resistent stärkelse

Resistent stärkelse har de senaste åren seglat upp som ett komplement i ketogen kost och verkar bidra till förbättrad tarmhälsa. Teorin är att prebiotika i form av resistent stärkelse inte bryts ned till glukos utan passerar hela vägen till tarmen där den bryts ned av tarmbakterier och omvandlas till korta fettsyror (smörsyra). Smörsyran kan sedan användas av kroppen som energi. Resistent stärkelse har visat sig ha positiva hormonella effekter och bidra till bättre glukosreglering och insulinkänslighet.


Var finns resistent stärkelse? 


Resistent stärkelse finns i bönor, potatismjöl, kall potatis, morot mm. Det viktiga är att inte värma upp prebiotikan. Jag brukar röra ut 1-2 msk potatismjöl i KALLT vatten och svepa på morgonen. Ligger rätt stabilt i faste-blodsocker runt 4.2-4.5 (högre om jag äter mer kött, mejeri, kolhydrat). Om man inte är så kolhydratskänslig är det gott med kall bönpasta till maten eller en bönsallad gjord på kidneybönor med en god dressing till. Även hummus är ett gott alternativ. Prebiotika i kombination med probiotika tros vara gynnsamt för tarmfloran. Probiotika går att köpa som kapslar/tillskott alternativt förekommer naturligt i surkål, syrade grönsaker mm.


Trevlig helg! :)


Gillar

Kommentarer