Road trip Itä-Suomeen - kohteena Savonlinna ja Koli

Pidin elokuun toisella viikolla viikon pituisen loman ja loman alussa lähdettiin pienelle road-tripille Itä-Suomeen.

Matkan ensimmäinen etappi oli Savonlinna josta oltiin varattu majoitus yhdelle yölle. Lähdettiin aamusta ajamaan Tampereelta ensin kohti Lahtea ja siitä sitten kohti itää. Pysähdyttiin Mikkelissä Tertin Kartanolla ja vitsit miten upea paikka se oli! Juotiin kahvit idyllisen maatila-miljöön keskellä ja söin ihan suussa sulavan mustikkapiirakan. Kartanolla oli myös mahdollisuus majoitukseen, pieni putiikki jossa oli myynnissä kaikkea pientä sekä iso, kaunis puutarha. Iso suositus jos olette joskus siellä päin liikkeellä.

Mikkelin jälkeen matka jatkui Savonlinnaan ja Savonlinnassa käytiin vierailemassa Olavinlinnassa, maistettiin lörtsyjä sekä syötiin illalliseksi muikkuannokset. Savonlinna oli ihan sympaattinen kaupunki mutta ainakin meidän puolesta puolikas päivä riitti ihan hyvin kaupunkiin tutustumiseen.

Seuraavana aamuna lähdettiin kohti Kolia. Ajettiin Punkaharjun kautta Joensuuhun, jossa syötiin lounasta. Oltiin hieman huolissamme säästä koska meillä oli tarkoituksena tehdä yhden yön vaellus ja nukkua yksi yö teltassa mutta seuraaville päiville oli hyvin epävakaista säätä luvassa. Kolille saavuttua tulikin pieni kuuro mutta se meni onneksi nopeasti ohi ja ilta oli lopulta mitä upein eikä kastuttu ollenkaan.

Toisena päivänä meillä oli paremmin aikaa tutustua alueeseen ja vaellettiin Mäkrävaaran-kierros joka kiersi huippujen kautta Mäkrävaaralle ja takaisin. Kolin maisemat oli just niin upeat kuin olin ajatellutkin ja vaikka vaellus oli välillä rankkaa, niin ylhäältä avautuvat maisemat olivat kyllä kaiken sen vaivan arvoisia. Olisin voinut istua katselemassa järvien ja metsien loputtomuutta vaikka kuinka pitkään.

Sielunmaisema - a landscape you always carry in your heart - the one that immediately feels like home

Toiselle yölle oltiin varattu majoitus Kolilta koska ei haluttu telttayön jälkeen lähteä väsyneinä ajamaan kotiin. Yövyttiin Kolin Keidas -nimisessä majatalossa, jolla oli kyllä jollain tavalla kuvaava nimi - pihapiirissä pyöri kanoja ja pihaa ympäröi vaikka mitä istutuksia ja aamulla saatiin todella runsas ja hyvä aamupala.

Kolin jälkeen lähdettiin sitten taas kohti kotia ja ajettiin Kuopion ja Jyväskylän kautta takaisin Tampereelle. En oo koskaan oikeastaan käynyt Itä-Suomessa ja yllätyin tosi positiivisesti kaikesta siitä mitä Itä-Suomella oli tarjota. Jokaisen Suomi-reissun jälkeen tulee kyllä sellainen olo että tällaisia reissuja pitäisi tehdä useamminkin ja pohdittiinkin tässä jo että josko sitä ensi kesänä lähtisi ajamaan pitkin Suomen länsirannikkoa ja tutustumaan Pohjanmaahan, meille toiseen aika tuntemattomaan alueeseen.