Hej från ett sorligt Boquete!

Igår hade vi en hel del på agendan, först gick vi på en farmers market nere i centrum som vi har läsa bra om. Johanna är glutenallergiker och vi hade läst att dom skulle sälja glutenfria bakverk och bröd som skulle vara supergoda och jag tror inte hon blev besviken. Jag köpte även på mig lite kaffe från området som ska vara riktigt bra. Efter marknaden satte vi oss i en park och åt våra nyinköpta bakverk och tog oss sedan till en taxi för att åka till några varma källor som vi hade läst om. Stället låg 1,5 mil från Boquete och vi antog ju såklart att killen skulle köra oss enda fram men där hade vi fel. Så framför oss hade vi en hålig grusväg som skulle ta 40 minuter att gå. Som tur är så är människor här väldigt snälla så när en stor pickup körde förbi fick vi hoppa upp på flaket och åka med enda fram till källorna! Samma hände när vi skulle hem igen, en kille stannade oså va det bara att hoppa upp och åka med.

Källorna var vääääldigt varma, så pass att man brände sig på vattnet och stenarna runt omkring. Det i kombination med 30 graders värme va väl inte ultimat och jag va den enda som vågade sig i och ta ett dopp. Men överlag var det en väldigt rolig dag!

Idag då? Ja idag och de två dagarna innan har jag gått runt med en klump i magen då jag lyckades glömma mitt pass i receptionen på sista hostlet på Bocas del Toro. Så senaste dagarna har jag mest försökt lösa den saken och varit i valet och kvalet om jag skulle åka tillbaka och hämta det vilket skulle vara 4 timmar en väg... men igår ringde dom iallafall från Bocas och sa att dom skulle skicka det med shuttlen som går mellan dom två städerna och att jag skulle ha det på kvällen. Men som vanligt är inte ett löfte mycket värt i det här landet så imorse 06.00 fick jag och Karin sätta oss på en buss till en större stad där bussarna avgår från 1 timme bort. Väl där gick allt bra och nu är passet säkert hos mig igen.

När vi kom tillbaka till Boquete satte vi oss på ett fik och käkade frukost och nu har jag bara lapat sol de senaste timmarna. Sol har varit en bristvara senaste tiden så man får passa på!

Jag postade även mina vykort efter mycket om och men igår! Dom är skrivna i Kuba men tydligen kan man lika gärna skicka julklapparna redan nu för att dom ska vara framme lagom till jul så jag väntade till Panama. Men vi får väl se vad som kommer fram först, jag eller dom...

Idag vaknade vi upp i Boquete som vi hittills älskar! Hostlet är lite utanför stan med en stor trädgård, köket är utomhus och ägarnas hundar springer omkring och leker på baksidan. Efter en ordentlig frukost som ingick i hostlet bestämde vi oss för att åka till det som kallas The lost waterfalls. Det är tre vattenfall som man först tar en buss till och sen vandrar i ungefär 2-3 timmar. Det var minst sagt en lerig vandring. Hela vägen bestod av lös lera så våra skor är lagom smutsiga nu. Men det var så värt det! Gud vilka fina vattenfall vi har sett. Tyvärr kunde man inte bada i dom men det var otroligt bara att se från land.

När vi kom tillbaka var vi helt slut och bestämde oss för att åka tillbaka till rummet, duscha av oss leran och ta oss ner till stan för lite fika. Boquete är känt för sina kaffeodlingar så det kändes givet att åka till ett riktigt bra cafe här. Kaffet va 10/10 och chokladkakan va nog 15/10 (det kan bero på att vi skippade lunchen). Påväg ner till stan såg vi även regnbågen på bilden, den va så tydlig och stor!

