Posted i: Refleksion

Hej bloggen

Jeg har her på det seneste gået og tænkt over det at skrive en blog og hvordan jeg kan formidle det videre til jer. Jeg har reflektere over blogges egnethed som refleksions- og formidlingsværktøj i undervisningen med henblik på min egen læring. Er det i realiteten en gode måde at benytte det på? Jeg synes det er god ide at benytte sig af blogs, på den måde kan man komme ud med sin mening til folk der enten deler sammen holdning/mening, eller folk der har interesse i at læse det jeg finder interessant. Man for mulighed for på en korter måde at skrive det vigtiges i en analyse og lægge det ud så andre end en selv kan have gavn af det. Ved at skulle skrive noget alle har adgang til, gør det at man reflektere mere over det man skriver. 

Storytelling kan både bruges som inter ledelse og ekstern ledelse. Kernehistorien er en central del af virksomhedens kultur og identitet. Virksomheder kan bruge storytelling med tre måder intern ledelse, kulturel sensemaking og markedsføring. Ud fra de tre elementer kan vi som seer bruge det som analyseredskab.

Storytelling som intern ledelse er når virksomheden bygger på markandet personer i virksomheden.

På den anden side giver det en mulighed for at sammenligne hvad andre er kommet frem til i deres analyse, og på den måde se om man er kommet frem til det samme. Det giver hver enkelt elev mulighed for at videre formidle ens viden som kan gavne andre som kunne have svært ved opgaven og evt. finde frem til oplysningerne der skal bruges i opgaven. Det kan også give en forståelse af emnet i øjenhøjde med folk på ens alder. Jeg vil derfor konkludere at bruge bloggen som et formidlingsværktøj er en god metode.

I er meget velkommen til at komme med jeres holdning til blog som formidlingsværktøj.

- Sarah

Flyt din blog til Nouw - nu kan du importere din gamle blog - Klik her

Likes

Comments

Posted i: Storytelling

Hej bloggen

I dag vil jeg bl.a. fortælle hvad er storytelling og hvordan adskiller det sig fra andre former for markedsføring? Ud over det vil jeg komme ind på hvordan kan storytelling betragtes som redskaber til intern ledelse, til forståelse af virksomhedskultur og til markedsføring.

Storytelling går ud på at fortælle om virksomheden eller deres produkter. Storytelling er værdibaseret, fokuserer på at skabe værdi, vedkommende fortællinger og meningsfuldhed. Det er med til at skabe identitet til virksomhedens kernehistorien. 

Storytelling kan både bruges som intern ledelse og ekstern ledelse. Kernehistorien er en central del af virksomhedens kultur og identitet. Virksomheder kan bruge storytelling med tre måder intern ledelse, kulturel sensemaking og markedsføring. Ud fra de tre elementer kan vi som seer bruge det som analyseredskab.

Storytelling som intern ledelse er når virksomheden bygger på markandet personer i virksomheden.

Det er en værdibaseret ledelse hvor man ikke skal fortælle folk, hvordan de skal handle, men ud fra hvilke mål og værdier de skal handle. I stedet for at fortælle hvilke mål og værdier de skal handle ud fra, skaber man i stedet en fortælling om virksomheden og der inddrager man deres værdier.

Storytelling kulturel sensemaking fortæller virksomheden igennem en historie om deres opfattelse af dem selv. Hvem er de? og hvor vil de gerne hen? Ud fra historien kan man se hvilket pointer virksomheden har, ønsker de at scorer kassen eller vil de bare arbejde hårdt året rundt. Det kan man finde ud af ved at finde frem til pointen i historien. Det er værdier virksomheden lægger vægt på, og fortælling om hvem man er.

Storytelling som markedsføring er hvor der bliver skabt en fortælling om produktet. Hvad er det produktet kan og hvilket gode ting kan produktet udrette? Skaber det mere tid i din hverdag eller kan de fjerne umulige pletter fra dit tøj. Det er ikke altid produktet der er i fokus men at man sætter produktet i en fortælling hvor man associere det med helt bestemt værdier.

