5,2 MILS PROMENAD PÅ TENERIFFA

(Ett inlägg som jag skrev förra söndagen, då vi flög hem från Teneriffa)

En underbar weekend har gått mot sitt slut.

Sitter i skrivandes stund på flygplanet som för en timme sen gjorde sin start från Teneriffa mot Oslo. Har fönsterplats så kikar ut över vattnet och molnen som är långt där nedanför. Nyss beställt en Cola Zero och en Twix. Var så gottesugen! Bredvid mig sitter Annelie med iPaden och kikar på serier & Angelica läser på sin bok, dem också med lite gottgott.

När vi sitter här bredvid varandra nu på flyget, aningen mer färg på vår hud, tänker jag tillbaka till när vi åkte. Där resan började. På flyget från Oslo till Teneriffa hade jag inga förväntningar på resan. Det var som sagt fokus på lite avkoppling, lite sol & bad, träning osv. Det kan jag säga att resan har erbjudit till 100%.

Vi kom ner i onsdags, runt klockan nio, på kvällen. Vilket innebar en lugn kväll med lite mathandling och få se lägenheten som vi skulle bo i. I området Costa Adeje. Jag möttes av en fantastisk lägenhet vid första ögonkastet. Visst låter det lite klyschigt? Men det är sanningen, en riktigt fin lägenhet där både inredning och läge var fantastisk. Lägenheten hade en fin vy som fick sol på terrassen från förmiddag tills solen gick ner (!!!!). Terrassen var så pass stor att där det både fick plats ett matsalsbord, en soffgrupp & två solsängar. Lägenheten hade ett sovrum med en dubbelsäng där Annelie & Angelica sov. Rummet intill vilket var en kombination av hall/kök/tv-rum som då hade en bäddsoffa som jag sov i. Har sovit som en stock varje natt!

Vi fick oss tre heldagar nere på Teneriffa. Första heldagen rivstartade vi med att gå en promenad innan frukosten. Vi kom upp i en promenad på ca 8km. Annelie som vart här tidigare visade oss strandpromenaden åt ena hållet. Kan säga att denna kusten på Teneriffa har en lång lång lång strandpromenad vilket resulterar i många olika fina stränder. Men tillbaka till vår dag. Efter promenaden njöt vi av vår första frukost. Vi hade dagen innan handlat avokado, nypressad apelsinjuice, ägg och yoghurts. Vi alla tog oss ett par goda avokadomackor med creme cheese och skurna tomater uppepå. Jag och Pontus brukar äta avokadomacka hemma nu för tiden, men som Annelie sa, semestermackan det är avokadomackan det. Visst har hon rätt, minns så väl när vi åt det för första gången på en balkong på grannön Gran Canaria, det var där semestermackan tog sin spurt.

Vi packade strandväskan och begav oss ner till stranden. Skall säga er att det finns som sagt många stränder att välja på. Denna dagen tog vi en strand som var 1km ner. Slog oss ner i solstolarna och försvann i solandet ett par timmar.

Jag hade en känsla innan resan att det skulle vara ungefär samma miljö och ö som i Puerto Rico på Gran Canaria (Har vart på Gran Canaria 10 gånger). 1-3 stränder i närheten och ett centrum som man varje dag gick och åt mat vid. Det var absolut inte så här. Miljön ser relativt lik ut om man ser till hus, restauranger och gator. Det som var skillnaden här var att det var så stort. Flera centrum och mycket fler stränder. Vilket jag tycker var väldigt roligt. Inte dag eller kväll blev den ena lik. Inga resor planerade än, men något jag vet, hit kommer vilja åka igen.

Vi tog oss en lunch bara på närmaste lunchställe precis vid stranden. Jag tog mig en omelett tillsammans med en god sallad och en iskall cola. Älskar när man får sallad till med rå lök, deras lök är så söt och god här nere. Vi tog oss efter lunchen några soltimmar till och begav oss sedan tillbaka till lägenheten. Efter ett par första soltimmar så i solen kände vi oss lite sega, men ingen vila på oss, det blev tabata på terrassen. Alla tre körde på i hettan. Just ja, det tänker jag p�� nu, hur var värmen här nere undrar ni kanske. Det var varmare än vad jag tänkte faktiskt. Termometern stod på 19-20 grader på morgonen och runt 23-25 grader på dagarna. Även fast moln kom täckande för solen emellanåt så var värmen fortfarande hög, vilket var väldigt skönt, det stekte på gött. Jag har upplevt på Gran Canaria att det ibland har lite kyligt när solen går i moln. Skall dock tilläggas att jag har alltid vart på Gran Canaria under hösten, kanske är skillnad på själva luften då även fast graderna kan visa detsamma? Nu när jag tänker efter så var jag där en gång på våren, när min Farmor fyllde 50år, då var jag 9år. Skall vara ärlig att jag minns inte om hur varmt det var då, haha (!!!).

Andra kvällen unnade vi oss ett champagneglas efter vår tabata framför solnedgången från terrassen. Jag drack alkoholfritt, vilket jag höll mig till, hela resan.

Den enda måltiden vi lagade i lägenheten var frukosten, så på kvällen tog vi oss ner till närmaste ”centrum” och åt middag ut över havet på en restaurang som hette The Castle. När solen gott ner så skall erkännas att det blev lite kyligt men det var i kombination av att vi var lite brända av dagens sol (hehe).

Fredagsfeeling på ingång!

Vi startade dagen med en lång promenad. Denna morgonen visade Annelie strandpromenaden åt andra hållet. Den visade sig vara längre åt det hållet. Det resulterade i en promenad på hela 2h och 15min. Från vårt område Costa Adeje till början av Los Cristianos gick vi till. Där var en lång fin strand som hade sitt namn Las Americas Beach. Benen var allt bra trötta i slutet på promenaden då sista biten är uppför – men vi visste vad som väntade. Semestermackan!

