Header

Trening, Livsstil

2018 er her, januar er her, og jeg er så utrolig spent på året vi har foran oss! 2017 ble året mye falt naturlig på plass for meg; jeg fikk en jobb jeg stortrives i og vi flyttet fra øst-London til sørvest-London, som kanskje var fjorårets beste valg. Sørvest-London har for meg så utrolig mye mer sjarm med sine langstrakte gater med typiske London-hus, grønne parker, lokale kafeer og butikker og en hyggelig "vibe" i nabolaget. Jeg er storfornøyd!

Men nok om det, for i dag tenkte jeg å prate litt om treningsmotivasjon. Vi er en uke inn i januar, og mange er supermotivert for å ta opp igjen trening etter julens festligheter. Eller kanskje du har begynt å trene for første gang? Selv hadde jeg hele tre uker pause over julen - en kombinasjon av mye jobbreiser og at at jeg var hjemme i Bergen. Jeg prioriterte bort å bruke timer på treningssenteret, og det er helt ok, når man bare er hjemme noen uker i året synes jeg!

Nå er vi derimot i full gang med 2018, og det er vel ingen bedre anledning til å dele mine aller beste trenings- og motivasjonstips? Trening skal først og fremst være gøy, men klart det er perioder man er litt lei også. Derfor kommer det både tips til motivasjon og tips til hva man gjør når man absolutt ikke har lyst! ♥

GJØR DET TIL EN DEL AV LIVSSTILEN DIN
Det kanskje aller viktigste tipset er å gjøre trening til en del av livsstilen din, på lang sikt. Det vil komme en kortere eller lengre periode der det rett og slett ikke passer. Man flytter, har eksamener, eller får influensa på de mest upassende tidspunkt. Å presse seg selv på trening i slike perioder dersom man ikke har tid eller lyst, gjør lite, om ingenting, for velværen. Samtidig blir mange demotiverte og oppgitt når de ikke får trent på noen uker, og ender opp med å falle av for godt. Da gjelder det å tenke at trening er fortsatt en del av livet ditt, i det store bildet. Noen dager eller uker senere er du på plass igjen, mer klar og motivert enn noen gang etter en liten pause. En setning jeg derfor liker å leve etter er "Selv om du ikke får trent denne uken, betyr det ikke at du har sluttet å trene for godt".

Hvis du kan se tilbake på et helt år og tenke at ja, du har faktisk gått jevnt og trutt gjennom hele året, så hadde ikke den uken du hadde eksamen eller de to ukene du var på ferie noe å si (selv om det selvsagt er lov å trene da også!). Selv var jeg i Spania i to uker i fjor sommer og trente ikke en eneste gang. Og jeg kunne ikke brydd meg mindre! Jeg visste jo at så snart jeg var hjemme igjen kom jeg til å gå på trening igjen også. Det viktigste er at du i det store og det hele har trent jevnt og trutt gjennom året, ikke sant?

VÆR REALISTISK
Så klart, trening handler om å presse grensene, forbedre kondisjonen og form, bli sterkere, få hjertet til å banke og svetten til å renne. Og ingenting er bedre enn det! Men når du setter mål på hvor mange kilometer du skal løpe i en økt, vær realistisk og snill mot deg selv. Hvis du aldri har løpt mer enn 3 km på møllen før, er det ikke realistisk at du plutselig løper 10 km i en økt. Man skal presse grensene, men det skal ikke være uutholdelig.

Dette gjelder også antall ganger man trener i uken. Finn det som passer deg, enten det er to eller fem ganger i uken, og ikke press deg selv til mer enn du makter. Selv er jeg for eksempel ikke typen som står på tredemøllen klokken 6.00 mandag morgen, og det er helt greit. Jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at å trene så tidlig gjør meg trøtt og sliten fremfor mer opplagt. Det betyr selvfølgelig ikke at det er dårlig å trene så tidlig! Det handler det om å finne det som passer for deg. Jeg er heldig, og har mulighet til å trene i lunsjpausen på jobb og trener i ukedagene, og har alltid fri i helgene. Tidligere trente jeg to kvelder i uken etter jobb og en gang i helgen. Finn din balanse som gir deg mest overskudd, velvære og energi til hverdagen.