De fire vigtige elementer i storytelling er kernehistorie, den isolerede historie, satellithistorie og historien der ikke er der.

Storytelling adskiller fra content marketing og traditionel markting. Forskellen på de tre former for markedsføring er content marketing som går ud på at markedsføre deres produktet uden at de direkte taler om produktet.

Traditionel marketing er hvor man markedsføre deres produkt direkte ud fra selve produktet, hvad koster det og hvad kan det. Hvorimod Storytelling handler om at skabe en historie om produktet eller om virksomheden. Der bliver fortalt om deres værdier, mission og vision.

Når man analyser storytelling er det er vigtigt at forholde ikke at forholde sig til handlingsforløbet, men der imod den pointe virksomheden gerne vil ud med. Der skal ses på om pointen kan fortælles på mange forskellige måder. Hvis pointen og/eller den grundlæggende ide ikke kan formidles eller oversættes til et handlingsforløb er det ikke storytelling.

​Hvis i har nogle sprøgsmål eller kommentarer, er i meget velkomme til at skrive i kommentarfeltet 

- Sarah 

Likes

Comments

Posted i: H&M

Hej bloggen

Har i nogensinde undret jer over hvorfor HM samarbejder med kendte personer? Det har jeg tænkte mig at reflektere lidt over her på bloggen. Jeg vil skrive det på baggrund af min analyse af samarbejdet med HM X ERDEM vil jeg kort fortælle jer hvad jeg har fundet ud af gennem min analyse. Derefter vil jeg fortælle mine reflekterer over og hvilket analytiske metoder jeg har brugt.

H&M er en svensk tøjvirksomhed der sælger alt tøj og undertøj til både børn, mænd og damer. Udover deres tøj linje har de også en boligafdeling hvor de sælger interiør. H&M har i samarbejde med Erdem lavet en Collection. For at markedsfører deres samarbejde med Erdem har de lavet en teaterfilm. De markedsføre sig også igennem vertikal opinionsleder, som er når man bruger kendte folk som kunderne ikke kender personligt, men professionelt ser op til. Fordelen for H&M er ved at arbejde sammen med kendte personer og designere som Erdem, er de har en kendt navn. Det vil udvide deres målgruppe og til trække flere kunder. Grunden til at H&M inddrager Erdem er fordi det kan udvide deres målgruppe og til trække flere kunder.


Ciceros petagram

Reklamefilmen har til formålet at overbevise modtagerne om at købe produkterne. Reklames emne er kærligheden der blomster og et ønske om efterår året rundt, omstændigheder er en kampagnereklame. Sproget i reklamen er et elegant og formelt engelsk. Genre er en reklamefilm, instruktøren ønsker at få filmen til at virke som en hel film.

AIDA-modellen

H&M x ERDEM skaber opmærksomhed på deres kollektion ved hjælp af reklamefilmen. Interessen bliver skabt for kunden når de reklamefilmen.

Instruktøren ønsker at få produkterne til at fremstå flotte og elegante, da det gør det attraktivt for potentielle kunder at købe produkterne. Handlingen ønsker de er at gå ind på hjemmesiden og bestille deres tøj eller tage i butikken når tøjet udkommer.

kommunikationsmodellen

Afsenderen H&M. Budskabet med reklamefilmen, er at få spredt nyhederne om kollektionen. H&M har brugt deres hjemmeside, til at lancere filmen omkring deres nye tøj. De prøver at ramme en rigtigt bred målgruppe, tøjet er både til mænd og damer. Der bliver skabt en stor lyst til denne kollektion, og tøjet er også blevet populært inde for modeverdenen.

Maslows behovspyramide

Ud fra Maslows behovspyramide rammer det egobehovet. Det er et ønske om at opnå anerkendelse og status igennem køb af produkter.