Det här med hur man ska ta sig runt när man är ute och reser på det här sättet är alltid en stor fråga. Taxi är billigare än hemma men blir fortfarande dyrt i längden och shuttlebussarna som ordnas av turistbyråer köps också till överpris oftast. Här i Panama har vi verkligen ansträngt oss för att försöka förstå och ta oss fram med lokalbussarna. Inte speciellt enkelt när man talar noll spanska och dom oftast lika lite engelska men det går. Oftast är själva resan i sig en upplevelse och kostar bara några dollar. Nu när vi åker till Boquete skulle shuttlen kosta 30$ men istället kom vi undan med 17$ för båt och två bussar när vi valde att åka som lokalbefolkningen gör. Men som sagt, oftast är själva bussturen en resa i sig, just nu sitter jag intryckt mellan chauffören och en kvinna i framsätet med fötterna på instrumentbrädan för att ens få plats. Ryggsäckarna ligger på taket och resan tar dubbelt så lång tid men när omgivningen består av bananodlingar och utsikt över havet, ja då är det inte så farligt!

Ikväll gjorde vi nog det mest fantastiska jag någonsin upplevt: plankton snorkling! Det är så himla svårt att beskriva och omöjligt att fånga på kort men det är speciella plankton som lyser när man rör vattnet. Det är som glitterkorn i hela havet och så fort du rör runt i vattnet exploderar det av ljus. Det var så vackert!

Vi lyckades boka en privat båt för bara 15$ var medan den officiella turen som man köper av ett företag kostar 25$. Vi gick bara ner för gatan och frågade en kille med en båt vad det skulle kosta och vips hade vi bokat bästa upplevelsen någonsin till pangpris! Det var vi tre tjejer och vår nya vän Varsha som bodde i samma rum som oss på ett annat hostel, en riktigt härlig tjej från Belgien. Iallafall så var det riktigt häftigt att vara där ute i mörkret helt själva med bara det glittrande vattnet. Vid ett tillfälle fick vi hoppa i vattnet och snorkla och det var det bästa!

Det är sånna här upplevelser som får mig att undra hur man inte kan vilja upptäcka världen och ge sig ut och resa?! Det finns så många otroliga platser, djur och människor att se och lära känna och ändå väljer så många att knappt åka utanför 70 skyltarna hemma i byn, det är nog det största frågetecknet i mitt liv tror jag.

Det här blev sista uppdateringen från Bocas för imorgon rullar vi vidare till Boquete som ska bli riktigt häftigt det med!

Hej från en bungalow ute i havet!

Just nu ligger jag i en hängmatta och smälter lunchen och snart ska vi fortsätta den båttur vi är ute på idag. Vid halv 10 gav vi oss ut med båten till Dolphins Bay där vi började dagen på bästa sätt, såg vilda delfiner plaska omkring. Eftersom det är väldigt tropiskt klimat här regnar det en del även om det är varmt, speciellt på morgonen och sedan spricker det oftast upp under dagen. Idag va tyvärr inget undantag för den regeln men nu har det spruckit upp och solen skiner som aldrig förr. Efter delfinerna åkte vi vidare genom öarna och kom till det som kallas Starfish Beach. Överallt på botten ligger det stora röda sjöstjärnor och vattnet är väldigt grunt så man ser dom supertydligt. Det var jättecoolt att se!

Sen kom regnet igen medan vi åkte alldeles för fort för min smak rakt ut i tomma intet kändes det som men efter en jäkla massa guppande kunde man se en liten avlägsen ön. När vi kom närmare såg man palmerna som hängde ut över vita sandstränder och oj va de va fint där! Karin och jag tog ett varv runt ön medan Johanna la sig i solen en stund och senare gjorde vi henne sällskap. Det är från denna ön som de två bilderna på mig är.

Efter ungefär 1,5 timme på ön var det dags att åka dit vi är nu för lunch. Vi hade valt att köpa med oss lunch för att spara lite pengar så det blev yoghurt, frukt och macka till lunch men det var inte fy skam det heller. Speciellt inte när den äts med den utsikten vi hade!

Nu ska vi åka vidare för att se mitt bästa djur: sengångare!!!! Det finns en hel ö full av dom här, det är bland det bästa jag varit med om!

När jag skriver det här inlägget sitter jag på en nattbuss från Panama City till Bocas del Toro som kommer ta ca 11 timmar + 30 min båt, så tänkte underhålla mig med att blogga lite om vår dag i Panama City.

