Stegesund

Under min semester tog jag och pojkvännen tåget ner till Stockholm. Efter en lunch med vad vi tyckte var en av de godaste pizzorna någonsin och en sväng på Aquaria tog vi en båt ut till ön Stegesund, där Fredriks morbror med fru bor.

Vädret var så fantastiskt när vi satt ute på sidan av båten och åkte mellan en massa fina platser. Molnen längre bort såg ut att inrymma enorma oväder, men hos oss lyste solen. En sådan fantastiskt fin kontrast.

Efter drygt en timmes båtfärd kom vi fram till Stegesund. Vilken otroligt mysig ö! Det finns inga bilvägar alls, så det kändes så himla fridfullt och naturvänligt. Den plats som annars upptas av bilar utgjorde istället naturmark och fina tomter. Så härligt.

Jag och Fredrik bodde i en egen liten stuga med bryggan på bilderna precis utanför dörren. Hur fint!? Tänk att få vakna upp till den vyn varje dag...

En dag åkte vi in till Vaxholm, som bara ligger några minuter med båt från Stegesund. Vi gick omkring, åt lunch, åkte ut till en slags fästning och åt fantastiskt god glass medan vi strosade runt på gatorna.

Vi promenerade runt ön en morgon och allt kändes så fridfullt. Kanske var det avsaknaden av bilar som bidrog till känslan.

Under vår sista dag på ön regnade det i princip från morgon till kväll, så vi tog det mest lugnt och tittade på friidrotts-VM. Friidrott är faktiskt i princip den enda sport jag tycker om att titta på, så det var riktigt mysigt. Under eftermiddagen blev det uppehåll en stund, så vi åkte ut med Fredriks morbrors båt. Från början var jag lite rädd, men det gick snabbt över och sedan var det bara superhärligt.

Efter tre dagar var det dags för oss att åka hem igen. Vi tog färjan tillbaka till Stockholm, åt lunch och promenerade runt lite innan det till slut blev dags att ta tåget hem igen. Det var en otroligt mysig liten semesterresa och även om det kändes skönt att komma hem igen så var det ändå rätt tråkigt att resan tog slut.