Tyvärr planerade vi in att cykla på bron för sent vilket gjorde att vädret på bilden + stark vind hindrade oss. Bron ligger dagligen inlindad i dimma på förmiddagen men denna dag gav den sig inte. Vi såg dock valar i sundet vilket var imponerande och typ första gången för mig tror jag.

Eftersom det var helg så var nog kön till att åka de ikoniska spårvagnarna extra lång, den börjar en bra bit bakom vagnen man ser på bilden. Tyvärr ej hanterbar med andra ord. Bilden med palmer är Union Square, nästa är starten på Chinatown och sen två bilder på Fishermans Wharf.

Sjukt imponerande att "Bay Area" med tio miljoner invånare totalt är ett sådant världscentrum. Linnéas roomie berättade att 3 400 miljarder dollar investerades i start-ups här enbart förra året. Det är en helt sjuk summa.

Jag är så extremt glad över att jag fick följa med på de studiebesök på Tesla och Retail Solutions gruppen från Chalmers gjorde. Föreläsningen på Tesla var ganska allmän och eftersom jag är så intresserad av Tesla visste jag redan allt. Men att vara där, dessutom på samma dag som första 30 exemplaren av model 3 skulle levereras, var helt sjukt. Vi såg även några model 3 köras runt på området, en bil som inte kommer till Sverige förrän 2018 har jag för mig.

Vi har varit en sväng på Googles huvudkomplex, vilket är sjukt stort och har ett Tyrannosaurus Rex-skelett. Facebooks kontor har vi bara kört förbi då det mer är en sluten cirkel av byggnader än "öppet landskap". Vi körde även förbi garaget där HP skapades och Intel-museum.

En av världens bästa tekniska skolor, Stanford, har ett grymt vackert campus och jag kan nog inte föreställa mig hur svårt det är att komma in där. Synd att man inte gjorde ett försök bara. Kommer man ut levandes därifrån är man minst sagt klarrrr.

Det enskilt bästa resmålet under resan har varit besöket i nationalparken Yosemite. Den sjuka utsikt man får efter att ha stigit 1000m upp till 2124m är helt fantastisk. Det var otroligt mycket mer jobbigt än jag trodde då vi gick konstant uppför i ungefär 4 timmar. Eftersom vi bara hade med oss en liter vatten var vad det en himla tur att vi kunde dricka från forsen uppe på berget, iskall och glasklar.

Den fors vi vadade och Linnéa badade i slutar i vattenfallet på bilderna. Det är ändå ganska fascinerande att ha varit högre upp än Sveriges högsta berg.

Det stora berg som syns och nästan är helt kalt kallas half-dome och är en av de mest ikoniska hike-trails som finns i Yosemite.

På vägen dit var utsikten grym över gräsfälten och man insåg en av alla anledningar till varför Kalifornien kallas The Golden State. På vägen hem körde vi igenom kolsvarta marker då en gräs-/skogsbrand, som klippt över 70 000 hektar, precis släckts. Brandkår överallt och skyltar överallt där folk tackade brandkårerna.

Ställa sig i kö kl 07 för att få biljetter till Alcatraz var faktiskt väldigt värt. Riktigt bra audioguide gjorde att man lärde sig väldigt mycket. Vi fick även schysst vy över San Francisco trots att bron var inlindad i tät dimma. Intressant att en gammal fånge satt och signerade sin egna bok om hur det var att sitta på Alcatraz.

Bilder från vägen till Santa Cruz och de gigantiska sjölejon som fanns vid piren. Vi åt grymt god mat på Gurrero's Taqueria också

Första dagen var vi i Berkeley och spanade in skolan och Linnéas boende! Efter strul med bil är vi nu på väg.

Inledde min sista riktiga dag i Korea och Daejeon med att skriva två tentor. Karthik som jag förra terminen bjöd dagen till ära några från förra terminen på middag tillsammans med sin flickvän. Han är tillbaka i Korea sedan två veckor tillbaka för att va med sin flickvän. Tyvärr lär det nog dröja tills våra vägar krossas igen.

Efter det gick vi ut och undertecknad fick storstryk i tekken6 men fick å andra sidan som vanligt dominera i bordsfotboll. Blev även ett avsked från KIFC, har varit så himla kul att spela fotboll och dessutom kunna ta ut sig själv i laget varje match!

Det känns dock lite konstigt att jag aldrig mer kommer träffa en majoritet av dem jag lärt känna i Korea igen. Jag kommer troligtvis aldrig sätta min fot på KAIST heller men vem vet. Det är även riktigt synd att ett år utan att behöva tvätta och laga mat tagit slut.
Känns också lite konstigt att mina tre roliga år är över, jag kommer ju behöva börja plugga till hösten nu när jag börjar min master...

När man går runt och längtar hem så inser man inte att man kommer sakna allt detta. Men nu när jag sitter på bussen till Gimpo och vet att det är sista gången jag är ser allt runtomkring i det land som varit mitt hem i ett år känns det lite tråkigt. Kommer verkligen sakna Korea. Finns så mycket vi hade kunnat lära oss, Sverige är ju verkligen inte så bra som vi ibland vill tro...

Något som inte känns konstigt utan snarare ofantligt skönt är faktumet att det snart är 24h innan jag är på svensk mark.

För övrigt vill jag slå ett slag för Kroatien som vinnare av EM. Har sett majoriteten av matcherna och inget lag har imponerat så mycket som kroaterna.

Vi passade på att fiska lite vilket var riktigt kul, vi chartrade en båt en halvdag och drog upp lite fisk. Vi tänkte fixa sashimi men det blev så komplicerat med att ta med den på färjan och hitta restaurang så vi skänkte bort den istället. Väl i Naha passade vi på att käka en himla massa dumplings vilket var riktigt schysst.

Det märkligaste som hände på resan var dock att vi lyckades boka ett hotell utan wi-fi, jag menar det är 2016 och dessutom i Japan...

Nu är det två veckors plugg och sen hem!