Spice up your life!

Frukost & Mellanmål, PALEO, SUNTOGROUND

Dags för en ny vecka och här i Dalarna är det återigen alldeles vitt, så härligt! Är ni som mig och tycker att några millimeter nysnö kan skapa en helt annan magisk känsla än detta mörka november som har varit ett tag?❄️

Detta inlägg ska inte handla om Spice girls men om kryddor som boostar vårt immunförsvar och hur ni lätt blandar in dem i er frukost.

Jag har blandat ihop en kryddmix som jag antingen blandar ner i min smoothie, yoghurt, gröt, bowl, te eller fettkaffe. Den innehåller 5 st olika superboost ingredienser med massor av bra egenskaper. Gurkmeja, kanel, ingefära, kardemumma, lite chili och svartpeppar. Jag blandar dem tillsammans i en glasbruk så de finns lättillgängliga att strö över morgonens frukost. Jag tar ca en del av varje krydda, sen går det självklart att välja mer eller mindre av någon beroende på smak och tycke.

Visste ni förresten att gurkmeja är den mest antiinflammatoriska kryddan som finns?
Gurkmeja har använts inom kinesisk medicin och Indisk ayurveda i tusentals år. Den benämns ofta som ”livets krydda” eftersom den inom traditionell medicin anses renande för hela kroppen och läkande för en mängd åkommor. Gurkmeja i sig är lite svårt för kroppen att ta upp och såklart vill man inte missa denna superboost till krydda! Så därför har jag även lite chili och svartpeppar i för att förbättra och öka upptaget. Det är nämligen ämnet piperin i svartpeppar som ökar kroppens möjlighet att ta upp curcumin. Curcumin i gurkmeja motverkar inflammation genom att hämma utsöndring i cellerna av en signalmolekyl som är inblandad vid inflammatoriska processer. Det går bra att använda färsk gurkmeja eller torkad.


Önskar er en härlig start på den här måndagen!
Carro

Våga att blanda ner grönt i din smoothie. Idag har jag grönkål, spenat och powermeal från Holositic i min smoothie!

Förvara din kryddmix smart i en glasburk

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229