SETT MÅL
Mange trener fordi de har mål, og det er kjempebra. Tenk gjennom hva du ønsker å oppnå med treningen din og bruk det som en motivasjonsboost. Prøv å fokuser på positive mål, mål som gir deg glede hver dag. Mine mål er å holde kroppen sunn og sterk så lenge som mulig. Kroppen skal være med oss i forhåpentligvis lang tid, og derfor vil jeg være best mulig rustet for alt livet byr på!

BEHANDLE KROPPEN DIN SOM ET TEMPEL
En gang hørte jeg et sitat som lød noe som "treat your body as a temple" - og det er noe i det. Det er min kropp, og den skal være med meg lenge. Jeg vil behandle den snilt, både med mat og trening. Og med snill mener jeg balanse. En kropp og et sinn som konstant jobber overtid for å trene mest mulig og spise sunnest mulig synes jeg personlig ikke er en kropp i balanse. Vær snill mot kropp og sinn, og den vil være snill med deg også ♥

...OG NÅR DU ABSOLUTT IKKE HAR LYST?
Noen ganger bare vil man ikke, andre ganger orker man ikke. Når jeg kommer i den modusen at jeg prøver å overbevise meg selv om å ikke trene, spør jeg meg selv hvorfor. Er jeg bare litt lat og i litt "unnasluntringshumør" eller er jeg absolutt utslitt? Om jeg kjenner det bor en liten unnasluntrer i meg den dagen, bare lukker jeg ørene til meg selv og går likevel uten å tenke for mye på det. Om jeg er genuint sliten, trøtt, hatt sene dager på jobb og vet det ikke har noe særlig godt for seg, ja da lar jeg vær og tar det igjen dagen etterpå! Og med god samvittighet!

Håper du finner (og beholder) treningsgleden i 2018! ♥

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - Klikk her

Likes

Comments

Jeg var virkelig på overtid med å få neglene stelt til jul, og på søndag fikk jeg endelig tid til å gjøre det. Resten av året holder jeg meg til nøytrale farger, eventuelt høstfarger som vinrød eller svart, men til desember kjører jeg alltid fullt på med glitter, metallisk, eller begge deler!

Denne gangen falt valget på en metallisk, dyp, rødtone som i mine øyne er den optimale julerødfargen! For å sprite det hele opp til julens festligheter valgte jeg å ha ringefingeren i rosegull-gull glitter, en fargekombinasjon som passet helt perfekt til rødtonen. Rødt + gull er jo en klassisk kombinasjon, men ved å tone gulfargen ned og legge inn rosatoner ble harmonien mye finere synes jeg.

Nå kan julens festligheter bare begynne!

Likes

Comments

Velvære, Livsstil

Happy Sunday! De siste ukene har vært helt utrolig hektisk med både jobb og veldig mye reising. og litt for lite søvn. Mer reising til både Bergen & Oslo står på agendaen neste uke, men først skal jeg utnytte denne søndagen til det fulle.

Dette er tross alt dagen man kan lene seg tilbake med en lang og sen frokost, en deilig ansiktsmaske, en liten søndagstur med kaffe i hånden eller en god treningssøkt for å samle energi, og bare nyte. What's not to love? Til og med travle London går inn i Sunday mode.

Under har jeg samlet mine aller beste tips for å gjøre det beste ut av denne deilige dagen.

Sleep in...

Slumre, les et magasin på sengen, åpne vinduet og slipp inn frisk morgenluft, drikk kaffe, nyt lydene utenfra.

A healthy, but yummy breakfast...
Lørdager er for kosefrokost for å feire helgen - søndagen liker jeg å ha en skikkelig powerfrokost for å sette et fint punktum på en fin uke. Sunne proteinpannekaker, acaibowls, smoothies eller ferske, grove rundstykker med eggerøre er bare noen eksempler.

A good exercise or a Sunday walk...
Avhengig av energinivået og humøret veksler jeg mellom en skikkelig svett økt på tredemøllen eller en lang, god powerwalk for å nyte atmosfæren i London. Frisk luft gir et friskt sinn, og når kvelden kommer føles det ekstra godt å sette seg i sofaen.

Get inspired...
Søndag er den perfekte dagen til å finne inspirasjon til en ny uke. Pinterest, instagram, magasiner og blogger er mine favorittkilder, og ingenting slår en kaffekopp sammen med litt inspo. Eventuelt sjokolademelk hvis jeg er tilbake fra en treningsøkt!

