1 Februari - vegetariska dagen!

Första dagen i min Februari-utmaning,
Häng på och länka ditt inlägg genom att klicka på bilden längst ner i detta inlägg!

Idag är det Vegetariska dagen!

Så jag tänker att vi uppmärksammar detta!

Sen 1999 har ju jag varit vegetarian, eller nu kan man säga att jag är flexitarian, äter ju kyckling ibland. Men helst äter jag vegetariskt.

Det finns några olika typer av vegetarianism.

Vegan: Äter endast kost ur växtriket

Lakto-vegetarian: Kost ur växtriket samt mejeriprodukter.

Ovo-vegetarian: Kost ur växtriket samt ägg.

Lakto-ovo-vegetarian: Kost ur växtriket samt mejeriprodukter och ägg

Pescetarian: En pescetarian kallas också "Stockholmsvegetarian" och äter också fisk och skaldjur.

Flexitarian: Den senaste varianten, man väljer att äta kött ibland eller ha en eller några dagar i veckan då man äter köttfri kost.

Som vegetarian får man ofta höra fördomar och påståenden. Dessa ska jag slå hål på nu.

Vegetarianer och veganer är störda, de bränner ju ner minkfarmar, slakterier och scanbilar! Va? Ja en minoritet skulle jag påstå, det är den delen som inte äter kosten för hälsans skull utan endast utifrån att skydda djuren. Ska tillägga att det finns människor som är vegetarianer för djurens skull men inte är några ligister också.

Om man inte äter kött får man ju näringsbrist, finns ju föräldrar vars barn nästan dött av näringsbrist! Jo visst, finns det föräldrar vars barn blivit svårt sjuka pga näringsbrist och STOR kunskapsbrist från föräldrarnas sida. Att äta vegetarisk kost kräver en del kunskap, kunskap jag borde ha tagit till mig när jag blev vegetarian. Det är lätt att få viss brist. Tex har jag ofta haft lågt blodvärde och i perioder haft låga järndepåer, nu har inte det bara med min kost att göra utan av andra skäl också, men min kost väger såklart in, och jag äter järntillskott varje dag. Ju färskare mat desto mer näring tex persilja, spenat, mangold är födoämnen med högre järn, men som är nyttigast att äta färskt. Och så ska man undvika mjölkprodukter eller andra produkter med mycket kalk tillsammans med järnrika födoämnen då kalken bryter ner järn. Idag finns väldigt mycket bra substitut för kött som ger bra näring.

Inget går uppemot kött, man blir så mycket mättare av kött, sallad och grönsaker mättar ingenting. En vanlig sallad med sallad, tomat och gurka kanske inte mättar så mycket. Men att byta ut köttfärs mot sojafärs eller qournfärs eller varför inte min favorit: linser när du gör pasta bolognese är precis lika mättande. Istället för att ha köttbitar eller kycklingbitar i en gryta kan du ha kikärtor eller bönor! Det mättar lika mycket! Och smakar bättre än man tror.

Vegetarisk mat är så invecklad och tar lång tid att laga, ingen har tid och ork till sånt. Jo ibland tar det längre tid, och ibland får man planera i förväg. (Ska snart berätta om en sak jag hittade och som faktiskt hjälpt mig en hel del). Bönor, kikärtor och ärtor behöver blötläggas helst dagen innan och tar ca 40min-1h att koka. Men ofta köper jag färdigkokt. Enkelt smidigt och inte lika mycket koll på kastrullerna. Och kortare tid vid spisen! Blir kanske dyrare i längden, men jag är ju i regel ensam så jag anser att funkar lika bra. Linser går också att köpa färdigkokta, men då föredrar jag att köpa torkade, de kokar ju med i såsen när man gör bolognesen. Och tar ca 20min vilket övriga ingredienser i en bolognese behöver också för att bli goda.

Idag gjorde jag spagetti& majscarbonara till middag. En god och snabb rätt som man hittar i boken "Portionen under tian" av Hanna Olvenmark som också driver webbsidan undertian.com tillsammans med Johanna Jonsson. Hade tänkt fotat men har mått krasst idag och jag ska säga att det smakade inte med mat idag... Suck!

Min favorit i boken och på webbsidan är: Bönquesilladas med majskräm! Eller Dhal på mungbönor (storkok), men jag tar persilja istället för koriander då jag inte gillar koriander.

Och ja det finns massa gott. Och man kan hitta färdiga veckomenyer. Dessa veckomenyer släpps en gång varje månad och boken "Portionen under tian" är baserad på dessa veckomenyer! Och varje veckomeny har ett uppslag med allt du behöver köpa hem eller ha hemma för att laga veckans mat. Smart-Smidigt-Billigt! Dessutom är en av rätterna storkok som du gör och äter även en dag på helgen så 6 rätter på 7dagar.

De enda recepten jag inte gillar är dom med svamp, eller släta soppor, Sen har jag modifierat vissa rätter för att få dem glutenfria. Har ibland även valt att ha mejeriprodukter istället för växtbaserade produkter.

Men jag rekommenderar er starkt att kolla undertian.com om ni är nyfikna på vegetarisk och vegansk mat!

Äter du vegetarisk mat? (Förutom salladen bredvid köttbiten).

Om du är vegetarian av något slag: vilken sorts vegetarian är du? Favoritrecept? Favoritmat? Hur länge har du varit vegetarian?

https://fresh.inlinkz.com/party/f66d6bd11c3e44a9931b492721811b4a

Michaela Lejonberg

Gillar

Kommentarer