Som om gåturen fra dagen før ikke var nok startet vi dagen med en times tur til en foss i Tongariro National Park. Turen startet gjennom regnskogen til vi kom frem til fossen. Der spiste vi lunsj før vi gikk videre over fossen og tilbake på noe som minnet litt om vidda hjemme i Norge. Vi kom tilbake til bussen og var klare for å dra til River Valley. Kjøreturen var lang, og rundt oss var bare jorder og farmland. Vi kom frem til River Valley og det som møtte oss var en laaang bratt bakke som bussen ikke kunne kjøre ned. Vi slapp heldigvis å bære de store sekkene ned. River Valley er en dal med en elv. Vi bodde på en lodge som var veldig fin, og den minnet meg egentlig litt om å være på hytta. Rommet vi bodde på hadde to gigantiske køyesenger med fire madrasser på hver oppe og nede. Kvelden ble tilbragt til å spille kort og vaske klær før det var tid for å se på alle konkurransene som pågikk i baren. Den ene gikk ut på å komme seg under og rundt bordet uten å være nær gulvet. Vi hadde en koselig kveld.

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - Klikk her

Dette har garantert vært den tidligste morgningen på hele turen. Alarmen gikk klokka 04:45, og 05:20 sto vi og ventet på bussen utenfor hostellet. Vi skulle gå Tangariro Alpine Crossing, som er en 19 km lang fjelltur. Vi var fremme ved parkeringsplassen rundt klokken 7. Bussjåføren vår dagen før hadde sagt at det var helt ok å gå i shorts, så det var det vi hadde tatt på oss. Tror begge to er ganske fornøyde med at vi skiftet til tights før vi gikk opp der. Vi hadde til og med på oss ull på overkroppen for å få varmen. Det blåste en del, og solen var ikke å se før senere på dagen. På vei oppover var det stor stigning, og da vi kom opp på toppen var det så tåkete at vi ikke kunne se noen ting. Vi fortsatte nedover og så de blå innsjøene som var mye av grunnen til at vi valgte å gå denne turen. Tåken lettet heldigvis litt så vi fikk noen bra bilder, før vi satt oss nede ved den ene innsjøen og spiste litt lunsj. Veien videre var litt oppover og litt nedover, før veien ned starter for fullt. Det var en liten grusvei som gikk sikksakk ned hele fjellet. Temmelig ensformig og kjedelig. Etter et stykke kom vi ned i jungelen, som var litt mer spennende. Er merkelig å se på kontrastene fra fjell til regnskog på bare noen minutter. Vi brukte rundt 6 timer på turen, og da vi kom frem til parkeringsplassen ble vi sittende og vente på at bussen skulle kjøre oss tilbake til Taupo. Da vi kom tilbake ble det en rolig kveld sammen med Wilma. Vi dro på en pub der vi drakk kaffe og spilte kort.

Dagen startet i The Redwoods Whakarewarewa Forest. Dette var en skog med store Redwoodtrær, som kommer fra USA og var plantet her på New Zealand. Det var en ganske stor skog som etterhvert gikk over til å bli regnskog. Da vi var ferdig her hoppet vi på bussen igjen og satte kursen mot Taupo. Rett før vi kom frem stoppet vi ved Haka Falls, som er en veldig stor foss som er helt turkis.

Da vi kom frem sjekket vi inn på hostellet. Siden vi var sist i køen kom vi ikke på samme rom og jeg endte opp på et rom som allerede var fullt, så jeg måtte gå ned i resepsjonen igjen og kom på et litt bedre rom med bad. Etter vi hadde sjekket inn lagde vi oss middag, og senere kom Wilma som bodde på et annet hostel enn oss. Vi dro ut og endte opp med en is på Burger King, før vi så på solnedgangen over Lake Taupo.

Morgningen startet med en liten gåtur rett ved Waitomo før vi skulle videre til Hobitton. Hobitton er filmsettet der de spilte inn både Ringenes Herre og Hobitten. Selv om jeg verken har sett Ringenes Herre eller Hobitten var det gøy å se filmsettet og interessant å se hvordan alt var laget. Tror definitivt jeg må se filmene når jeg kommer hjem.