Pamper yourself...
Skrubb kroppen og ansiktet, smør deg inn i en skikkelig fuktighetsgivende bodylotion, legg en ansiktsmaske, napp øyebrynene og frisk opp gammel neglelakk. Du kommer til å føle deg som et nytt menneske etterpå. PS. Dette er dobbelt så avslappende og oppfriskende etter en treningsøkt eller powerwalk!

Unwind...
Netflix-maraton? Det er bare til å innrømme det, noen ganger er alt man vil å slå på Netflix, legge seg langflat på sofaen og se 10 episoder av Grey's, Gossip Girl eller Sex and the City. Og hvorfor ikke? Do it!

Plan...
Travel uke foran deg? Helger jeg vet at jeg har en skikkelig travel uke på jobb foran meg har jeg en lei tendens til å tenke på det hele søndagen, og det er ikke noe gøy. Hvis du er kaos i hodet over alt som skjer til uken, lag en to-do liste, gjerne med prioriteringer. Når jeg får alt jeg må huske ned på papiret kan jeg være trygg på at jeg ikke kommer til å glemme noe og jeg slutter å henge meg opp i det i helgen.

Happiness comes in the smallest things...
Selv i det travleste perioder er det viktig å stoppe opp og nyte. Tenk på hva du gleder deg til den kommende uken. Hvis du er som meg, og lar deg stresse lett er dette spesielt viktig. Starten på en ny uke er positivt og byr på nye muligheter og ikke minst, nye opplevelser. Er det venninnedate, kinodate eller annen moro i sikte? Ta noen dype åndedrag, tenk på det som gleder deg med den kommende uken og møt mandagen med et smil!

Plan some more: Exercise...
Planlegg treningsuken din. Hvis du på forhånd vet hvilke dager du skal trene, er det lettere å holde seg til planen. Det spiller overhodet ingen rolle om det er en eller fem økter i uken! Noen ganger har jeg bare tid til en eller to økter, andre dager har jeg mer tid og overskudd og får plass til fire-fem. Begge deler er helt ok!

Enjoy...
Og helt til slutt. Nyt dagen! Bruk den med venner, kjæreste eller familie, eller helt for deg selv. Bruk den til akkurat det du vil og til det som gir deg mest energi og overskudd. Drikk en kopp te på kveldstid og slapp av med en film eller tv-serie, og legg deg tidlig. På den måten starter du mandagen uthvilt, med overskudd og et smil.

Likes

Comments

Skjønnhet
The Ordinary sine foundations har vært den store snakkisen i foundation-kategorien i 2017, og med 25,000(!) på venteliste bare her i Storbritannia, kan man trygt si at den har tatt skjønnhetsindustrien med storm. Ikke nok med det, men priser fra 5-7 pund (50-70 kroner), fri for parabener, sulfater, mineralolje, og ikke minst dyrevennlig, så høres det faktisk ut som en drøm på flaske. Jeg måtte selvfølgelig bestille (og sette meg på venteliste) så fort den kom på markedet!
The Ordinary Colours finnes i to varianter: Serum Foundation som har en litt lettere dekkevne, og Coverage Foundation, som det ligger i navnet, dekker mer. Jeg har testet begge de siste par månedene, men nå er det først og fremst Coverage Foundation jeg har valgt å fokusere på. Bildene i dette innlegget har jeg ikke redigert med verken lys eller filter, nettopp for å vise foundation frem best mulig.

Før sminke (med fuktighetskrem):

Jeg bruker alltid primer som underlag uansett foundation, fordi det jevner ut huden og porene. Deretter påfører jeg foundation med en fuktet beauty blender, som gjør produktet mye lettere å jobbe mer, og man får en fin, dekkende effekt uten at det føles som en maske.

Resultatet:
Med The Ordinary Colour Foundation, i fargen 2.0 YG

Jeg sminket også bryn og øyne og børstet på ørlite settingpudder, men jeg har ikke lagt på noe shimmer, highlighter eller lignende da jeg vil vise hvordan foundation i seg selv sitter, og hvilken finish den gir. På min kombinasjonshud synes jeg den gir en veldig fin, naturlig finish, verken for matt eller dewy.

Totalt sett er Coverage Foundation er en skikkelig god hverdagsfoundation. Den gir et jevnt resultat, kaker ikke, og holder greit gjennom dagen. Den kommer også i mange fargenyanser, som alltid er et stort pluss, så man er nesten garantert en som matcher. Personlig kjøper jeg alle min favorittfoundations i en lys og en i litt mørkere tone slik at jeg kan tilpasse etter årstiden og brunfarge.

