stora feta dörrvakter 😬 en hel gata typ 1 km lång med bara barer och dansare mm. Ok detta var inte riktigt för oss kände vi och letade oss tillbaka till bussen igen och åkte hem till ”vår” strandgata.. hoppade av och gick på night market istället där det faktiskt fanns shopping och mat i stånden istället 😂

Idag har vi ju bröllopsdag jag och min bättre hälft.❤️ 8 år har gått sen vi i hemlighet planerade och sen gifte oss i svärmors och Hans gillestuga. Mycket har hänt sen dess, något år har varit tuffare än andra men vi gillar varann rätt mkt så vi tar några år till 😜

Idag har vi åkt banan båt, eller en sån lång korv efter båten, morfar bangade så han och dom små fick stanna på land och kolla på, sjukt kul var det man flög som en vante när han svängde och körde över vågorna hit och dit men tur vi hade flytväst på för man visst fan inte vad som var upp eller ner när man flög av😜 Men vi har konstaterat att Emelie är sämst på att hålla sig kvar 😂 ett par gånger var hon den enda som flög av..

Nähä imorgon är det julafton så vi ska göra nåt extra kul imorgon tänkte vi så vi slipper tänka på hur mycket vi saknar kylan, julmaten, regnet och all annan hysteri där hemma så vi ska dra till Cartoon Network amazone park och gör en heldag där innan vi drar vidare på måndag.

Så god jul på er alla där hemma, hoppas ni får en mysig dag full med kärlek, för det tänker vi ha ❤️

• 76 Readers

Jahopp nu har vi två tonåringar i huset..😉

Vi har hunnit landa i bangkok, checka in äta underbart god mat, bada, shoppa och bränna oss😜

Lukas fick välja resturang idag när det var hans födelsedag.🎉

Nu är vi framme i Thailandet som Molly säger.
Resan gick bra och vi kom fram till hotellet vid 16 tiden i går. Mitt på khaosan road vilket är helt underbart men lote väl ljudligt på detta hotellet när man ska försöka sova, sist bodde vi på en sidogata och det var bättre.
Vi var ute och käkade och kollade runt lite på shopping gatan delux sen skulle vi försöka sova, vilket fick bra först men dom små vaknade efter 4 timmar vid 23 och sen var det lögn att få dom att somna om 😬
Så vid 02.10 gick vi ut på gatan och käkade streetfood, tur dom har öppet till 03.

Sen vid 04 isch lyckades vi somna iallafall.
Vi har ett ”quit room” men basen från gatan gör så sängarna hoppar.. pappa som inte har ett tyst rum kunde lika görna sovit mitt nere på gatan så den stackaren har inte fått mkt sömn.

Idag började vi med frukost sen ett par timmars poolhäng och efter lunch sen så tog vi tuktuk och drog på sightseeing några timmar. Fick se tempel och annat i stan här som man inte hittar annars ;)

Sen drog vi på Lukas resturang och åt och drack gott sen blev det lite shopping till. Nu är det läggdax här och imorgon efter frukost väntar strandlivet äntligen :)
Vi har en minibuss som hämtar oss 9.30 så drar vi till Jomtien beach och myser över julhelgen 🎅🏼
Kl är ju 6 timmar efter er i sverige så godnatt härifrån vi hörs en annan dag 😉

Puss på er från värmen

• 88 Readers

Så efter 11 dagar var det äntligen dax för den efterlängtade pappan att komma hem.!
Lyckan att stå och vänta på tåget i kylan..;)
I 11 dagar har han varit i Vegas på jobbkonferans.. 11 dagar att sakna, längsta vi varit från varann sen -09

Och nu är det NÄRA..! Sol, bad, värme och mys i tre hela veckor..🌞
Ska bli helt underbart.!
Så nu tror jagnästa inlägg blir från värmen.. ville bara kika in och se att bloggen fortfarande levde 😜
Puss på er alla fina. ❤️

Hemma i vardagen igen.
Idag var första dagen på jobb/förskola. Rätt skönt ändå faktiskt men man saknar värmen och den rofyllda känslan.

Men vi har haft ett underbart äventyr. 13 olika boenden med varierande standard. Allt från lyxigt med marmorgolv och kristallkronor till kyffe med vägglöss utan fönster och hydda på stranden fullt med ödlor och några kackerlackor. Det sistnämnda var helt klart bäst.! 😉
Vi har åkt många timmar i buss även där med väldigt varierande standard. Dock hade alla något gemensamt, dom körde som dom stulit bussen och dom tutade som galningar.. Vi har även åkt några båtar, även nån där vi nästan till och med  undrade om vi skulle komma fram alls, om motorn skulle hålla. Vi har kört moppe i alla 3 länder, skitkul att köra runt, villa bort sig för att hitta helt otroliga saker och platser. Vi har ridit/myst med elefanterna, sett apor, getter, katter, hundar, höns, kor och vattenbufflar.
Tjejerna har ätit minst en glass VARJE dag, fast 1 dag missade vi.. Vi vuxna har druckit minst 1 helst 5 öl varje dag utom 2. Kj har bara missat 1 dag.. 😜
Vi har träffat människor från hela världen, även där mer eller mindre trevliga.😂😉 men dom flesta fantastiskt trevliga.
Vi har sett massor av stränder och badat i dom alla, vi har badat i pooler och njutit av värmen. Vi har sett fängelsehålor och tortyrkammare från pol pot regimen, vi har sett militärvärn från fransmännen 1875, vi har klättrat i trappor och berg, åkt linbana.
Vi har verkligen upplevt.❤

Så nu ser vi fram emot våren och sommaren här hemma. Planerar redan för nästa resa och ser vart den tar oss och när.!
Puss på er..

