weekly review

Varje söndag har jag en liten procedur som jag följer, där jag reflekterar över veckan som varit och planerar inför den kommande veckan. Jag kallar det för min weekly review och den följer en viss ordning som jag tänkte dela med mig av idag.

1. Kolla in nästa veckas kalender och se till att skriva in allt du har inbokat. Har du lite oklara veckoplaner (om du ex. planerat att träffa en kompis men inte har bestämt dag), se till att skapa lite mer ordning på planerna genom att ex. kontakta folk som är involverade. Det är såklart valfritt hur mycket man skriver in i sin kalender. Jag brukar skriva in föreläsningar, träning och socialt först och sedan utefter det lägga in en grovplan om hur jag ska plugga den veckan så jag kan få in mina timmar, och känna att jag kan slappna av när jag inte pluggar.

2. Planera nästa veckas matlagning. Här brukar jag inventera kyl och frys, kolla hur många matlådor jag har, och planera vad jag ska äta den kommande veckan.

3.Gör en braindump där du skriver ner saker du har i huvudet, saker du vill/borde göra osv. När jag gör detta brukar jag ta hjälp av en trigger list som finns på wikipedia för att se till att jag inte glömmer något.

Här hittar ni den: http://wiki.43folders.com/index.php/Trigger_List

Saker man kan hitta i min braindump är ex. boka tvättid, planera utgång med kompisar, kontakta x och kolla om hen vill träna i veckan....

Om det är små uppgifter som tar mindre än två minuter brukar jag se till att göra dem direkt, annars ser jag till att prioritera när jag ska göra dem. Om det är något med väldigt låg prioritet skriver jag upp det på en lista jag kallar för "slasken", en lista jag kollar på när jag är rastlös eller har lite tid över. Ett bra verktyg att använda när det gäller listor är google keep. I google keep har jag i princip alla mina listor: min handlingslista, min lista med ärenden jag borde göra, min plugglista och "slasken".

4. Skriv ner vad du gjorde extra bra den här veckan, vad som inte riktigt funkar just nu och vad du undviker just nu. Skriv lösningsförslag på det som inte riktigt funkar och planera in när du ska göra det som du undviker.

5. Kolla om det du presterat den här veckan ligger i linje med dina långsiktiga mål. Målen kan vara hälsorelaterade (ex. kost, träning och nedvarvning), relationsrelaterade (har du kommit ihåg att ringa din mamma?), mål som är relaterade till en hobby, eller studierelaterade mål.



Gillar

Kommentarer