Etter vi hadde vært på Hobitton gikk turen videre til Rotorua. Her skulle vi bo i en Maori Village, noe som var veldig interessant og spennende. Selv om dette garantert var den dyreste natten her synes jeg at det definitivt var verdt hver eneste krone. Da vi kom fikk vi informasjon om stedet og om landsbyen. Vi startet med en liten afternoon tea, med kake, kaffe, te og kakao. Senere ble vi plassert på rom, som var en stor "sovesal" med mange senger i. Vi ble fortalt historien rundt husene vi sov i og om gudene i huset. Etter dette ble vi delt i to og fikk prøvd oss på både sang og spill. Sangen måtte vi også fremføre under middagen for andre besøkende. Veldig morsomt og lærerikt. Spillet gikk ut på å kaste pinner til hverandre i ring. Senere var den offisielle velkomstseremonien, der høvdingene på bussen møtte høvdingen av maoristammen. Så ble vi tatt med inn i skogen der vi lærte litt om forskjellige tradisjoner de hadde. Veldig lærerikt og spennende.

Underholdningen startet etter vi hadde vært i skogen, og maoriene sang og danset. Så var det tid for middag, SÅ MYE GODT. Vi levde virkelig i luksus her. Etter middag skulle vi synge sangen vi hadde lært tidligere på dagen, men jeg og mange andre husket den ikke så vi måtte bare spille med. Kvelden sluttet med vin, kortspill og hot tub med våre skandinaviske venner. En veldig bra kveld.

Dagen startet med et stopp i Mamaku Forest Park. Der gikk vi en liten runde gjennom tunneler i fjellet og over hengebroer. En veldig fin morgentur. Senere gikk turen til Waitomo. Vi sjekket inn på hostellet og senere på dagen skulle vi ned i Glowworm hulene. Hostellet her var veldig fint og vi bodde på et rom med to etasjer. Jeg og Bjørg fikk toppetasjen som hadde to veldig deilige senger. Det var et lite stykke å gå før man kom til hulene og det var fint og varmt vær. Vi kom til tiden, men tydeligvis rakk vi ikke den turen vi skulle være på så vi måtte vente litt på neste tur. Da vi endelig fikk kommet oss in var det en omvisning der vi fikk se hva som fantes inne i hulene. Det var veldig fint. Til slutt fikk vi en liten båttur ut av hulen der vi så glowworms. Det var som å se en lysende stjernehimmel, og uheldigvis var det ikke lov å ta noen bilder der inne. Andre alternativer man også kunne velge var rafting inne i hulene på enten 3 eller 5 timer, men da får man ikke sett glowwormsene på samme måte som vi fikk se dem.

Vi tok oss en is sammen med to danske jenter vi ble kjent med, før vi gikk tilbake på hostellet for å slappe av. Vi tok en liten powernap før det var tid for å lage middag. Utover kvelden ble vi bare sittende å spille kort med en gjeng av for det meste skandinavere. En veldig hyggelig kveld.

Vi ble plukket opp tidlig på morgningen av bussen og turen gikk fra Auckland til Hot Water Beach. På veien stoppet vi på et supermarked for å fikse mat. Senere dro vi til det kjente Cathedral Cove før vi ankom Hot Water Beach. Gåturen tok omtrent en halvtime og det var mye oppover og nedover. Ikke helt hva vi hadde forventet. Vi gikk også til en av strendene som ikke er så kjente, og fikk noen fine bilder uten mennesker.

Hot Water Beach er en strand med varmt vann der man graver opp sanden og lager seg et lite "basseng" som man kan ligge i. Vannet var veldig varmt, mye varmere enn forventet og i mange av "bassengene" var vannet alt for varmt å ligge i.

Vi kom oss tilbake til hostellet og fikk dusjet av oss alt av sand før det var tid for å lage middag. Resten av kvelden ble tilbragt på kjøkkenet der vi spilte kort sammen med våre skandinaviske venner, Wilma fra Sverige og Jane fra Danmark.