Nu är hemresedagen kommen.! Har förlikat mig med att det nu är dax och det är ok.
Vaknade 06.15 idag har promenerat på stranden i 45 minuter, nu sitter jag och dricker kaffe och väntar på att dom andra ska vakna. Saknar alla därhemma, att dricka vatten ur kranen, tända en brasa och framförallt sova i min mjuka sköna säng. Vi har bott på 13 ställen på dessa veckor och ett av dom hade en hyfsat mjuk säng.
Så om några timmar kommer bussen och hämtar oss så om ca 47 timmar är vi hemma i lyckeby igen. Det blir buss,båt,buss,flyg x3, tåg och sist bil..😉

Vi var och myste med elefanterna och åkte en tur på dom, Molly och Klara fick sitta framme på huvudet sista biten.! sen köpte vi frukt och godis till dom och matade dom.
Jättemysigt.!

Så igår hade vi en heldag på stranden/poolen, byggde sandslott och bara njöt av värmen. Åt gott på kvällen, beställde en tallrik med fisk, räkor, bläckfisk och musslor. Mumsigt.
Avslutade med en bambu tatuering och några öl på altanen.
Idag hinner vi nog ett sista dopp och lunch här innan vi åker. Ska bli kul och se hur packningen blir, fast vi har inte handlat så mycket. mest lite småplock och presenter till er därhemma. 😘

Så nu ses vi på hemmaplan i kylan nästa gång mina vänner. Med ett bagage av otroliga intryck av dessa veckor.
puss på er.😘

Jaha, sista veckan nu. Sista lata dagarna i solen spenderar vi på Koh Chang innan vi på torsdag kl. 13.30 påbörjar vår ca 40 timmar långa resa hem. Vi bor på lonely bech i en bungalow vid vattnet. Åt höger går man till resturangen sen kommer poolen och sen havet. Så kanske 20m har vi till havet. Här är väldigt backpackigt här, bambootatto o en hydda, skrangliga stolar och bord, ödlor både inne och ute överallt, en bar i en hydda osv. Helt fantastiskt skönt att avsluta vår resa här. Vi var först på white sands beach som ska vara den bästa stranden här men det var för mycket folk och försäljare för vår del så vi letade vidare och hittade detta paradis.
I fredags var det beachparty här på vårt ställe, svärmor var snäll och satt med dom sovande barnen här så jag och Kj gick dit en stund. Drinkar serverades i plastglas eller i hinkar med sugrör. Uvlampor och strålkastare och färg som folk målade varann som lös i lamporna. Verkligen mysigt strandparty men tyvärr dålig musik,  bara rave och tecno så efter 2 timmar så gav vi upp. 😉

Som ni ser så får man inte fisa i taxibilarna här ute..😂😂 haha.
Idag har vi hyrt moppar och kört runt lite men hittade inte så mkt kul mer än ett vattenfall som var uttorkat och så såg vi elefanter till barnens stora lycka så vi lovade att vi skulle åka dit å rida på dom nån dag.

Så nu ser vi fram emot sol, bad,shopping och massa mys våra sista dagar.
Och idag har vi sett eldshow à la alla hjärtans dag ❤

puss och kram.!

Jaha nu har svärmor anlänt, vi har kollat in Saigon och myst.
Sen tog vi bussen från Saigon till Phnom penh. Den tog ca. 6-7 timmar sen var vi i PP vid lunch, försökte hitta båt/buss till Siem reap men den hade gått för dagen så fick bli båt dagen efter. Så vi fick hitta hotell för natten, tog en sightseeing tur till S-21 fängelset, ryska marknaden och några tempel. Sen vandrade vi längt mekong och åt gott.

Så nu har vi gjort Saigon och Phom Phen och dax för Siem Reap,tog båt på mekong som skulle ta ca 6 timmar men det var tydligen lågvatten så det tog 8,5 timmar i en trång svettig båt, toan var ett hål i golvet i ett bås som passade Klara i takhöjd.. Det var helt sjukt.. 😉 båten stannade och vi fick hoppa av och antingen gå på en planka eller vada in på land.. Men tuktuk väntade och tog oss till ett hotell iallafall.

Så idag har vi gjort Angkor Wat, nattmarknad och bokat bussbiljett tills imorgon. Så imorgon väntar förhoppningsvis sista långa resan som kommer ta 8-11 timmar. Härifrån Siem Reap till Koh Chang i Thailand för några sista dagar men massor av sol, bad och Chill innan det är dax att återvända till hemmet, kylan och verkligheten.
En sån sån fantastiskt och underbar resa med helt otroliga minnen har vi gjort. Kommer alltid att minnas detta.❤
Vi hörs i Thailand nästa gång..