Refleksion

Jeg har valgt at bruge flere slags analyse modeller til at analysere samarbejdet. På baggrund af hvad jeg er kommet frem til synes jeg at det er de rigtige modeller jeg har valgt. Det er hver især nogle modeller der giver en forståelse af virksomheden samarbejde med Erdem. Jeg har valgt at bruge AIDA-modellen til at finde frem til hvordan reklamen vil skabe opmærksomhed, interesse, ønske og handlig. Dernæst valgte jeg at bruge fra kommunikationsmodellen og ciceros petagram til at finde frem til afsenderen, modtageren, situationen, sproget og deres budskab med reklamen. Ud over de tre modeller har jeg undersøgt hvilket behov fra Maslows behovspyramide som de rammer. Jeg har fundet frem til målgruppe de kommer ud til og hvordan reklamefilmen hænger sammen med deres design af tøjet. Med modellerne giver det et bedre overblik til min forståelse af reklamen. Jeg fandt frem til om der var en sammenhængen mellem sproget i reklamefilm og den måde de ønsker at fremstille deres produkt.

Hvis i har nogle sprøgsmål eller kommentarer, er i meget velkomme til at skrive i kommentarfeltet 

- Sarah

Likes

Comments

Posted i: Storytelling

Hej bloggen

Håber i alle har haft en god dag?

Mig og min familie var i gang med at kigge på nye møbler og sad og kiggede i et IKEA katalog. Her faldt jeg over en artikel fra deres katalog i 2011 som hedder ”Vi er allesammen fra Småland”. Og tænker det kunne være spænende at lave en analyse af reklamen. Der udover vil jeg komme ind på storytelling og IKEAs generelle anvendelse af storytelling som både internt og eksternt redskab.

Afsenderen af reklamen er IKEA, de ønsker at komme ud til modtagerne som er deres potentielle kunder. Deres produkter rammer bredt og henvender sig til alle aldersgrupper, køn og social status. Reklamen er trykt i deres katalog som bånde kan fås i trykform, men også findes på deres hjemmeside. Reklamen er afsender orienteret, da de ønsker at skabe et bedre omdømme for dem selv.

Reklamen er en trykt reklame som består af 21 strofer fordelt på 3 vers. Teksten gør brug af patos da de forsøger at appellerer til vores følelser ved at skabe et visuelt billede af hvordan gården var dengang. De skriver bl.a. ”man er nød til at arbejdede hårdere, tilpasse sine metoder og gøre ting anderledes”. Der bliver brugt følelsesladede ord som f.eks. ”Sparsomlig”. Teksten beskriver en sydlig by i Sverige som var kendt for ”Sin nærings fattig jord og hårdtarbejdende indbyggere”, det sætter de i relation med måden IKEAs tankegang er byggede op. De fortæller at det ikke rigtig adskiller sig fra den måde det er hos IKEA, det med at man køber ”specialfremstillede” ”dyre” møbler som man selv samler. De for skabt en relation til modtageren og for skabet en historie omkring IKEA. Teksten er skrevet med hvid skrift på en baggrund som er et billede fra gården. I forgrunden kan man se en stenmur og nede i højre hjørne kan man se IKEA logo som er fremtrædende og noget man lægger mærke til da de har andre farver en den græsgrønne farve. I mellemgrunden kam man se et stort mørkegrønt træ og i bagrunden kan man se udsigten ned til en masse tæt voksede træer. Hele tekstens fortælling hænger sammen med billede, da de man kan se på billede skal forstille området som der bliver fortalt om. Der bliver bruget storytelling i reklamen, de formår at fortælle en historie om den gang de startede og om hvordan de er komme til det sted de er i dag. Der bliver bekrevet IKEAs værdier ”Det handler stadigvæk om at opnå mere med mindre, at udfordrere vanetænkningen, passe på penge og ikke lade noget gå til spilde”. De formår at gøre brandets værdier levende. Reklamen ønsker at sælge til dem der laver en livstil hvor de går op i miljøet og ikke ønsker at smide penge ud af vinduet. De skaber en fortælling om en forbruger der arbejder hårdt og ikke har noget imod at arbejde lidt hårdere for at opnå mere for mindre penge. IKEA har et bredt sortiment og dækker flere slags behov, de dækker det sociale behov, sikkerhed behov og fysiske behov. Der bliver brugt storytelling som intern ledelse, da IKEA ønsker at fortælle alt det gode om dem selv. Hvad er det virksomheden bygger på, hvilket værdier lægger de vægt og hvem de er.