Den gir ikke kjempemye glød i seg selv eller har en fantastisk 24-timers "staying power", men det er en perfekt go-to foundation når man har en vanlig dag på kontoret eller lesesalen, skal løpe et par ærender eller andre hverdagslige gjøremål. Lett å påføre, lett å jobbe med, en naturlig finish, og ikke minst, det føles bra for både huden og samvittigheten med tanke på ingredienslisten, prisen og det faktum at den er dyrevennlig. Win-win til det travle hverdagslivet når man likevel vil ha en jevn, sunn hud!

Likes

Comments

Hverdagsliv, Mat

Søndag. Dagen da ellers supertravle London går litt saktere. Folk sover litt lenger. Gatene er stillere litt lenger om morgen... Helt til man skal møtes til søndagbrunsj selvfølgelig!

Søndag er brunsjdag i London, og jeg har satt det på min personlige bucketlist å teste så mange brunsjspots som mulig. Den buzzen kaféer, bakerier og restauranter før i løpet av formiddagen gjør meg glad. Deilig mat, massevis av kaffe og godt selskap. Det er kanskje ingenting som booster humøret og den indre velværen mer enn det.

Selvom jeg etterhvert har vært på en god del hot spots rundt om i London, er det to steder som forblir favoritter og som jeg besøker igjen og igjen: The Breakfast Club og Bill's. Begge steder er riktignok kjeder, men de har ikke den åpenbare "kjedefølelsen" om det i det hele tatt gir mening. Spesielt Bill's er en gammel favoritt fra da vi bodde i Sydney, og jeg synes de har klarte å beholde den gode, hjemmekoselige viben selvom man sitter midt i Soho og folkelivet yrer utenfor.

Avhengig av brunsjhumøret mitt veksler jeg mellom skikkelige fluffy, amerikanske pannekaker hos Breakfast Club eller ristet rugbrød med mashed avokado og posjert egg, som finnes i ulike varianter på de aller fleste brunsjstedene. Jeg må selvfølgelig sippe på en soya cappuccino til, alltid! Mmm..

Dersom du er eller skal til London, anbefales det å ta en skikkelig brunsjdag ute. Gå gjerne i en hverdag om du kan, det blir fort laaange køer i helgene.

Happy brunching! ♥

Likes

Comments

Skjønnhet

Sminkefjernerservietter er megapoppis, og ikke uten grunn: Det er kjapt, det er effektivt og det er uten styr med vann og såpe. Men serviettene kan fort få konsekvenser for huden i lengden: De inneholder nemlig harde, kjemiske stoffer for å løse opp sminken raskt, og når man ikke skyller huden i vann etterpå blir disse liggende å irritere huden, gjerne over natten. Det i sin tur kan lede til urenheter, generelle irritasjoner, tørr hud og tidligere aldringstegn. Nettopp på grunn av det er det flere år siden sist jeg brukte sminkefjernerservietter på fast basis.

Serviettene er en ok nødløsning, men de har ikke egenskaper som renser huden grundig nok til å ta jobben hver kveld. Mens den synlige sminken blir tørket bort, tar den ikke bort smuss og rester som legger seg dypere i porene og i huden. Dersom man gnir for mye kan man til og med ende opp med å gni sminken lenger inn! Dette vil ligge å godgjøre seg og kan utvikle uren hud og hudormer, og ikke minst; med tiden vil all gnikkingen og irritasjonen øke mengden fine linjer i ansiktet.

Rensing trenger likevel ikke å ta lang tid! Jeg er helt hekta på den superrene og freshe følelsen man får etter en “dobbel rens”. Det føles som man vasker bort alle spor av en lang dag. Og det beste av alt, det tar tre minutter: Litt micellar vann på bomullspad er effektivt og tar bort det meste, etterfulgt av vann + en mild ansiktsrens.

Clinique Liquid Facial Soap Mild - Garnier Micellar Water - Dermalogica UltraCalming Cleanser

Det tar tre minutter, og vipps - så unngår man å etterlate harde kjemiske rensestoffer, gamle sminkerester og andre ulumskheter i huden over natten. Superfresht og huden din vil takke deg :)

Likes

Comments

  • Twitter
  • Bloglovin
  • Instagram
  • Blogkeen
  • Nouw