Fasta

Fasta har använts i urminnes tider (både frivilligt och ofrivilligt), många gånger i hälsosyfte. Studier har visat att olika typer av fasteregimer kan minska insulinresistens och ge förbättringar av diabetes typ 2, viktminskning, ökad energi mm. När du avstår från att äta mat använder kroppen först lagrat glykogen (glukos lagrat i levern i långa kedjor). Detta finns dock i begränsad mängd och när det tar slut ställer kroppen om till ett tillstånd av ketos där kroppen förbränner fett som energi.


Fasta boostar även autofagi (auto=själv, fagi=äta, självätande). Upptäckten av autofagi tilldelades nobelpriset i medicin 2016. Det är en form av cellulär rensning där äldre "skräp"-celler bryts ned. Studier har även visat att fasta inte är "farligt" och ett svälttillstånd utan tvärtom ökar basalmetabolismen och ökar utsöndring av tillväxthormon.


Olika typer av fasta

Det finns inga regler kring längd på fastan utan det kan variera från tolv timmar till flera dagar, dock som nybörjare är det bra att vara försiktig och börja med kortare fastor. När jag började var kroppen så ovan att jag fick omställningsbesvär i form av trötthet, yrsel och hunger. Ett tips är att inta mer salt än vanligt för att underlätta. Efter ett tag vande jag mig och kunde successivt öka fastelängden. Under fastan går det bra att dricka vatten, te, kaffe.


Min personliga variant är 16:8, vilken jag tillämpar varje dag. Denna innebär att man fastar 16 timmar och har ett dagligt "ätfönster" på 8 timmer. Ofta blir det att jag hoppar över frukosten och enbart dricker en kopp kaffe för att sedan äta lunch runt klockan 12 och middag senast klockan 20. Längre fastor är mer effektivt men än så länge blir jag alltför hungrig och energilös för att klara av längre än 24 h.


Jag har senaste veckorna börjat kombinera 16:8 fasta med 5:2 fasta. Denna typ blev lanserad av doktor Michael Mosley i boken 5:2-dieten. Den innebär att du under fem dagar äter som vanligt och har två fastedagar. Under fastedagarna går det bra att äta 500 kalorier per dag. Denna variant har än så länge fungerat väl då hungerkänslorna blir acceptabla och jag har energi under dagaen både till jobb och träning.


Hoppas du får en skön helg 🤗



Ps. Du bör ej fasta om du är underviktg, gravid, ammar, barn. Om du har diabetes, tar medicin som är receptbelagd är det bäst att först ta kontakt med sjukvården för rekommendationer. Ds.


Gillar

Kommentarer