Vi började dagen med att det inte fanns någon kökspersonal på hotellet då det tydligen är en national holiday just nu i Panama. Vad dom firar är oklart men lediga är dom iallafall och det betydde att vår frukost blev orostat rostbröd med överkokta ägg och inget smör. Inte direkt en frukostbuffé på Scandic. Därför blev dagens första uppdrag att hitta en frukost nummer 2 inne i den gamla delen av Panama City. Det är kul för de flesta städer har ju en ny och en gammal del men här var det så tydligt. Halva stan begår endast av nybyggda skyskrapor och andra halvan av gamla stenhus i pastellfärger och växter som klänger upp för väggarna.

Vår frukost iallafall, tror vi alla bara satt tysta och njöt av hur fantastiskt det var med riktigt god frukost. God fluffig cappuccino och färsk frukt med yoghurt och granola. En riktigt fullträff! När kaffet var uppdrucket och skålarna slickade strosade vi runt på marknader längst vattnet och fina kyrkor.

Eftersom det är nån högtid så var mycket tyvärr stängt så när vi kände oss färdiga i gamla stan gick vi vidare in mot den nya delen där det pågick en karneval. Först trodde vi inte att vi skulle komma in då jag inte hade mitt pass med mig men vi lyckades träffa exakt rätt polis som hjälpte oss komma in ändå. Väl inne på karnevalen var det matstånd och musik överallt. Är det något jag har lärt mig så är det att i Latinamerika dansar man, jämt. Så vi strosade omkring där ett tag, köpte grillad kyckling och nachos och satte oss i skuggan under ett träd.

Vad vi förstod av att kolla runt var temat på karnevalen typ vattenkrig. Barnen gick runt med vattenpistoler och sprutade mer främlingar, läs oss, och vuxna var klädda i badkläder. Innanför en till passkontroll var det ett stort dansområde med DJ där de sprutade ner alla med stora vattenslangar men tyvärr kom vi inte in där eftersom jag som sagt inte hade mitt pass med mig.

Och det var vad vi hann se av Panama City för den här gången. Innan vi flyger vidare till Cartagena i Colombia kommer vi ta 2-3 dagar i staden igen för att hinna se lite mer av den. Men nu rullar vi alltså mor ögruppen Bocas del Toro som ligger på andra sidan landet. Eller ja, just nu rullar vi inte alls för det verkar som att bussen har gått sönder och som att vi kommer få sitta här ett tag..

När det här publiceras är jag redan framme på hostlet i Bocas pch förhoppningsvis ligger på en fet strand. Ha de!

Idag vaknade vi vid 7 för att ta oss ner och äta hotellfrukost som tydligen bara serverades just 7. Denna frukost va en sliten omelett och rostbröd utan smör.. Vi var inte överexalterade kan jag lova. Efter det däckade vi i våra sköna hotellsängar igen för att vakna utvilade och glada 1,5 timmar senare.

När dagen väl hade börjat tog vi oss till den stora busstationen där målet var att köpa bussbiljetter till Bocas del Toro som är nästa stopp på resan, detta skulle tydligen inte vara en allt för lätt uppgift enligt vad vi hade läst på internet men det gick förvånansvärt snabbt. Bredvid busstationen låg ett stort köpcentrum där vi käkade lunch och sedan började den riktigt svåra uppgiften för dagen: hitta lokalbussen som skulle ta oss till Panamakanalen. Bara att fråga någon tänker kanske ni. Vi också. Tills vi hade frågat i 5 olika informationsstånd utan att bli klokare. Tillslut efter 40 minuter satt vi på rätt buss och var påväg ut till museet och slussen Miraflores. Sjukt häftigt! Först såg vi en kort film om historian bakom kanalen som tyvärr var rätt partisk och bara talade om fördelarna med bygget och inget om alla liv det kostat. Sedan var det museum och sista fick vi se ett skepp som slussades igenom vilket tog väldigt mycket längre tid än vad man tror. Om inte annat känns det så när det är 32 grader och vindstilla.

Summan av kardemumman är iallafall att Panamakanalen är en riktig häftig sak att se, hur dom redan på 1400-talet kunde räkna ut vad som krävdes för att få det att funka och att det fortfarande idag är en så viktig passage för hela världen.

Här ser ni även en bild på dom sköna damerna jag reser med! Bredvid mig är Karin som jag träffade i Australien och bredvid henne är Johanna som är min nyfunna vän för denna resa. Johanna är alltså Karins vän hemifrån som hon från början skulle göra resan själv med innan jag kom och kraschade festen hehe.