Frukosten är ju dagens höjdpunkt om man får äta den i lugn och ro vilket vi gjort hela semestern. Extra god när man tränat innan. Den blev ännu en avokadomacka, nypressad apelsinjuice osv. Jag tror ni hänger med, samma frukost varje dag. Underbart!

Bilder ovan under fredagens promenad...

Denna dagen valde vi att gå till en annan strand. Dagens strandstolar bjöd lyxiga dynor (givetvis några kronor dyrare!), himlen var klarblå, sanden var kokhet och vattnet helt underbart att bada i. Vi hade lite som mål att få till två träningspass om dagen. Efter morgonens långa promenad som var dagens första pass så tog vi oss faktiskt en simtur som dagens andra pass. Att simma i det fria havet med lite strömmar och vågor var inte detsamma som i en bassäng vill jag lova. När vi hade simmat fram och tillbaka var kropparna lite möra. Enligt min fitbit hade vi simmat 650m. Det kändes som vi simmat en bra bit längre, men siffran spelar såklart inte någon roll, vi är nöjda att vi gjorde det. När jag simmat i bassäng på exempelvis Valhalla-badet så har jag tyckt att det vart rätt tråkigt. Det är rätt lätt att pausa simningen då kanten är alldeles bredvid. Nu var det inte riktigt så!

Idag, alltså torsdag i kalendern, hade vi bestämt att gå upp lite tidigare till lägenheten och göra oss i ordning för kvällen. Då vi ville se solnedgången från vår middagsplats. Till lunch köpte vi med oss pizza upp till terrassen. Jag slängde in ett tredje pass, 10min workout för magen och 10min workout for ass, ifrån youtube. 10min låter så lite men jädrar vilken mjölksyra det blir, speciellt workouten för magen. Det bara bränner.

Vi gjorde oss iordning för att äta middag inför solnedgången. Vi ville göra oss i ordning tidigare för att sitta på en restaurang klockan 18.00 då det väntades två matcher hemma som vi ville följa. 19.00 svensk tid. Både Pontus och Wilma hade matcher. Wilma är Angelicas dotter, alltså Pontus kusin.

Vi slog oss ner på en bar, lite halvt i skuggan faktiskt, då vi var ännu en gång var brända från soltimmarna. Jag tog en alkoholfri Mojito som var supergod. Vi blev sittandes där en stund då vi följde matcherna plus att vi hade det för himla gott, termometern stod faktiskt på hela 27 grader. Efter drinken (alkoholfri!) tog jag mig även en Cappucino som var smasken. Det är inte alltid dem får till kaffet men denna var 10/10.

Vi travade vidare till middagen. Vi gick längs strandpromenaden som vi hade gott på morgonen och slog oss ner på en restaurang med första parkett för solnedgången. Känslan i kroppen då var alldeles underbar, då allt runtomkring var så rofyllt. Att få sitta där med mina två energiklippor Annelie & Angelica, Pasta Carbonaran som smakade jättegott, vågor som studsade mot berget och solnedgången som vi fick uppleva hela vägen ner bakom horisonten. Mätta och belåtna och vi däckade direkt när vi kom hem.

Lördag, vår sista heldag!

Ärligt så hade vi hunnit med så mycket dem två tidigare dagarna att jag inte kände någon stress alls. Vilket var så skönt. Vi gjorde en liten rotation på vår rutin. Vi vaknade upp och tog vår hederliga semesterfrukost först. Eftersom vi dagen innan hade gått den långa promenaden, blev vi sugna på att sola & bada vi stranden där vi vände. Därav blev vår promenad efter frukost och hela vägen till Las Americas Beach. Där la vi oss på strandstolarna, fick massage för 20 euro och badade ett par gånger.

Lunch på La Barca och ännu en Pasta Carbonara för mig.

Vi blev kvar rätt länge på Las Americas Beach och vi räknade med en sen middag. Vi promenerade halva vägen tillbaka och tog sedan taxi upp för backarna. Jag blev lite pigg i benen och tog en liten löprunda och sedan hakade Annelie på ännu en tabata. Solen stekte på och svettet rann. En kall dusch och vi alla tre tog det relax i soffan på terrassen. Klockan tickade på, men vi hade absolut inte bråttom, och gick runt niotiden ner mot restaurangerna i lite mörkare himmel då solen gått ner. Vi njöt av en sista kväll tillsammans med blick över ett mörkt hav. Lika trötta varje kväll och vi somnade fort när vi kom hem.

På promenaden hem unnade vi oss en supergod glass...

Sista kvällens outfit...

Nu skulle jag säga att vi är tillbaka till där jag började detta blogginlägget. På flyget. Det är söndag och vi reser hemåt. Nu är det 1,5h kvar tills vi landar i Oslo. Idag blev schemat: frukost, städning & häng vid poolen i någon timma för sista soltimmarna. Jag brukar känna mer stress under resdagar men kände absolut inget av det. Dessa dagarna har jag fått ny energi för verkligheten där hemma.

Den känslan jag hade när vi satt vid restaurangen vid solnedgången tillsammans med Annelie och Angelica, den har jag nu med. Det har faktiskt vart skönt att få skriva om resan såhär i efterhand och verkligen blicka tillbaka och känna den tacksamheten såhär tätt inpå. Som rubiken talar om så fick vi sammanlagt 52km promenad under vår weekend. Bäst är vi. En underbar resa som jag bär med mig tillsammans med er, Annelie & Angelica.