Etter noen dager i nord kom tiden for å dra tilbake til Auckland. Dette ble et slags "mellomstopp" for turen videre. Bussen dro ganske sent så før vi dro rakk vi å ta båt ut til Hole In The Rock og se delfiner. Det var helt magisk å se delfinene hoppe rundt båten.

På turen tilbake fra Paihia ble det ingen stopp for å se på ting, så resten av dagen gikk kun til å reise. Da vi kom frem fikk vi booket oss inn på hostellet før vi dro ut for å spise pizza. Det var også et foodmarket utenfor hostellet der vi kjøpte oss bubbletea. Resten av kvelden tilbragte vi på hostellet.

Vi ble plukket opp av bussen utenfor hostellet for i dag skulle vi på dagstur til Cape Reigna som er det nordiske punktet på nordøya og der Stillehavet og det tasmanske havet møtes. Første stopp på veien var en stor skog der vi så Kauri trær, som er veldig store.

Etter som at det var mye regn og tåke var det vanskelig å få tatt noen bra bilder inne i skogen. Det samme gjaldt for neste sted vi dro som var Cape Reigna. Det var mye regn og vi var usikre på om vi kom til å se noe i det hele tatt. Vi gikk likevel ned og fikk et lite syn av sjøen da tåka lettet en smule, men det er nok en stor kontrast å være der når det er fint vær.

Etter dette tok vi turen til Te Paki Sand Dunes der vi kjørte ned sanddynene på et slags lite surfebrett. Noen kjørte ekstremt fort og Bjørg ble kjørt på av en annen mann som ikke klarte å styre hvor han kjørte. Da vi gikk på bussen igjen hadde bussjåføren bestemt seg for å kjøre en vei de ikke hadde kjørt på lenge fordi sanden var så våt der og hun ikke var sikker på om bussen klarte det. Alle satt å ventet i spenning om det gikk eller om vi måtte ut å dytte bussen. Heldigvis gikk det fint og vi kom oss frem til 90 Mile Beach. Vi kjørte langs hele stranden, noe som tok rundt 1 time. Det var gøy de første 10 minuttene, så begynte det å bli ganske kjedelig siden alt så likt ut. Turen endte med fish&chips før vi dro tilbake igjen til Paihia.

Vi startet denne morgningen med stress i og med at bussen skulle dra 0650 fra Auckland. Vi sto opp og rakk så vidt å pakke med oss alle ting før vi løp ned til frokosten, tok med oss en banan og et eple hver og løp videre til bussen. Da vi hadde kommet oss på bussen var første destinasjon Paihia, som ligger nord for Auckland. På veien stoppet vi ved en veldig fin foss der man kunne gå en runde for å se.

Da vi kom frem ble det middag og drikke på hostellet. Vi hadde hørt mye bra om grillingen, men ble litt skuffet over tørt kjøtt og et salatblad til $12. Utover kvelden ble også kjent med to briter som vi spilte kort med en god stund. Det ble en sen kveld, men enda senere da vi kom inn på rommet og hørte at han ene snorket så utrolig høyt at alle andre som prøvde å sove bare lå på mobilen. Det ble heldigvis litt soving til slutt.

Nå har jeg og Bjørg vært her på New Zealand i litt over en uke. Vi har opplevd så utrolig masse på veldig kort tid, og jeg sitter allerede igjen med veldig mye. Likevel har vi 3 uker igjen, og jeg tenker å få blogget litt nå og da. Turen startet med en laaang reise fra Oslo til Auckland med mellomlanding i både Dubai og Brisbane. Vi landet i Dubai klokken 12 på kvelden og måtte vente til halv 11 neste morgen på neste fly. Det ble en lang natt for å si det sånn, men tror også det muligens hjalp litt på jetlaggen.

Da vi hadde ankommet Auckland og kommet oss gjennom tollen ble vi fortalt at vi kunne komme oss til hostellet via gratis buss. Da vi kom frem til hostellet var det feil hostel og vi endte opp med å betale typ 5-600kr for taxi inn til byen. Med andre ord var det ikke en veldig bra start på reisen. Det ble en rolig kveld og vi fikk fikset litt ting før vi skulle på bussen tidlig morgningen etter.