Tekemistä syötteellä - vinkit

Olen käynyt Lapissa viimeksi pienenä. Ja jos oikein tarkkoja ollaan Syöte ei sijaitse Lapissa, mutta vain muutama tunti Rovaniemeltä, missä raja Lappiin alkaa. Syöte sijaitsee Pudasjärvellä, Pohjois-Pohjanmaalla.
Meille ihan tarpeeksi pitkällä ja Lapilta tuntui!

Porvoosta matkaa oli noin 9 tuntia autolla. Tarpeeksi pitkä matka meidän 5 päivän reissulle, josta 3 oli kokonaisia päiviä ja kaksi muuta matkailu päiviä. Meille toki ihan tarpeeksi.

Ennen kuin jatkatte lukemista, varmaan suurin kysymys teillä on. Menisinkö uudestaan? Kyllä.

Tässä vähän vinkkejä mitä tehdä paikan päällä. Meidän huoneistosta tulossa erillinen postaus.

Mitä pukea päälle:

Meillä vaihteli sää todella paljon matkan aikana. Tullessa sää oli -15 astetta, kun taas seuraavana päivänä -28 astetta. Hyvillä toppavaatteilla pärjää pitkälle. Itselläni oli kahdet housut alla ja 3 paitaa. Paksumpi neule, kerrasto sekä pitkähihainen paita ja legginsit. Suurin puute oli hyvistä talvikengistä joka puuttui molemmilta. Tämä oli erittäin tärkeää jos halusi jalkojen pysyvän lämpimänä pidempään. Moottorikelkkailun parissa ainakin.

Ravintolat:

Koska asuimme ihan rinteiden vieressä pysyimme Syötteellä koko ajan. Söimme ruokaa meidän huoneistossa, mutta pari kertaa kävimme myös syömässä ulkona.

- Ravintola Hilltop. Näköalaravintola samassa paikka missä Hotelli Iso-Syöte sijaitsee. Mäen huipulla.

Hieno ravintola, jossa oli ihana nauttia yhden illan kolmen ruokalajin kera. Ikkuna paikka upealla nähtävyydellä. Päivälle kävimme täällä kaakaolla laskettelun ohessa ja illalla pimeällä suuntasimme tänne autolla syömään.
Suosittelen pöytävarausta! Vaikka olimme todella vähän ihmisiä koko Syötteellä vko 7, oli ravintola täynnä illalla (huomiokaa rajoitukset) jos ikkuna paikka on pakollinen, on myös pöytävaraus, ne menevät ensin! Alkupala oli parasta ja ainoa miinus ravintolalle oli gluteeniton sämpylä burgerille, jota ei oikein pystynyt edes syödä. Muuten ruoka oli hyvää ja paikka upea. Ravintola on avattu vuonna 2019, joten todella uusi paikka ja rakastan sitä modernia ulkonäköä pienellä mökki fiiliksellä.

- Pärjä ski bistro & Suites. Meidän huoneisto sijaitsi samassa rakennuksessa, joten bistro oli todella helppo paikka meille. Suoraan mäestä lepäämään tänne ja hissillä ylös takaisin laskettelemaan.

Todella mukava mies tarjoilemassa, joka ystävällisesti jutteli asiakkaille ja olo tuntui todella kotoisalta täällä. Itse söin gluteenittoman pizzan ja John burgerin. Pizza oli todella hyvää ja samoin palvelu. Vaikka kello oli jo yli sulkeutumisajan ei meitä, tai muita hoputettu ulos vaan saimme istua niin kauan kuin halusimme.

Päivällä täällä on myös päivittäinen keittolounas ja kokeilimme tomaattikeittoa, joka oli todella hyvää! Myös John piti keitosta vaikka tomaatti ei ole hänelle suuri suosikki.

Lasketteleminen:

Itse laskettelen laudalla ja John suksilla. Koska asuntomme sijaitsi ihan rinteen vieressä meillä oli todella helppo lähteä rinteeseen. John meni suoraan asuntoon ja takaisin suksilla.

Rinteitä on netin mukaan 15, mutta paikan päällä niitä ei kuitenkaan ole niin montaa. Todella pienet rinteet ja ohikulkuväylät lasketaan mukaan.

Pari sinistä (helppoa rinnettä) ja punaisia ja mustia. Näin vuosien varrella on oma suojeluvaisto sen verran kasvanut että kauhean paljon ei jyrkät mäet kiinnostanut, vaan pikemminkin pitkät helpot mäet.

Meille riitti kolme päivää todella hyvin, olin kokonaan mustelmissa vaikka en edes kaatunut. Lautailu oli todella rankkaa monen vuoden jälkeen.

Hisseinä siellä on vain ankkuri hissejä, joten jalka todellakin väsyi matkalla ja pahasti. En ymmärrä miten muut jaksavat. Olisiko aika lihaskunto treenille?

