Solljus och D-vitamin

Hej!

Är det fler än jag som börjar känna av höstmörkret? Det blir mörkare allt tidigare och kortare dagar med dagsljus. Lägg sedan till regn och kyla...visst är hösten mysig och vackert med höstlöv och för vissa blir det en nystart inför vinterhalvåret. Jag själv är ganska ljuskänslig och märker av när det blir mörkare ute.


Jag försöker därför komma ut varje dag på lunchen och gå 20-30 minuter för att få dagsljus och kunna upprätthålla en bra dygnsrytm. 😊


På vinterhalvåret kan vi inte producera D-vitamin (om vi är i Sverige) av solljuset. Solen är inte tillräckligt stark för att få kroppen att bilda D-vitamin (det krävs en viss vinkel på solljuset över horistonten på 45 grader för att effektivt bidra till produktion av D-vitamin). Detta innebär att de flesta framåt vintern börjar få slut på det D-vitamin som lagrats under sommarmånaderna. Detta är vanligtvis inget problem och det brukar inte vara nödvändigt att ta prov på eventuella brister. Däremot om du är mörkhyad eller undviker solen kan det ge upphov till problem.


Det pågår mycket forskning och studier kring D-vitamin och hälsa. D-vitamin är ett steroidhormon likt våra könshormoner och påverkar olika processer i kroppen ned på gennivå. Detta tros bidra till att brist på ämnet kan ge upphov till sjukdomar och inverka negativt på hälsan. D-vitamin är känt som en vitamin som är viktigt för skelettet och därför får alla barn och många äldre tillskott av D-vitamin. Uttallad brist hos barn är rakit "engelska sjukan" men det är ytterst sällsynt idag. Hos vuxna kan brist yttra sig som benskörhet, frakturer, muskelsvaghet, gångsvårigheter, domningar, koncentrationssvårighter, nedstämdhet. Dessa symtom är som sagt ovanliga om man inte tillhör en riskgrupp.


D-vitamin finns naturligt i vissa livsmedel som exempelvis fet fisk, ägg m.m. dock i relativt låg mängd. För att boosta D-vitaminförrådet brukar jag ta D-vitaminitllskott under vinterhalvåret .


Trevlig söndag! 😊

Gillar

Kommentarer