Att mäta dina framsteg

Hej och glad lördag!

När du väl har börjat lägga om kosten och dra ned på socker och snabba kolhydrater är optimal ketos att eftersträva. Det finns tre olika sätt att mäta dina framsteg:


1) För det första finns det subjektiva upplevelser av ketos i form av minskad aptit, torr mun (ökad törst i början innan det balanseras) och "ketoandedräkt", vilket är ett resultat av ketonkroppen acetat (fruktig doft).


2) Mer objektiva värden är vikt och midjemått. Studier har visat att midjemåttet är ett bra mått på kroppskonstitutionen och bukfetma/visceralt fett. Mät med ett måttband och en tumregel är att midjemåttet ska vara mindre än halva din längd. Exemeplvis 170 cm, under 85 cm.


3) Ketoner är ett bra mått på om du är i optimal ketos (obs! gäller ej typ -1-diabetes där du ej bör mixtra med ketoner) Ketoner bildas i levern vid fettförbränning och kan användas av kroppen som bränsle. Du kan mäta ketoner i urin, i utandningsluft med en ketonmätare och i blodet. Blodketonvärden mellan 1.5 och 3 mmol/l är att rekommendera för ketosens hälsoeffekter.


Lycka till! 🤗



Gillar

Kommentarer

Liknande inlägg