Mäet olivat hienot, näköala mahtava ja todella hyvässä kunnossa. Sitä sai kaikessa rauhassa korkata mäet aamusta. Illalla mäet sulkivat jo kello 17, toki kellon aika vaihteli sesongin aikana, mutta ihan hyvä aika meille. Todella vaikea enää hahmottaa missä on hyvä laskea kun alkaa hämärtää ja viiden aikaa alkoikin jo pimenemään kunnolla. Valaistus oli huono mäessä.

Muuta tekemistä:

Viimeisenä päivänä ostimme vielä laskettelu lipun, mutta John jaksoi lasketella paljon enemmän kuin minä, joten itse päätin levätä ennemmin huolella. Selkä ongelmat jatkuvat nyt taas paljon pahempana... Päätimme lähteä moottorikelkka ajelulle. Vaikka se todella on kallista (100€), niin jaettuna se ei enää ollu niin paha vaikka kyse oli vain kahdesta tunnissa.
Suunnitelmissa oli ajella Syötteen ympyrä, mutta eksyimme heti ja ajoimme huipulle. Siellä toki maisemat ovat upeat, vaikka meillä oli pilvinen päivä, voin vain kuvitella miten kaunista siellä on. Puut ovat jo aivan toista luokkaa kun siellä alhaalla, joten suosittelen myös pilvisenä päivänä.

Takana istuminen palelluttaa paljon enemmän kuin edessä, joten taakse hyvät ja paksut vaatteet ja erityisesti hyvät kengät ovat pakollista. Me ajoimme vähän yli 1,5 tuntia, mutta sen verran jäässä olivat jalat että emme enää jaksaneet jatkaa.

Tankkaaminen kuului myös meille, joka kerrottiin vasta kun istuimme jo kelkassa. Joten älkää järkyttykö. Meillä kuitenkin tämän ajon jälkeen oli vielä täysi tankki eikä sitä tarvinnut tankata. Onneksi. Minä jo pelkäsin että jo tämän hinnan päälle tulisi kunnon tankkaus kulut.

Joten jos sitä haluaa jotain muuta kuin laskettelua, niin tämä todellakin on hauska kokemus!

Kävelimme myös yhtenä iltana Syötteen Luontokeskukselle laavuun jossa pystytimme tulen ja grillasimme makkaraa. Luontokeskus oli meitä lähimpänä ja siksi tämä laavu. Laavuja löytyy monta alueella, mutta juuri tämä oli ainakin vapaassa käytössä. Tämän jälkeen oli ihana pulahtaa poreammeeseen ja käydä välillä saunassa.

Lasketteleminen tai hiihtäminen on halvimmat vaihtoehdot täällä. Safarit ovat todella kalliita ja näin suomalaiselle ne eivät ole ehkä joka päivän hupia matkan aikana, mutta mielestäni jotain kannattaa kokeilla yhden päivän aikana ja saada kunnon kokemus jostain vähän muusta kuin laskettelemisesta. Harvoin sitä pääsee tällaista kokemaan ja ihana muisto jää mieleen. Koska pahin on katuaminen jälkeenpäin.

Muista:

Vaikka olimme tämän arvanneet, se unohtui matkan varrella. Ruokakauppoja ei sijaitse lähellä. Minimarket sijaitsee Syöttellä, seuraavaksi toinen pieni market ja 40km päässä K- tai S-kauppa. Joten 9 tunnin ajomatkan jälkeen suuntasimme vielä 40 km sinne ja takaisin jotta saatiin monen päivän ruuan hankittua. Pienestä marketista toki oli apua kun sitä tarvitsi jotain pientä silloin tällöin, mutta kallis paikka viikon ruokaostoksille ja kaikkea sieltä ei edes saa.

Laavussa grillailu auttoi kun kaupasta sai pienet yhden annos pussit ketsuppia ja sinappia. Kaupasta löytyi paljon muuta mitä pystyi ostaa vain yhden pienen annoksen, jotta ei tarvinnut ostaa isoja purkkeja turhaan.

Matka todella teki hyvää ja näin maanantaina on todella rankkaa lähteä töihin takaisin. Nyt on ensimmäinen talviloma vietetty ja se todella teki hyvää. Onneksi kevyt aloitus tälle viikolle ja vielä pari tuntia töiden alkuun.

Vähän lisää on tulossa vielä matkasta, mutta kysy ihmeessä jos tulee lisäkysymyksiä paikasta! Itse olin täällä ensimmäistä kertaa nyt ja paikka oli ihana.

Ihanaa talvilomaa kaikille talvilomalaisille ja oikein hyvää uutta viikkoa kaikille! Näin oman lomani jälkeen olen ihan valmis kevättä kohti!