En af de ting IKEA kunne gøre for at arbejde videre med storytelling er at fortælle om deres medarbejder. De kan skabe en fortælling og en historie om hvem er det der står bag det og ikke mindst hvem er det man møder når man tager ud og køber noget i IKEA.

Hvis i har nogle sprøgsmål eller kommentarer, er i meget velkomme til at skrive i kommentarfeltet 
- Sarah

Likes

Comments

Posted i: Content marketing

Hej bloggen

Jeg håber i alle har sovet godt. Her til morgen på terrassen og drak en kop Te imens jeg læste en avis. Der faldt jeg over en artikel omkring content marketing. Det fik mig til at tænke at jeg var nød til at finde ud af hvad det var og hvad forskellen på content marketing og traditionel marketing var?

Her kom jeg frem til en meget interessant opdagelse. Content marketing er et meget omtalt og omdiskuterede emne på sociale medier, tv´et og i aviser i dag. Tanken bag content marketing er at markedsføre deres produktet uden at de direkte taler om produktet. Man vælger i stedet for at lægge vægt på kernegruppen af virksomhedens kunder og dele det mest relevante indhold. På den måde vil de tiltrække potentielle kunders opmærksomhed i håb om at de vil efterspøge deres produkt. De skal få målgruppen til at relatere sig til budskabet. Content marketing bliver også kaldt for indholdsbaseret markedsføring. Da det er en markedsføringsform der forsøger at skabe værdi for kunden. Man kan fx gøre det igennem blog indlægs eller YouTube videoer hvor der bliver uddybet eller vist hvordan produktet kan bruges.

Men hvad er så forskellen på traditionel marketing og content markting? Traditionel marketing er hvor man markedsføre deres produkt direkte ud fra selve produktet. Her bliver der nævnt hvad produktet koster og hvad kan det. Hvorimod i content marketing hvor man vil skab værdi for kunne og gøre det uden at tale direkte om produktet.

En af de helt store virksomheder i verden som gør brug af content marketing er Red Bull, de har et stort fokus på ekstrem sport. De brugte bl.a. Felix Baumgartners spring fra 32 kilometers højde til content marketing. Mere end 8 mio mennekser fuldte med på livestreme, da evnet fandt sted. Det er det meste sete live stremming på internet. Red Bull markedførte sig selv gennem eventet ved sponsorat og ved at stætte fokus på ekstremsport.  mere..

Det var en kæmpe suceses da virksomheden formåede at komme ud til en masse ungen som resultede en et stigende salg. Af den grund er det svært at sige de kunne gøre så meget anderledes Hvis Red bull skulle kunne skabe stærkere, mere synlig og nærværende contet marketing kunne gå ud og infomere omkring vigtigheden ved at finde ud af om man kan overleve et springe gennem lydmuren og på den måde involdver seerne mere.

En anden ting de også kunne gøre er at fortælle vigtighed ved at have 100% energi, og være i den bedst mulige form på den måde skaber de et mere nærværdende contant markening. Det er svært for dem at lave et mere synligt content marketing, det var noget alle snakkede om verden over. For de kunne gøre det mere nærværende kunne du have valgt mindre farlig ekstrem sport.

Hvis i har nogle sprøgsmål eller kommentarer, er i meget velkomme til at skrive i kommentarfeltet 

- Sarah 

Likes

Comments