Träna på keto

Träning är en viktig pusselbit för att effektivare komma i ketos och förbättrat mående. Det kompenserar givetvis inte för en dålig kost/livsstil eller i sig självt bidrar till viktnedgång men underlättar anpassning till fettdrift och ketos. Träning leder till förbränning av kroppens glykogendepåer initialt och därefter switchar om till fett och ketoner. Träning har både positiva psykiska och hormonella effekter. Tung styrketräning och/eller intervallträning ökar testosteron och tillväxthormon vilket leder till ökad muskelmassa och minskad abdominellt fett (fett på magen).

Forskning har visat att träning, både styrke-och konditionsträning förbättrar minnet genom att det boostar hippokampus. Att träning frigör dopamin (lyckohormon) och adrenalin är förstås en bonus 😊


Är det möjligt att träna på ketogen kost och fasta?

Ja 😊 Studier har visat att träning på fastande mage innebär ett läge där insulinet är lågt och adrenalinet högt vilket medför en ökad fettförbränning och muskeltillväxt. Många elitidrottare har insett detta och applicerar det som del i livsstilen.


När jag ställde om till ketogen kost och började applicera fasta 16:8 kände jag mig tröttare och mer orkeslös vilket är vanligt när kroppen ställde om från att använda socker till fett som bränsle.

Efter några veckor gick det över och det kändes som vanligt, även om jag under fastedagar (5:2 fasta) kan vara mer energilös och då tar en vilodag eller tränar lugnare pass. Fasta höjer även kortisonet och det i kombination med att jag är en flitig kaffedrickare och jobbar en del jourer/oregelbunden dygnsrytm gör att kortisonet lätt skjuter i höjden. Då känns det bättre med en 30 minuters promenad.


Önskar dig en trevlig lördag! 🤗


Gillar

Kommentarer