Mål, små som stora

Hej alla!

Idag tänkte jag skriva ner hur jag ser på målsättning. Jag är en person som ofta drömmer, hoppas och längtar efter både små och stora saker. Jag har ofta mål kring att jag ska klara av tentor m.m och även om jag har drömmar så ligger de på ett sätt så pass långt fram så för tillfället är det knappt lönt att påbörja att nå målet (vissa är till exempel att jag måste ha min utbildning klar eller ekonomi). Men gällande just träningen har målen tidigare varit väldigt destruktiva på sitt sätt. När jag var mitt uppe i att ha stenkoll på kalorier och få ihop träningen så min ångest inte hann ikapp så var målet att äta under 1500 kcal och att ha tränat 6 dagar under veckan, helst två gånger per dag eller två pass efter varandra. Sådant är ju i längden inte hållbart. Mina mål var att också se ut som alla kända instagram-profiler med var smala och slanka men ändå på något sätt hade definierade muskler.

När jag tänker på mål idag är det inte mitt fokus att göra vissa saker korrekt och jag har inget destruktivt ätbeteende. Däremot vill jag gärna uppnå ett hållbart och balanserat liv, så det är ett mål i sig. Nedan kommer några mål som känns sunda och som för mig är en del av att hitta tillbaka till ett sundare liv, för det har inte alltid varit det efter att jag tog min såkallade "tränings- och dietdetox".

Ett stort mål är att: träna regelbundet, utvecklas i träningen, minska i fettprocent och leva balanserat. Då måste jag även ha andra mål med delmål.

MÅL 1: Få bättre kondition
Delmål:
- Kunna springa 1 km utan att stanna, oavsett tid.
- Komma ut och gå powerwalk på minst 30 minuter. Jag sätter inte några speciella antal/vecka, utan ett delmål är att jag så gott som får försöka komma ut mer!
- Vara med på träningspass där hela kroppen tränas, även konditionen.
- Göra konditionspass hemma

MÅL 2: Bli starkare och känna mig STARK i mig själv.
Delmål:
- Lägga in muskelövningar minst tre gånger i veckan. Det behöver inte ske på gym, utan kan även ske hemma.
- Vara med på träningspass som ger hela kroppen muskelträning. En favorit är bland annat bodypump och bodyattack.
- Träna alla muskelgrupper, även sådana som är tråkiga och jobbiga. Jag ogillar träna mage, biceps och bröst. Men det måste göras för det bidrar till en starkare kropp.

MÅL 3: Uppnå en hälsosam och balanserad kost
Delmål:
- Göra medvetna val varje dag. Jag slipper ångest nuförtiden gällande vad jag äter tack o lov. Men delmålet är ändå att göra medvetna val. Det har blivit allt för mycket slappande kring maten och jag vill må bra.
- Dricka mycket vatten!
- Ge kroppen näringsrik mat som ger fibrer, energi och mättnad.
- Äta regelbundet och få in mellanmål i mitt liv.
- Fortsätta planera maträtter utifrån ovanstående punkter

Som ni ser kan mål och delmål vara "små" och stora. Dessa målen är inriktade på mål jag vill uppnå gällande min fysiska hälsa. Jag kommer skriva ett ytterligare inlägg framöver där jag skriver mål gällande den psykiska hälsan också!

Kommentera gärna om du har några mål du vill uppnå!

Kram!

​#mål #målsättning #delmål #träning #balanseradlivsstil #hållbart #sunt #ingenångest #hälsosamt​ #hälsa

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229