Europa, Skidresa, Österrike

Idag var det dags för ännu mera skidåkning! Vi var uppe i backen ca 20 min efter de öpobat så de va riktigt fint att dra damernas ett par gånger på manchestern.
Det blev dock inte speciellt många åk innan det var dags för lite fika & sol på sonnalm innan jag och Amanda åkte över till mutters och käkade lunch.
Efter lunchen tog jag och Amanda oss hem till hotellet för att byta pjäxor mot skor och skidor och stavar mot kälke för att sedan testa den 11km långa kälkbacken innan hela gänget kan ge sig ut i den. Det gick bra för oss ändå, snabbt gick det och roligt var det. Krasha gjorde vi, men det var kul ändå!
Ännu en lyckad dag med fler vurpor men fortfarande är alla ben hela!

Europa, Skidresa, Österrike

Idag kom vi fram! Vid 8 imorse var vi framme på hotellet och det var dags för frukost. Oherregud vad gott det är med hotellfrukost. Speciellt efter en hel natt på en buss.

Efter frukosten gav vi oss ut i backen. Vi hade inte jättefint väder utan det var ganska dimmigt. Men pudersnö fanns det och åkningen är inget att klaga på!

Vi käkade lunch på Birgitz köpfl och det var lika gott som alltid. Efter det var det ännu mera lössnöåkning på hemfarten. Och sedan var det dags för fika på Mutter alm.

Lyckad första dag och inga skador vad jag vet :)

Europa, Skidresa, Österrike

Idag var det dags för avfärd mot Österrike, precis som varje år. Iår är vi ca 50 personer på bussen, både nya och gamla.
Imorse klev vi på bussen för att börja resan söder ut. Med första stopp Ljungby för lunch! För mig (och 25 andra i bussen) blev det hamburgare, supergott!

När vi fyllt magarna med hamburgare rullade vi vidare till Helsingborg där vi tog färjan till Helsingör. I Danmark körde vi snowroller (traditionsenligt) för att tagga upp inför skidåkningen imorgon!

Efter snowroller var vi framme på andra färjeterminalen, Gedser där vi skulle ta färjan till Rostock. På den färjan käkade vi middag och shoppade taxfree.

Nu sitter vi på bussen igen och ska titta på ännu en film innan vi sover några timmar. Imorgon är det dags att dra upp i backen! TAGGA

Europa, UK

29 december - ännu mera shopping

Denna dag blev fylld av ännu mera shopping, samt ännu ett besök på Primark där vi bland annat hittade denna sinnessjukt stora chokladkaka.

Idag köpte vi middag på kiosken bredvid hotellet och åt i sängen. Vi var alldeles för trötta för att gå ut och käka något då vi hade varit i affärerna ända till 21(!!!). MEN det var det värt, för herregud vad grejer vi köpte!

Kan vi bara ta ett moment för att Calvin Klein hade 50%(!!!!)

London hade verkligen bra reor såhär på mellandagarna och det var verkligen superkul! Detta var vår sista dag i London då vi flög hemmåt mitt i natten.

Påväg till flygplatsen såg vi faktiskt Big Ben och London Eye så vi fick lite sightseeing ändå ;)

Tack Hanna för en underbar resa som jag kommer minnas hela livet. Och tack för all underbar shopping London!

Europa, UK

28 december - en dag fylld till bredden med shopping

Idag sov vi först ut en stund men vid 10 var vi på Victoria station för att äta frukost. Den var jättegod och personalen var supertrevlig så det var en hit.

Efter frukosten tog vi tunnelbanan till Oxford Street. Sen var det dags för SHOPPING!! Och jag köpte en skitsnygg jacka(se bild nedan)! SÅ nöjd.

Vi var inne i sjukt många butiker och var inte tillbaka på hotellet förrän supersent. Vi hade planerat att fixa oss och dra iväg till någon restaurang i centrum men det slutade med att vi gick till en lokal taverna. Vilket vi inte ångrar för maten var jättegod och gubben (det var en gubbe) i baren var supermysig. Vi stängde stället den kvällen.

Vi var inne på lush vilket var sååå underbart! Vet inte vad det är med lush men allt luktar sååå gott! En annan butik som också var helt galet att bara gå runt och titta i var Victoria's Secret. Där spenderade vi nog flest timmar om man räknar per butik och jag kom ut med ett sinnessjukt långt kvitto!

UK, Europa

27 december

Jag och Hanna flög till London för att shoppa på mellandagsrean. Vi flög från Stockholm Skavsta på morgonen och var framme i London vid halv ett ungefär. När vi landade på flygplatsen var det "snökaos" men det var inget som märktes av när vi väl kom in till London.

Väl inne i London skaffade vi oss varsitt Oystercard för att kunna ta oss runt med bussar och tunnelbanor. Efter det gick vi till ett litet pizzeria ställe och käkade lunch medans vi väntade på att vi skulle kunna åka till hotellet och checka in.

Efter lunchen tog vi en buss till vårt hotell som låg i Victoria för att få lite sightseeing för vi båda visste att det inte skulle bli så mycket av det annars.

När vi kom av bussen och gick till hotellet passerade vi ett hus där det stod Sir Winston Churchill bodde här. Så vi bodde in princip grannar med honom, det var ju lite coolt.

Efter att vi checkat in på hotellet åkte vi in till Oxford Street för att shoppa lite på Primark innan middagen. Vilket gjorde oss typ panka haha. Sedan tog vi en buss till Knightbridge och gick in på en pub för att käka. När vi kom in genom dörren var det verkligen en SUUPER mysig feeling. Dock var vi tvungna att beställa inom 5 minuter för köket skulle stänga. Men maten var jättegod så vi var nöjda.

Efter maten tog vi en Uber hem för vi var alldeles för trött för att röra på oss. Så när vi kom till hotellet däckade vi bara i sängarna (som var SUPE Rsköna)

Malta, Europa, Sol och bad

I September (2017) åkte mamma och jag till Malta tillsammans i knappt en vecka. För en gångs skull på våra resor var jag den av oss som faktiskt varit där innan. Jag var nämligen där år 2014 på en språkresa med STS och blev kär i ön. Underbart ställe!

Jag tror att mitt absoluta favoritställe där var Marsaxlokk vilket är en liten fiskeby typ. Här åt vi underbart god mat och tittade på båtarna som är målade i fina färger. Men åker man till Malta är ett måste Comino och Blue Lagon, här är det kristallklart vatten och fin sand. Har man otur kan det vara rejält med folk men absolut värt ändå.

Jag och mamma gjorde så att vi bokade en båtutflyckt under en dag. Vi åkte med Fernandes II och det var SUPERMYSIGT vi åkte runt ön och stannade i olika små vikar och badade. Kristallklart vatten där man kunde se ända ner till botten. Dessutom hade vi tur (otur om man frågar mamma) och det kom massa fiskar och simmade runt oss som man kunde titta på. Dessutom kom det en liten "glassbåt" till vår båt och sålde glass. Ungefär som glassbilen fast på vattnet, vilket jag tyckte var coolt haha.

För att ta oss runt åkte vi den lokala bussen, det funkade bra: även om den går lite som den vill. Vid några enstaka tillfällen tog vi taxi. Bland annat upp till st Peter's pool, som låg precis utanför Marsaxlokk, för hit kunde man endast ta sig till fot annars och det kände vi inte alls för.

Som ett kort sammanfattande av resan skulle jag säga att vi åt gott, solade mycket och hade det jäkligt gött.