Ta fler steg, lev längre

De flesta av oss har hört att vi bör logga 10 000 steg om dagen för att hålla oss friska och i form.

Denna vägledning kom till för decennier sedan med ursprung i en marknadsföringskampanj i Japan som var utformad för att främja en pedometer. 10.000-numret har sedan dess fångats upp runt om i världen och är ofta den vanliga dagliga målsättningen i smartphone-appar och fitnessspårare.


Men den ursprungliga grunden för antalet steg bestämdes inte vetenskapligt.

Nu har nyare forskning gett oss en bättre förståelse av förhållandet mellan dagliga steg och allmän hälsa. Nya resultat om detta ämne publicerades i mars 2020 i “Journal of the American Medical Association”. Forskare fann att antalet steg en person tar varje dag verkligen har en stark förening med hälsan och dödligheten.


Att ta minst 8 000 steg per dag var förknippat med en 51% lägre risk för dödsfall, jämfört med att ta 4 000 steg per dag eller mindre.


Att gå upp till 12 000 steg per dag var förknippat med en 65% lägre risk att dö jämfört med att ta 4 000 steg.


Utifrån denna nya datan bör alla sträva efter att gå minst 8000 steg per dag - och att ta ännu fler steg är ännu bättre.


Denna nya forskning bevisar än en gång att våra kroppar är utformade för att röra på sig.

Ta fler steg, lev längre. Nyckeln är att vara konsekvent och att vara aktiv varje dag.

Gillar

Kommentarer