Här kommer en sen uppdatering om Havanna. Eftersom internet är otroligt dåligt här får jag dela upp allt i små inlägg med några få bilder i taget. Här är från de första dagarna på Kuba i Havanna. Den gröna fina bilen var våran skjuts till Trinidad från Havanna vilket är ca 30 mil. Det va vi tjejer, två män i 55-års åldern och chauffören på en minst sagt guppig resa genom Kuba den dagen.

Själva Havanna är jättefint med många torg och uteserveringar. Vi hade bokat en guidad tur första dagen och vi var helt själva med guiden som va hur bra som helst! Han hjälpte oss växla pengar och visade oss Havannas guldkorn och saker att undvika. Senare den dagen satte vi oss på en servering uppe på en balkong och såg ner på alla människor medan vi drack drinkar.

Här bodde vi också i ett Casa, hos en äldre dam som heter Daisy. Hon kunde lika lite engelska som vi kan spanska men det gick hyfsat ändå! Det här med språket förresten... Karin och Johanna litar liiite för mycket på mina tre år av spanska på högstadiet och mycket är oklart ofta men vi tar oss fram, bättre och bättre varje dag!

När vi senare kom tillbaka till Havanna efter Trinidad bodde vi hos en vän till de vi bodde hos i Trinidad. Det stället va tyvärr riktigt sunkig men det hade bra läge till stan så det gick ändå bra. Dom här dagarna valde vi att göra lite eftersökningar om var man skulle äta och hittade några riktigt bra restauranger med tapas och riktigt hemmagjord kubansk mat. Den ena restaurangen var till och med privatägd vilket är väldigt ovanligt på Kuba. Förutom att äta besökte vi stranden utanför Havanna som va helt okej, det blåste väldigt mycket vilket förstörde upplevelsen lite. Vi turistade även såklart och köpte cigarrer och rom med oss hem. Allt som allt var Kuba ett riktigt bra resmål med Trinidad som dess pärla!

Här är lite bilder från Trinidad när vi gjorde en riktigt grym utflykt genom jättefina landskap på en hästrygg. Det hela slutade vid vattenfall och en kaffeodling som tyvärr inte bjöd på lika gott kaffe som den andra odlingen jag skrev om. Det va en grym dag iallafall!

Något som är helt nytt är att jag nu är i Panama oh inte Kuba. Vi landade för några timmar sen och har bara slappat på vårt hotellrum sen dessa. Alltså en riktigt hotellrum med fräsch toa, sköna sängar och internet på rummet. Riktig lyx med andra ord! Vi försöker planera våra dagar här på Panama och har nog kommit fram till att vi kommer resa vidare till ett öområde som heter Bocas del Toro när våra två bokade nätter här i Panama City är över. Det ska va riktigt fint där med snorkling och eventuellt att jag även dyker igen! Efter det får vi se var vi beger oss men ett eller två ställen till ska vi försöka få till innan vi reser vidare och min resa går mot sitt slut i Colombia.

Vi har inte sett mer än vägen från flygplatsen men det är mycket skyskrapor och mer västerländskt än Kuba, myyyycket mer västerländskt! Just mu sitter vi på ett McDonalds efter ett riktigt brakmål och ska väl snart bege oss tillbaka till hotellet. Imorgon ska vi ut och utforska staden!

Ha de!

Lite gott och blandat från dagarna i Trinidad. Vi har slappt på playan, strosat runt på kullerstensgatorna och druckit för starka mojitos på kvällarna. En dag åkte jag och Karin på en utflykt till en kaffeodling där även ett jättestort vattenfallet fanns som vi badade i. Godaste kaffet jag antagligen någonsin kommer smaka och en riktigt bra dag!

Idag, onsdag, har vi varit iväg i sammanlagt 6 timmar och ridit häst genom otroligt landskap till ännu ett vattenfall som även det va superfint. Vi stannade på vägen och fick testa färskpressad juice från sockerrör och även där hade de eget kaffe men som tyvärr smakade skit istället för himmelskt.... En tooooppendag som resulterade i ömma lår och rumpor efter många timmar på hästryggen.